Diferencies ente revisiones de «Clima»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: eléctricu => llétricu
m Preferencies llingüístiques: efectu => efeutu
Llinia 40:
Les variaciones al curtiu plazu de l'atmósfera (que llamamos tiempu meteorolóxicu), rellacionar cola nuesa vida cotidiana. L'agua que riega les nueses colleches y enllena los nuesos banzaos ye parte del tiempu, lo mesmo que los furacanes y tornaos qu'estropien les nueses ciudaes y el rayu que puede abrasanos ensin previu avisu.
 
Nun principiu, los homes a cencielles reparaben el tiempu; depués trataron d'emplegar les sos observaciones como base pa la predicción y anticipación de les condiciones meteorolóxiques; finalmente aprendieron que nun podíen agorales con muncho ésitu ensin entender el so funcionamientu. Y cuando finalmente consiguióse cierta conocencia de los procesos atmosféricos, empezar a pensar nel intentu d'alterialos. Éstos son los tópicos que consideramos equí: los esfuercios humanos pa reparar, predicir, entender, predicir y amenorgar los efectosefeutos negativos del tiempu atmosféricu.
 
=== Elementos del clima ===
Llinia 78:
 
=== Llatitú xeográfica ===
* '''EfectosEfeutos sobre la temperatura atmosférico:'''
 
La llatitú determina l'enclín cola que cayen los rayos del [[Sol]] y la diferencia de la duración del día y la nueche. Cuanto más direutamente incide la [[radiación]] solar, más [[calor]] apurre a la [[Tierra]].
Llinia 84:
Les variaciones del solazu que recibe la superficie terrestre deber a los movimientos de rotación (variaciones diaries) y de traslación (variaciones estacionales)
 
Les variaciones en llatitú son causaes, ello ye que pol enclín de la exa de rotación de la Tierra. El [[ángulu d'incidencia]] de los rayos del Sol nun ye'l mesmu en [[branu]] que n'[[iviernu]] siendo la causa principal de les diferencies estacionales. Cuando los rayos solares inciden con mayor enclín calecen muncho menos porque'l calor atmosférico tien que partise nuna espesura enforma mayor d'atmósfera, colo que se penerar y esvalixada parte d'esi calor. Fácilmente puede comprobase esti fechu cuando comparamos el solazu producíu n'hores de la mañana y de la tarde (radiación con mayor enclín) cola que recibimos n'hores próximes al mediudía (solazu más efectivuefeutivu por tener menor enclín). Esto ye, un mayor enclín nos rayos solares provoca qu'estos tengan que travesar mayor cantidá d'[[atmósfera]], atenuándose más que si incidieren más perpendicularmente. Per otra parte, a mayor enclín, mayor va ser la componente horizontal de la intensidá de radiación. Por aciu senciellos cálculos trigonométricos puede trate que: '''I (incidente) = I (total) • cosθ'''. Ye asina que los rayos solares inciden con mayor enclín mientres l'iviernu polo que calecen menos nesta estación. Tamién podemos referinos a la variación diaria del enclín de los rayos solares: les temperatures atmosfériques más fríes danse a l'amanecida y les más elevaes, n'hores de la tarde.
* '''EfectosEfeutos sobre les precipitaciones:'''
 
La llatitú determina la localización de los centros d'aición que dan orixe a los vientos: [[anticiclón|anticiclones]] (centros d'altes presiones) y [[ciclón (fenómenu natural)|ciclones]] (árees de baxa presión o depresiones). Los anticiclones son árees d'alta presión, onde l'aire baxa de ciertu altor por ser fríu y secu (l'aire frío y seco ye más pesáu que'l templáu y húmedu), ente que los ciclones son árees de baxa presión onde l'aire alzar pola so menor densidá. L'allugamientu de los mayores centros d'aición determina la direición y mecánica de los vientos planetarios o constantes y poro, les zones de mayor o menor cantidá de precipitación. Los cuatro paralelos notables (Trópicos y círculos polares) xeneren la esistencia de grandes zones anticiclóniques y depresiones d'orixe dinámicu, esto ye, aniciaes pol movimientu de rotación terrestre y d'orixe térmicu (aniciaes pola desigual repartición del calentamientu de l'atmósfera).
Llinia 116:
 
=== Corrientes oceániques ===
Les [[Corriente marina|corrientes marines]] o, con mayor propiedá, les corrientes oceániques, encargar de treslladar una enorme cantidá d'agua y, poro, d'enerxía térmica (calor). La influencia bien poderosa de la [[corriente del Golfu]], que trai agües templaes dende les llatitúes intertropicales fai más templada la mariña atlántica d'[[Europa]] que lo que-y correspondería según la so llatitú. Sicasí, otres zones de la mariña esti d'América del Norte, asitiaes a la mesma llatitú que les d'Europa presenten unes temperatures muncho más baxes, especialmente pel hibiernu. El casu de [[Washington D. C.]], por casu, puede comparase con [[Sevilla]], que ta a la mesma llatitú, pero que tien unos iviernos muncho más templaos. Y esta diferencia acentúase más escontra'l norte, porque al alloñamientu de la corriente del Golfu hai que sumar la influencia de les agües fríes de la [[corriente del Llabrador]]: [[Oslu]], [[Estocolmo]], [[Ḥelsinki]] y [[San Petersburgu]], capitales de países europeos, atopar a la mesma llatitú que la península del Llabrador y la badea de Hudson, territorios práuticamente deshabitados pol clima desaxeradamente fríu. Otru interesante exemplu de que les temperatures nun guarden una correspondencia estricta cola llatitú, cuando se traten de corrientes oceániques fríes o templaes atopar nel fechu de que les agües oceániques n'España y Portugal son más templaes que nes costes de Canaries y Mauritania, a pesar de la menor llatitú de les costes africanes, pol fechu de qu'en dambos casos tán incidiendo los efectosefeutos de dos corrientes distintes: la [[corriente del Golfu]] nes costes europees y la de [[Corriente de les Islles Canaries|les Canaries]] nes costes africanes.
 
