Diferencies ente revisiones de «Lluminaria fluorescente»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
m Preferencies llingüístiques: eléctricu => llétricu
Llinia 6:
 
== Historia ==
El más antiguu antecedente del llume fluorescente posiblemente sía l'esperimentu realizao y descrito en 1707 por [[Francis Hauksbee]], que xeneró por ionización electrostática del vapor de mercuriu una lluz azulao qu'algamaba pa lleer un escritu. Darréu'l físicu alemán [[Heinrich Geissler]] construyó en 1856 un dispositivu por aciu el cual llogró una lluz de rellumu azuláu a partir d'un gas enrarecido zarráu nun tubu y escitáu con una [[descarga eléctricallétrica]]. Por cuenta de la so forma, esti dispositivu pasó a llamase «[[tubu de Geissler]]». Na Feria Mundial de 1893 fueron amosaos dispositivos fluorescentes desenvueltos por [[Nikola Tesla]].
 
En 1891, l'inventor estauxunidense, y collaborador de Tesla, [[Daniel McFarlane Moore]] empezó a realizar esperimentos con tubos de descarga gaseosa. Creó asina en 1894 la llámpara Moore», que se trataba d'una llámpara comercial que competía coles bombilles de lluz incandescentes inventaes pol so antiguu xefe [[Thomas Alva Edison]]. Estes llámpares, que conteníen [[nitróxenu]] y [[dióxidu de carbonu]], emitíen lluz blanco y rosada respeutivamente, y tuvieron un ésitu moderáu. En 1904, les primeres d'estes llámpares instalar nunos almacenes de la ciudá estauxunidense de Newark. Como los llabores d'instalación, caltenimientu y arreglu d'estes llámpares yeren dificultoses, nun tuvieron ésitu.<ref name=etheric>{{cita noticia |nome= |apellíu= |enlaceautor= |coautor= |título=Mr. Moore's Etheric Light. The Young Newark Electrician's New And Successful Device. |url=http://query.nytimes.com/gst/abstract.html?res=9400Y1DE133BEE33A25751C0A9669D94679ED7CF |editorial=[[New York Times]] |fecha=2 d'ochobre de 1896, Wednesday |fechaacceso=26 de mayu de 2008 }} Paid access.</ref><ref>{{cita llibru |títulu=Modern illuminants and illuminating engineering |last1=Gaster |first1=Leon |last2=Dow |first2=John Stewart |añu=1915 |editorial=Whittaker & Co. |url=http://books.google.com/books?id=jVVDAAAAIAAJ&pg=PA107 |páxines=107–111}}</ref><ref name=Bright>{{cita llibru |títulu=The Electric-Lamp Industry |añu=1949 |apellíos=Bright, Jr. |nome=Arthur A. |editorial=MacMillan }} Pages 221–223 describe Moore tubes. Pages 369–374 describe neon tube lighting. Page 385 discusses Risler's contributions to fluorescent coatings in the 1920s. Pages 388–391 discuss the development of the commercial fluorescent at General Electric in the 1930s.</ref>
Llinia 21:
Na figura de riba estrémense, amás de la mesma llámpara, dos elementos fundamentales: el «cebador» (tamién llamáu «arrancador» o «partidor») y la «reactancia» o «balastu», qu'apurre [[reactancia inductiva]]. En dellos países de fala española empléguense entá los sos sinónimos ingleses ''starter'' y ''ballast''.
 
El cebador, partidor o arrancador ta formáu por una pequeñu angüeña de cristal que contién gases a baxa presión ([[neón]], [[argón]] y gas de mercuriu) y en que'l so interior tópase un contautu formáu por una [[llámina bimetálica]] doblada en "O". En paralelu con esti contautu hai un [[Condensador (eléctricullétricu)|condensador]] destináu al doble efeutu d'actuar d'amortiguador de chispa o apagachispas, y d'absorber la radiación de radiofrecuencies que pudieren interferir con receptores de radiu, TV o comunicaciones. La presencia d'esti condensador nun ye imprescindible pal funcionamientu del tubu fluorescente, pero ayuda abondo a aumentar la vida útil del contautu del par bimetálico cuando se-y somete a trabayar con altes corrientes y altes tensiones. Tanto'l cebador como la lluminaria encurtien la so vida útil cuanto más vegaes encender, por esta razón encamiéntase usar el llume fluorescente en réximes continuos y non como llume intermitente.
 
