Diferencies ente revisiones de «Democracia lliberal»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: efectu => efeutu
m Preferencies llingüístiques: casi => cuasi
Llinia 46:
 
== Oríxenes de la democracia lliberal ==
La democracia lliberal toma los sos oríxenes (y el so nome) de la dómina de la [[Ilustración]] europea. Naquel momentu casicuasi tolos estaos d'Europa yeren [[monarquía|monarquíes]], col poder político ostentáu pol [[Monarca|rei]] o pola [[aristocracia]]. La posibilidá de la democracia nun fuera considerada de forma seria pola teoría política dende la dómina grecorromana, y la creencia inherente a ella yera la de la inestabilidá y el caos por cuenta de los caprichos de la xente. Más palantre llegó a creese que la democracia yera daqué antinatural, pos los humanos yeren vistos como malvaos por naturaleza, violentos y precisaos d'un líder fuerte que reprimiera los sos impulsos destructivos. Munchos de los reis europeos calteníen qu'el so poder fuera [[inspiración divina|inspiráu por Dios]], y que cuestionalo yera práuticamente una [[blasfemia]].
 
Estes idees convencionales fueron desafiaes nun primer momentu por un pequeñu grupu de intelecuales ilustraos, quien creíen que los problemes humanos tendríen de ser empuestos pola [[razón]] y los principios de llibertá ya igualdá. Argumentaben que tolos homes fueren creaos iguales y por tantu l'autoridá política nun podía xustificase basándose na "sangre azul", una supuesta conexón privilexada con Dios, o cualesquier otra carauterística que fora alegada pa faer a una persona cimera a otres. Finalmente pensaben que'l gobiernu taba pa sirvir al pueblu y non al aviesu, y que les lleis habíen de ser aplicaes tantu a quien gobiernen como a los gobernaos ([[Estáu de Derechu]]).
Llinia 157:
Sicasí, actuales estudios amuesen que les democracies tienen más posibilidaes de ganar les guerres que los países non democráticos. Una esplicación atribuyir en principiu a la "tresparencia de les polítiques aplicaes y a la estabilidá de les preferencies de los gobernantes, de manera qu'una vegada determinaes éstes, son más capaces de collaborar colos sos aliaos nel manexu de la situación de guerra". Otres investigaciones atribuyir a la cimera movilización de recursos o que les democracies suelen entrar namái en guerres en que tengan altes probabilidaes de ganar.<ref>"Sinergia democrática y victories béliques, 1816–1992". Ajin Choi (2004). ''International Studies Quarterly'', Volume 48, Number 3, September 2004, páxs. 663-682(20). N'inglés.</ref>
 
Stam and Reiter (2002, p. 64-70) tamién destaquen que la énfasis na individualidá propiu de les sociedaes democrátiques lleva a que los sos soldaos lluchen con más iniciativa y empuestos por un fuerte lideralgu. El oficiales nes dictadures son de cutiu escoyíos pola so llealtá política más que pola so capacidá militar, amás de poder ser escoyíos namái d'ente una amenorgada clase poderosa o grupu relixosu o étnicu que sofite al réxime. Esto suel escluyir a bona parte de los oficiales más capacitaos. Los líderes non democráticos pueden responder de forma violenta a cualquier tipu de crítica o desobediencia. Esto puede faer que soldaos y oficiales tarrezan alzar cualquier oxeción o faer daqué ensin autorización esplícita. La falta d'iniciativa puede ser particularmente negativa nes formes modernes de guerra. Los soldaos enemigos pueden rindise de manera más fácil a los exércitos de les democracies yá que esperen un bon tratu como prisioneros de guerra. L'Alemaña Nazi mató a casicuasi 2/3 de los soldaos soviéticos prindaos. El 38% de los soldaos americanos prindaos per Corea del Norte na [[Guerra de Corea]] fueron asesinaos.
 
=== Meyor información sobre y corrección de los problemes ===
Llinia 183:
Un importante economista, [[Amartya Sen]], alvirtió que les democracies ineficaces inclusive sufrieron [[fame|fames]] a gran escala.<ref>Amartya Sen, 1999. [http://muse.jhu.edu/demo/jod/10.3sen.html "La democracia como valor universal"]. ''Journal of Democracy'', 10.3, 3-17. [[Johns Hopkins University Press]].</ref> Esto inclúi a les democracies que nun fueron bien prósperes a lo llargo de la hestoria, como la [[India]], que la so última gran fame tuvo llugar en [[1943]] y foi precedida de munches otres mientres el dominiu británicu del sieglu XIX. Sicasí, otros defenden que la fame de Bengala de 1943 foi consecuencia de la [[Segunda Guerra Mundial]].
 
Les crisis humanitaries suelen asoceder en países non democráticos. Analizando'l fluxu de refuxaos nos últimos venti años, puede vese que casicuasi 90 sucesos tuvieron llugar en réximes autoritarios.<ref name=autogenerated2>{{Cita web | título=La ventaya de la democracia: Cómo les democracies promueven la prosperidá y la paz | obra=Carnegie Council | url=http://carnegiecouncil.org/viewMedia.php/prmTemplateID/9/prmID/5129 | urlarchivo=https://web.archive.org/web/20060628061201/http://carnegiecouncil.org/viewMedia.php/prmTemplateID/9/prmID/5129 | fechaarchivo=28 de xunu de 2006 }}</ref>
 
=== Desarrollu humanu ===