Diferencies ente revisiones de «José Luis Tamayo»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: efectu => efeutu
m Bolchevismu => Bolxevismu
Llinia 48:
La Sociedá de Tipógrafos declaróse tamién en fuelga xeneral. Guayaquil quedar ensin lluz nin mercaos mientres una selmana y el 14 de payares la ciudá pasó al control de les fuercies populares, que los sos directivos faltos d'esperiencia nun pudieron conteneles. Nel baturiciu popular interviniera tamién la fracción de la oligarquía antigobiernista venceyada a l'actividá bancaria y enemiga del Bancu Agrícola y Comercial. [[Enrique Baquerizo Moreno]], [[Carlos Puig]], [[José Vicente Trujillo]], ente otros, manipoliaron la insurrección al incluyir nos postulaos d'ésta la intervención del Gobiernu na vienta de documentos financieros del esterior (prinda de xiros) y na baxa del dólar.
 
El 15 de payares la Policía y l'Exércitu reprimieron brutalmente una manifestación popular. El cálculu del númberu de muertos varia. Según el diariu El Telégrafu del 17 de payares, hubo nueve muertos y 76 mancaos; según l'anarquista Alloño Capelo, que da los nomes, fueron 13 les muyeres y 76 los homes muertos, y 161 los mancaos; depués Capelo xubió la cifra a 900 víctimes; dempués falóse, llixeramente, de millares. Veinticuatro años más tarde, Joaquín Gallegos Lara novelaría la matanza de payares en Les cruces sobre l'agua. Un zambo cargador diz a Alfonso Cortés, unu de los protagonistes de la novela: "Como yeren bastantísimos (los muertos), a munchos tirar a la ría pequí, abrir la barriga con bayoneta, a que non rebalsaran ". Nuna carta del 3 d'avientu de 1922 a Adelaida Velasco Galdós, diz el presidente Tamayo: "Los políticos preteridos empezaron dende la iniciación del mio Gobiernu una axatada campaña d'oposición sistemática contra l'Alministración, culpando al mio Gobiernu de la situación económica y d'ineptitú pa resolver problemes que nengún país del mundu puede resolver mientres nun suman les causes del esquiciamientu políticu, social y económicu. Tola prensa sofitó inxusta y temerariamente esta campaña... D'esti llabor antisocial de la prensa aprovecháronse los propagandistes del bolchevismubolxevismu... Baquerizo (Enrique) creyó oportuna pa los sos planes la situación anómala que se presentaba. Mandó axentes a toes partes pa provocar un llevantamientu xeneral d'obreros faciéndo-yos creer que la prinda ameyoraría la situación d'ellos... (... ) ... (Entós) él se pre- sentaría nel momentu oportunu como caudiellu y salvador de la clase obrera ".
 
Pa los historiógrafos de la Izquierda, el proletariáu del Ecuador tuvo equí'l so bautismu de sangre y gracies a él superó les esviaciones d'una conducción anarquista. Pa Jaime Durán Barba, historiador de los movimientos obreros artesanales, ye discutible que "el proletariáu" fuera'l que con un altu nivel de conciencia llevara alantre les movilizaciones de payares. Más bien foi grande, diz, la importancia de los sectores artesanales nestos fechos, (amás de que) los sectores asalariaos que nellos participaron nun teníen inda una conciencia "proletaria". Sía que non, el 15 de payares de 1922 haber de convertir en bandera de llucha y puntu de referencia del sindicalismu marxista ecuatorianu.