Diferencies ente revisiones de «Cetru»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: -"llineal" -"llinial"
m Preferencies llingüístiques: casi => cuasi
Llinia 9:
Los primeros cetros daten del [[Neolíticu]], cuando empiecen a apaecer sociedaes estructuradas y jerarquizadas.<ref>Los conocidos «bastones de mando» del [[Paleolíticu|Paleolítico]], mayoritariamente conocidos hoy en día como «bastones perforados», no eran realmente ni cetros ni bastones de mando, sino herramientas a las que se han atribuido diversas funciones en absoluto relacionadas con la jerarquización social o ceremonial: por ejemplo, para enderezar ramas y poder convertirlas en venablos (André Leroi-Gourhan), el mango de un propulsor (André Glory, Leon Underwood), un mango de rotación manual para hacer fuego: <span class="citation publicación" id="CITAREFManos.2C_Ioannis_y_Bouti.C3.A9.2C_Paul1996">Manos, Ioannis y Boutié, Paul (1996). </span></ref> A partir de ferramientes agropecuaries, como'l mayal, el flaxelu o'l cayado de pastor, surdieron armes que, de la mesma, convertieronse en símbolos d'autoridá. Hai cercos mesopotámicos y [[Antiguu Exiptu|exipcios]] onde los reis porten maces que seríen l'antecedente de los cetros. Por casu, nel [[Antiguu Exiptu]], los faraones portaben el llamáu ''nejej'' (que paez derivar del mayal, símbolizando el poder del faraón sobre la tierra y les colleches) o —más probablemente— d'un flaxelu ''espantamoscas''; amás llevaben el ''heqa'' o cayado (emblema de guía y lideralgu sobre'l pueblu, que va pasar a la [[Ilesia]] col nome de blagu, como símbolu pastoral).
 
Ente los celtíberos usó una especie de cetru o cayáu, distintivu de dalguna autoridá según revelnlo afayos verificaos en sepulturas de distinguíos guerreros. Teníen un remate ancho y triangular de [[bronce]] calao y afatáu con motivos lliniales y dalguna figura simbólica. Había tamién cetros curtios nes civilizaciones antigües, que pueden considerase meyor cayaos de mandu o de distinción propios de maxistraos: asina son por casicuasi la vara de los centuriones romanos y el cetru que los xenerales victoriosos llevaben al recibir los honores de trunfu na ''magna urbe.'' En [[Roma]] por fin llegaron los [[Emperador|emperadores]] a usar nel so tronu'l pequeñu cetru triunfal de los xenerales.
 
Ente los antiguos pobladores de l'América precolombina, na actual [[Nicaragua]] méntase'l casu del xefe náhuat Agateyte, tamién conocíu como Acatecuhtli, nome compuestu de ''acátl'', ‘caña’, por estensión, ‘cetru’; y de ''tecúhtli'', que la so metátesis ye ''teuctli'', nahualismo Teite, espresa ‘Señor’. Acatecuhtli espresa ‘El Señor de la Caña’ o ‘El Señor del Cetru’.<ref>Vocabulario indígena http://www.laprensa.com.ni/2007/09/01/suplemento/la-prensa-literaria/1745090-vocabulario-indigena</ref><ref>Cuadra Cea, 1952: 45</ref><ref>Los orígenes del poder en Mesoamérica http://www.jcortazar.udg.mx/sites/default/files/Los%20or%C3%ADgenes%20del%20poder%20en%20Mesoamérica.pdf</ref>