Les corrientes fríes tamién exercen una poderosa inflúi sobre'l clima. Na zona intertropical producen un clima bien grebu nes costes occidentales d'África y d'América, tantu del norte como del sur. Estes corrientes fríes nun se deben a un orixe polar de les agües (daqué que se señala en dellos testos dende fai enforma tiempu), que nun s'esplicaría nel casu de les corrientes fríes de [[California]] y de [[Canaries]] una y bones dambes tán allugaes ente corrientes templaes a mayor y a menor llatitú. La frialdá de les corrientes deber al ascensu d'agües fondes en diches costes occidentales de la Zona Intertropical. Esi ascensu de les agües, lentu pero constante, ye bien evidente nel casu de la Corriente de Humboldt o del Perú, una zona bien rica en [[plancton]] y en pesca, precisamente, pol ascensu d'agües fondes, que traen a la superficie una gran cantidá de materia orgánico. Como les agües fríes producen alta presión atmosférica, como s'esplica nos artículos sobre la [[Guayana Venezolana]] y sobre la [[diatermancia]], el mugor relativo nes árees d'agües fríes ye bien baxa y les agües son bien escases o nules: el [[desiertu d'Atacama]] ye'l más grebu del mundu.
Llinia 170:
Con relación a los estragales que dixebren unos climes d'otros según les precipitaciones respeutives, esisten diverses interpretaciones (según distintos autores), que tendríen de tar basaes, amás de los montos pluviométricos de les estaciones allugaes nun clima dáu, nes temperatures medies mensuales d'eses mesmes estaciones, tal como s'indica nel artículu sobre'l [[índiz xerotérmico de Gaussen]] yá que nun ye lo mesmo una pluviosidá de 40 [[milímetru|mm]] pa un mes determináu nuna estación meteorológíca d'un clima templáu que si se trata d'un clima fríu. Ello ye que una escasa precipitación nun mes d'apenes un llitru d'agua por m² (esto ye, 1 mm) nun tendría nengún efeutu cuando se trata d'un clima templáu, una y bones esi valor de la precipitación quedaría anuláu rápido pola evaporación: pero si falamos d'un clima de tundra mientres l'iviernu, nel que les temperatures medies fueren inferiores a los 0 °C, esi llitru d'agua permanecería nel suelu en forma líquida o sólida, pola casi ausencia d'evaporación que se presenta con eses temperatures.
 
Nel casu d'España, por casu, la pluviosidá mengua de noroeste a sureste, dende unos 1500 mm añales nuna gran parte de [[Galicia]] hasta los 300 mm o menos nes costes d'Almería, con una aridez estrema nos valles internos de la provincia pol efeutu de sotaventu de les alliniaciones montascoses, como asocede, por casu, nel valle de [[Tabernas]]. Y el exemplu de les fasteres occidentales de la [[Parque natural de la Sierra de Grazalema|Sierra de Grazalema]], en [[Provincia de Cádiz|Cádiz]], con una pluviosidá entá mayor que la de [[Galicia]] sirviríen pa esclariar un pocu la idea yá indicada de la influencia de la temperatura con al respeutive de la efectividáefeutividá de les agües. Si nun se toma en cuenta la Sierra de Grazalema en llugar de Galicia pa definir la gradación progresiva de los climes según el so mayor o menor aridez ye porque esta Sierra, que foi declarada en 1977 [[Reserva de la biosfera]] pola UNESCO, representa un casu especial y bien alcontráu, ya inversu al de Tabernas, nel sentíu de que se trata d'una área espuesta a los vientos del oeste, esto ye, a barloventu, lo qu'incide nel escurrimientu d'agües orográfiques. Sicasí, nel valle de Tabernas, con un clima desértico y allugáu nel estremu oriental d'[[Andalucía]], n'[[Provincia d'Almería|Almería]], tratar d'una zona a sotaventu de los [[vientos del oeste]], polo que'l mugor ye bien escasa.
 
=== Clasificación xenética ===
Llinia 203:
== Microclimes ==
* '''[[Clima urbanu]]: '''Ye un tipu de microclima aniciáu pol calentamientu del aire poles actividaes doméstiques de tipu urbanu, la industria, el tresporte, la calefaición y otres causes. Tamién produz un clima más secu y con mayores estremos meteorolóxicos.
* '''Quemes:''' ''ver [[nube ígnea]]''. El llugar onde se producen quemes forestales suel tener unos efectosefeutos similares a los de los climes urbanos debíu al calentamientu del aire nesos llugares.
* '''Erupciones:''' les erupciones volcániques pueden producir agües enchentes, nubes de polvu y agua, con nubes llétriques producíes pol ascensu violentu d'aire con gases y vapor bien calientes.