Diferencies ente revisiones de «Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bolchevismu => Bolxevismu
m preferencies DALLA: bolchevique => bolxevique
Llinia 21:
| lema =
| eslogan =
| ideoloxía = [[Socialismu]] <br/> [[Marxismu]] <br/> '''Grupos internos:''' <br/> * [[BolcheviquesBolxeviques]] <br/> * [[Mencheviques]]
| posición = [[Izquierda]]
| miembro =
Llinia 71:
En xunetu de 1903, axuntóse clandestinamente el [[Segundu Congresu del POSDR]]. Les primeres sesiones celebrar en [[Bruxeles]] pero, ante la inminencia de la interferencia de la policía, los delegaos treslladar a [[Londres]]. Asistieron un total 43 delegaos con 51 votos en representación de 26 organizaciones. Los «[[Iskra|iskristas]]» cuntaben con 33 votos, 24 de los cualos yeren «leninistes». Los «antiiskristas» teníen 8 votos y el centru» tenía 10 votos.
 
Mientres esti congresu, configuráronse dos fraiciones: una mayoría denomada [[bolcheviquebolxevique]] (del rusu Большевик, «miembru de la mayoría»), en redol a Lenin, que llogró l'aprobación de gran parte del programa propuestu por ''Iskra'', y una minoría [[menchevique]] (del rusu Меньшевик, «miembru de la minoría») en redol al hasta esi momentu «iskrista» [[Yuli Mártov]].
 
El programa aprobáu constaba de dos partes: un ''programa mínimu'' qu'incluyía la revolución democrática, el derrocamientu de l'autocracia zarista, la implantación d'una república, la confiscación de los [[latifundiu|latifundios]] y de les tierres usurpaes polos terratenientes, la reconocencia del [[derechu d'autodeterminación]] de les naciones y la instauración de la xornada de máxima de trabayu de 8 hores; y un ''programa máximu'', qu'incluyía la instauración del socialismu. Un puntu d'alderique ingriente sobre esti postreru referir a la necesidá o non d'una "dictadura de proletariáu" por que la revolución socialista pudiera trunfar, que quedó conseñada nel programa.
Llinia 79:
== Tercer Congresu ==
{{AP|III Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia}}
N'abril de 1905, axuntar en Londres el [[III Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia]]. Anque fueron convocaos, los mencheviques boicotiaron el congresu y entamaron una conferencia propia en [[Xinebra (ciudá)|Xinebra]]. A Londres asistieron venticuatro delegaos, en nome de 20 comités bolcheviquesbolxeviques.
 
Lenin espunxo les diferencies ente les táctiques aprobaes en Londres y Xinebra nel so llibru ''Dos táctiques de la socialdemocracia na revolución democrática''. Los bolcheviquesbolxeviques entendíen que la revolución rusa en cursu nun podía trunfar sinón so la direición política obrera, a pesar del calter democráticu-burgués de la mesma y a pesar de que nun podía enagora salise del marcu de les midíes compatibles col capitalismu. La táctica de los trabayadores sería sofitada polos llabradores, que namái podríen desfacer de los terratenientes y llograr la tierra col trunfu completu de la revolución. El llabradores yeren, poro, los aliaos naturales del proletariáu. Sicasí la [[burguesía]] nun taba interesada nel trunfu completu de la revolución, yá que precisaba del zarismu contra los intereses obreros y [[llabrador]]s, que'l so trunfu tarrecía. Asina, al algamar fondura la revolución democrática, la burguesía volvería-y la llombu y la masa llabrador n'unión colos obreros tendría qu'enfrentar non yá a l'autocracia sinón a la burguesía.
 