L'elementu qu'aprove [[reactancia]] inductiva llámase «balastu» o «balastru», anque en dellos países denominar incorrectamente «reactancia», qu'en realidá ye'l nome de la magnitú eléctricallétrica qu'aprove, non del elementu<!-- TAMPOCO PAEZ QUE SE NADA CORRECTU LO DE BALASTU, QU'EN INGLÉS QUIER DICIR LLASTRE -->. Técnicamente ye un reactor que ta constituyíu por una [[Inductor|bobina]] d'alambre de cobre esmaltáu, endolcada sobre un nucleu de chapes de fierro o d'[[aceru eléctricollétrico]]. El términu ''balastu'' nun tien de ser confundíu col so homónimu, el material usáu na construcción de víes de ferrocarril.
 
Al aplicar la [[Tensión eléctricollétrico|tensión d'alimentación]], los [[gas]]es conteníos na angüeña del cebador se ionizan, colo qu'aumenta'l so [[temperatura]] lo suficiente por que la [[llámina bimetálica]] se deforme, faiga contautu cerrando'l circuitu, lo que va faer que los [[Filamentu (eletricidá)|filamentos]] de los estremos del tubu calézanse en caldia, y esto empieza la ionización de los gases na proximidá de los filamentos. Al cerrase'l contautu'l cebador apágase y los sos gases vuelven esfrecese, polo qu'un par de segundos dempués el contautu ábrese nuevamente. Esta apertura trai de resultes que'l campu magnético creáu na reactancia inductiva suma sópito, lo que trai de resultes, acordies con la [[Lleis de Faraday|llei d'inducción de Faraday]],<ref>Gribben, John; "The Scientists; A History of Science Told Through the Lives of Its Greatest Inventors"; [[Random House]]; 2004; pp 424–432; ISBN 978-0-8129-6788-3</ref> la xeneración d'un picu d'alta tensión ([[autoinducción]]) que termina de ionizar los gases. Fórmase plasma conductor dientro de too el tubu fluorescente y, poro, travesar una corriente d'electrones que interactúa colos átomos de Hg, Ar y Ne, escitándolos, los que van emitir lluz al desexcitarse, principalmente na rexón del ultravioleta (UV).
 
La diferencia de potencial aplicada a los filamentos y al tubu ye pulsante, porque la tensión eléctricollétrico qu'alimenta'l circuitu ye corriente alterna de 50 Hz (n'Europa,...) o de 60 Hz (n'USA, Xapón,...). Los filamentos tienen inercia térmica, pero l'plasma non, lo que produz un rápidu ceguñu na lluz emitida, que puede fadiar a delles persones, producir dolor de cabeza y hasta convulsiones a quien sufren d'epilepsia. Esti fenómenu embrivir al disponer los tubos en grupos, alimentaos cada tubu dende fases distintes y con rejillas de dispersión estroboscópica. Esti efeutu esaniciar colos modernos balastos electrónicos.
 
Los filamentos, al calecer, esprenden electrones que, xuntu col picu de autoinducción, ionizan los gases qu'enllenen el tubu; fórmase asina un [[Plasma (estáu de la materia)|plasma]] que conduz la eletricidá. Este plasma escita los átomos del vapor de mercuriu que, al desexcitarse, emiten [[lluz visible]] y [[lluz ultravioleta|ultravioleta]]. Estos filamentos tán recubiertos por una especie de polvu llamao TRIPLECARBONATO, esti utilizar pa promover el saltu d'electrones ente'l cátodu y l'ánodu y cada vez que se energiza el tubu fluorescente esprender una pequeña cantidá del filamentu, que va formando'l llurdiu negru que s'aprecia nos fluorescentes cuando tán cerca de cumplir la so vida útil, una vegada que s'escosó'l triplecarbonato nos filamentos, nun hai forma de que se dea'l saltu d'electrones y por tantu'l tubu fluorescente dexa de funcionar, a pesar de que toles demás partes del tubu tean en perfectu estáu. Por eso nun s'encamienta l'usu d'esta teunoloxía en llugares onde s'encender y apaguen costantemente.
Llinia 33:
El revestimiento interior de la llámpara tien la función de penerar y convertir la lluz ultravioleta en visible. La coloración de la lluz emitida pola llámpara depende del material d'esi recubrimientu internu. El material del tubu, vidriu común, contribúi a amenorgar la lluz UV que pudiera escapar fora de la lluminaria.
 
