Diferencies ente revisiones de «Tercer República Francesa»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo plurales: ordes => órdenes
m apostrofación
Llinia 118:
== La República toma forma ==
[[Archivu:Patrice de Mac Mahon.jpg|200px|thumb|left|El xeneral monárquicu Patrice de Mac-Mahon como presidente de la República Francesa en 1873]]
Anque'l xeneral monárquicu [[Patrice de Mac-Mahon]] foi escoyíu "presidente de Francia" en 1873 pa gobernar por un plazu de siete años, llueu los republicanos ganaron mayor preponderancia política. La impopularidá de la monarquía definió l'alderique políticu cuando la l'[[Asamblea Nacional de Francia]] aldericó una nueva Constitución mientres l'añu 1874, al puntu qu'el 30 de xineru de 1875 los diputaos republicanos consideráronse lo bastante fuertes pa proponer la "Enmienda Wallon" al proyeutu constitucional p'amestar la frase ''-y président de la République est élu par -y Sénat et par la Chambre'' ( en [[Idioma francés|francés]]: "El presidente de la República ye escoyíu pol Senáu y la Cámara"). Esta frase foi aprobada na Asamblea Nacional por un solu votu (353 a 352) y collo Francia quedó oficialmente consagrada como [[república]].
 
Ente febreru y xunetu de 1875 sentáronse les bases de la república cola aprobación de [[Lleis constitucionales franceses de 1875|lleis constitucionales]]. Creóse un parllamentu con dos cámares: la [[Asamblea Nacional de Francia|Cámara de Diputaos]] y el [[Senáu|Senáu de Francia]], según los cargos de presidente de la República y presidente del Conseyu ([[Primer Ministru de Francia|primer ministru]] o xefe de gobiernu). El [[xefe d'Estáu]] yera'l [[Presidente de la República Francesa|presidente de la República]], pero como [[xefe de Gobiernu]] al [[Primer ministru de Francia|primer ministru]], quien yera escoyíu pola [[Asamblea Nacional de Francia|Cámara de Diputaos]] y el [[Senáu de Francia]]. Estos cuerpos llexislativos yeren escoyíos por sufraxu universal (direutu nel casu de la Cámara ya indirectu el Senáu), y aconceyaos yeren los encargaos d'escoyer al Presidente; una [[moción de censura]] parllamentaria podía forzar la inmediata dimisión del primer ministru, pero nunca del presidente, que'l so mandatu duraba siete años.
Llinia 151:
Francia yera un país qu'algamara un ciertu nivel de [[crecedera económica]] mientres la dómina del [[Segundu Imperiu francés|Segundu Imperiu]], cuando'l [[capitalismu]] y la [[industrialización]] tresformaron la economía del país y les vides de los sos habitantes. Yá nos díes de [[Napoleón III]] los grandes empresarios algamaren un altu nivel d'influencia política, pero ésta amontóse tres la proclamación de la República, cuando la estructura del nuevu réxime políticu dexó a la más adinerada [[burguesía]] francesa mover grandemente a l'antigua [[aristocracia]] tocantes a poder ya influencia.
 
La [[industria]] pesada desenvolvióse nuevamente, asitiando a Francia como nación industrializada anque darréu dempués de [[Gran Bretaña]] y [[Alemaña]] tocantes a volume de les sos industries, oldeándose a la l'[[agricultura]] que tradicionalmente fuera l'actividá económica principal del país. La industrialización fomentó'l [[comerciu internacional]] d'[[esportación]], asitiando a la economía francesa como provisora de variaos bienes de consumu.
 
Sicasí, la producción agrícola nunca perdió del tou la so importancia y rentabilidá na economía francesa gracies a l'aplicación de [[teunoloxía]] na so esplotación, colo cual la industrialización de los productos agrícoles y los sos derivaos (como la [[seda]] y el [[vinu]]) beneficiar de les nueves aplicaciones técniques. En paralelu, una carauterística de la economía francesa nesti periodu foi la espansión de les [[pequeña empresa|pequeñes empreses]] de tipu comercial o industrial por tol país, pero munches d'elles asitiábense en pequeñes ciudaes provincianes primero que migrar a los grandes centros urbanos. Los pequeños empresarios convirtiéronse pasu ente pasu nun [[lobby|grupu de presión política]] que reclamaba estabilidá y una política tributaria [[lliberal]] del gobiernu.
Llinia 245:
El descensu nel nivel de vida y l'ausencia de grandes victories béliques causaba descontentu ente'l [[proletariáu]] francés y en septiembre de 1917 los [[socialista|socialistes]] abandonaron el gobiernu en señal de protesta. El 16 de payares Poincaré confió'l cargu de primer ministru a [[Georges Clemenceau]], quien aportunó en siguir la guerra hasta'l trunfu final, restablecer el poder civil sobre los militares, y ordenar sacrificios nuevos a la retaguardia.
 
Pa esa fecha'l gobiernu impunxera un ferrial control sobre la economía francesa, tantu pa caltener en funcionamientu l'aparatu granible como pa sostener los costos del esfuerciu bélicu, entá ye más considerando que dende setiembre de 1914 los alemanes invadieren los departamentos del nordés fronterizos con [[Bélxica]] onde se producía la mayoría del [[aceru]] y del [[carbón]] riquíos per Francia. La movilización de llabradores y obreros, basada na creencia d'una "guerra curtia" xeneró sópitos descensos na producción de la [[industria]] y la l'[[agricultura]] dempués de 1916, que nun podíen ser cubiertes magar la movilización masiva de muyeres pa trabayar na industria bélico.
 