Les llámpares fluorescentes son dispositivos con rimada negativa de la so [[resistencia eléctricallétrica]], respectu de la tensión eléctricollétrico. Esto significa que cuanto mayor sía la corriente que les traviesa, mayor ye'l grau d'ionización del gas y, por tanto, menor la resistencia qu'opón al pasu de felicidá corriente. Asina, si conéctase direutamente la llámpara a una fonte de tensión práuticamente constante, como la suministrada pola rede eléctricallétrica, la intensidá va tender a valores bien elevaos, y la llámpara va destruyir en pocos segundos. Pa evitar esto, siempres-y la conecta al traviés d'un elementu llendador de corriente pa caltenela dientro de les sos llendes de trabayu. Esti elementu imitador, nel casu de la instalación de la Figura 1, ye'l balastu qu'aprove reluctancia inductiva, la que va absorber la diferencia ente la tensión d'alimentación y la tensión de trabayu del tubu.
 
Finalmente, l'amenorgamientu de la resistencia interna del tubu una vegada encendíu, fai que la tensión ente los terminales del cebador sía insuficiente pa ionizar el gas conteníu na so angüeña y por tantu'l contautu metálicu queda inactivu cuando'l tubu ta encendíu.
 
Hasta cerca de 1975 coesistieron n'[[Arxentina]] l'alimentación eléctricollétrico a cases por aciu corriente alterna y corriente continua, dambes de 220 voltios. Por cuenta de esto, nesti país inventóse cerca de 1950 un tipu de balastu pa corriente continua qu'aprovechaba la [[resistencia negativa]] de los gases ionizados de la lluminaria pa xenerar una [[Oscilador de relaxación|oscilación por relaxación]] d'una frecuencia de dellos kHz. L'efeutu de cebador o arrancador llograr con un ruidosu sistema de contactos vibratorios que se deteníen en cuanto el tubu encendía. Tenía como inconveniente que cada tantu tenía d'invertise la polaridá por que la gastadura de la lluminaria fuera'l mesmu en dambos filamentos.
 
==== Compensación en llámpares fluorescentes ====
Llinia 88:
== Ventayes ==
=== Peracabo d'enerxía ===
La gran ventaya d'esti tipu de llámpares ye la so, relativamente, amenorgáu consumu d'enerxía, pos tienen un rendimientu ente 50 y 80 lúmenes por vatiu de potencia (lm/W), frente a les llámpares tradicionales de incandescencia (ente 10 y 15 lm/W), qu'el so consumu ye mayor y, inclusive, frente a otros tipos de llámpara, sacante los más recién. Eso llevó a un usu bien estensu, especialmente n'edificios d'usu públicu y oficines, pero nel consumu intervien non solo la mesma llámpara, sinón tamién la lluminaria y el sistema d'encendíu. Cualesquier [[Balastu eléctricullétricu|balastu]] de reactancia y cebador [[Balastu eléctricullétricu#Clasificación d'eficacia enerxética|consume más qu'el so asemeyáu de tipu electrónicu]], de cuenta qu'esisten posibilidaes d'aforru enerxético solu con camudar el balastu por unu más modernu, cambéu qu'amás esanicia otros inconvenientes como'l ceguñu y l'encendíu diferíu.
 
=== Ceguño ===
Llinia 134:
== Enllaces esternos ==
{{commons|Fluorescent light bulbs|Llámpares fluorescentes}}
* [https://web.archive.org/web/20071202144222/http://enciclopedia.acuarios.es/wiki/Fabricar_una pantalla_de dos fluorescentes Esquema eléctricullétricu de pantalla con dos lámpara fluorescentes]
* [https://mega.nz/#!zIw0XKyQ!bC4DceCtq4jS5_GXUOle0hMNWJrEs1lsA-PJREg39lk Simulation Article]
<!--NUN SÉ QUÉ PINTEN LOS LED EQUÍ * [http://www.wispuled.com/index.php LED bañador de paré] -->