L'añu 1918 empezó con nuevos descontentos de la población civil francesa, pero'l réxime llogró formar una anovada cohesión nacional cuando en marzu les tropes alemanes llanzaron la so [[Kaiserschlacht|gran ofensiva de primavera]] que duró hasta entamos de xunetu. El gobiernu de Clemenceau aprovechó la difícil situación pa reprimir tou niciu de [[pacifismu]] ya imponer nuevos esfuercios, hasta que n'agostu del mesmu añu les tropes aliaes pudieron [[Ofensiva de los Cien Díes|contratacar de manera esitosa a los alemanes]] y bastiar la derrota total del [[Imperiu Alemán]] nel mes de payares.
Llinia 297:
Sicasí, la tensión na política internacional d'Europa perxudica los planes de Blum pa impulsar polítiques reformistes d'esquierda en Francia. Mientres la [[Guerra Civil Española]] (empecipiada dos meses dempués qu'el "''Front Populaire''" xubiera al gobiernu) el réxime socialista francés evita intervenir al llau del [[bandu republicanu]], a sabiendes de que si interviniera'l so gobiernu sería derrocáu por una coalición ente los radicales y los partíos de derecha, lo que de fechu asocedió dempués col gobiernu de Edouard Daladier n'abril de 1938. Per otra parte, dende'l términu de la Primer Guerra Mundial la opinión pública francesa caltenía una actitú [[pacifismu|pacifista]] y oponíase a toa aición batallosa n'Europa, salvu si tuviera dirixida direutamente contra una amenaza d'Alemaña, ente que la propaganda fascista y la renacencia económica alemán causaben que los antiguos aliaos d'[[Europa Oriental]] esfrecieren los sos venceyos diplomáticos con Francia.
 
Tampoco Blum tenía garantíes de que [[Gran Bretaña]] secundara esfuercios bélicos franceses a favor de la República Española, ente que'l sofitu de la [[Italia fascista]] y la l'[[Alemaña nazi]] a los [[bandu nacional|sublevaos n'España]] desalientan a Blum d'impulsar una política solidaria col [[bandu republicanu]] español, considerando amás que la entá potente derecha francesa refuga asemeyada política y que'l [[fascismu]] francés tampoco despinta la so simpatía pol [[bandu nacional]].
 
Blum consiguió sicasí qu'el so gobiernu dexara la vienta d'armes de manera tapada en favor de los republicanos españoles, facilitando amás el tránsitu d'armes pa la República Española per suelu francés. Como resultancia, estropiense seriamente les relaciones polítiques franceses con Italia por aciu braceos a nivel de la prensa y la diplomacia. Neses feches, la clase política de Francia resuelve nun enfrentase a Alemaña nin a Italia ensin cuntar primeramente cola adhesión política y diplomática de [[Gran Bretaña]], pero tal sofitu nun se concreta en tantu'l gobiernu británicu de [[Neville Chamberlain]] postula caltener la política d'[[apandamientu]] escontra nazis y fascistes, posición que Francia acaba compartiendo con Gran Bretaña nos foros internacionales como la [[Sociedá de Naciones]], al estremu de nun tomar aición dalguna en marzu de 1938 cuando l'Alemaña nazi [[Anschluss|invade Austria y amestar]], magar que dichu ''Anschluss'' constituyía una grave violación del Tratáu de Versalles.
Llinia 309:
L'amenaza militar del [[Tercer Reich]] nun pudo ser anulada por aciu la política d'[[apandamientu]] establecida pol gobiernu d'[[Edouard Daladier]] dende 1938 y siguida pol primer ministru británicu [[Neville Chamberlain]]. Cuando Hitler llanzó les sos amenaces contra [[Checoslovaquia]] utilizando la [[Crisis de los Sudetes]] como sida a mediaos de 1938, Francia refugó faer efectiva la so alianza políticu-militar colos checoslovacos hasta que nun lo fixera Gran Bretaña. El réxime de Daladier aceptó dempués participar na [[Conferencia de Múnich]] de setiembre de [[1938]] que concluyó nun atayante trunfu diplomáticu pa l'Alemaña nazi al llograr que franceses y británicos negar a defender militarmente a Checoslovaquia contra un ataque alemán, so sida d'evitar asina una guerra europea a gran escala.
 
Magar Francia empezara un pequeñu programa de rearmamientu en 1936 y reforzar en 1938, l'[[estáu mayor|Estáu Mayor]] del exércitu francés nun taba preparáu na so mayoría pa enfrentar pa les táctiques de la [[Blitzkrieg]] alemana, subestimando el xefes militares franceses l'impactu de l'[[aviación]] y los [[tanque]]s na guerra moderna, y sobrevalorando les defenses estátiques como la [[Llinia Maginot]] según el poder de la l'[[artillería]] llixera contra los tanques. Sicasí, dempués qu'Alemaña invadiera Checoslovaquia el 15 de marzu de 1939, los gobiernos de Francia y Gran Bretaña alcordaron detener pola fuercia tou nuevu intentu d'espansión xermana, dando garantíes d'ayuda militar a [[Polonia]] ante un posible ataque alemán.
 
Tres la [[Invasión alemana de Polonia de 1939|invasión alemana de Polonia]], en septiembre de 1939, Francia y Gran Bretaña entraron formalmente en guerra con Alemaña, pero'l gobiernu francés abstener de llanzar operaciones béliques contra territoriu alemán, salvo la fugaz [[Ofensiva del Sarre]] que'l xeneral francés [[Maurice Gamelin]] ordenó atayar prontamente nos primeros díes de setiembre de 1939, calteniendo dempués la [[Guerra de chancia]] mientres dellos meses, ensin movimientos de tropes a lo llargo de la frontera francu-alemana.