Pa los mencheviques, sicasí, cuidao que se trataba d'una revolución burguesa, esta namái podía tener como vanguardia a la burguesía lliberal y por tantu yera ella, y non el campesinado, l'aliáu fundamental de los obreros. Non podía asustase a la burguesía lliberal nin da-y sida pa volver el llombu a la revolución, que fracasaría si la burguesía lliberal estremar d'ella. A la clase obrera correspondíalu'l papel d'oposición revolucionaria estrema» y a la burguesía, el gobiernu y la realización de la revolución democrática.
Llinia 90:
Tres la derrota de la Revolución de 1905, metanes la represión, los socialdemócrates tuvieron de replegase a les xeres de reorganización. N'abril de 1906 axuntar en [[Estocolmo]] ([[Suecia]]) l'[[IV Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia|IV Congresu]] del partíu, d'unificación, nel cual los mencheviques llograron la mayoría de delegaos, a pesar de lo cual foi aprobada la fórmula estatutaria de Lenin qu'esixía pertenecer a una organización del partíu pa considerase afiliáu a él. Aldericóse sobre'l programa agrariu, siendo aprobada polo xeneral la propuesta menchevique. Col partíu reunificado, la llucha fraccional interna prosiguió.
 
En mayu de 1907 efectuar en Londres el [[V Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia|V Congresu]], nel cual los bolcheviquesbolxeviques rehicieron la mayoría aliaos colos socialdemócrates de [[Polonia]] y [[Letonia]]. Esto repercutió nos resolvimientos de confrontación a la táctica y a los partíos de la burguesía lliberal, según na orientación política de los sindicatos.
 
== Afitamientu de la división ==
El 3 de xunu de 1907 foi eslleida la [[Duma Imperial de Rusia]] pol gobiernu zarista y llevaos a xuiciu los diputaos socialdemócrates, el ministru [[Piotr Stolypin]] cubrió de forques y patíbulos a Rusia y desamarró la represión contra los socialistes y otros revolucionarios. Nes files socialdemócrates surdieron nuevos alderiques sobre'l papel de les organizaciones llegal y clandestín. Polo xeneral, los mencheviques yeren partidarios de centrase na construcción d'un partíu llegal de mases, en cuantes que los bolcheviquesbolxeviques consideraben fundamental caltener la organización clandestina del partíu para dende ellí trabayar n'organizaciones llegales o non llegales de mases. Un sector denomináu ''otzovista'' (revocadores) oponer a participar nes organizaciones llegales y el parllamentu y esixía revocar el mandatu a los diputaos socialdemócrates na [[Duma]].
 
Dempués de fallar los esfuercios d'unificación de 1910, cuando los bolcheviquesbolxeviques cesaron de publicar el so órganu ''Proletari'' ("El Proletariu"), pero los mencheviques siguieron publicando "La Voz de la Socialdemocracia", los bolcheviquesbolxeviques decidieron conformar un partíu aparte ensin los mencheviques y en xineru de 1912 nuna conferencia en [[Praga]] proclamaron el '''Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia (bolcheviquebolxevique)'''. Frente a ellos alliniáronse con propuestes d'unidá los mencheviques, [[Trotski]] y los otzovistas, nel ''Bloque d'Agostu''. Los bolcheviquesbolxeviques contestaron de la mesma conformando con Plejánov un bloque "en defensa del partíu" y publicaron el diariu ''[[Pravda]]'' ("La Verdá") del que vendíen davezu 40 000 exemplares, en tantu los mencheviques publicaben ''Luch'' ("El Rayu") con 16 000 exemplares.
 
== Primer Guerra Mundial ==
Llinia 101:
Al españar la [[I Guerra Mundial]] la socialdemocracia internacional encaró un nuevu alderique que realineó a tolos sos integrantes. D'un llau taben aquellos que con distintos argumentos sofitaron a los sos respeutivos países d'orixe na guerra y asumieron una actitú "defensista". D'otru llau taben los "internacionalistes", quien caracterizando la guerra como [[Imperialismu|imperialista]] oponer a sofitar a los sos gobiernos en cualquier esfuerciu militar y llamaben a caltener la unidá internacional del proletariáu. La [[Segunda Internacional]] quedó fondamente estremada.
 
Los bolcheviquesbolxeviques, [[Trotski]] y dellos ''otzovistas'' sofitaron la política internacionalista. Fueron en consecuencia escorríos y deteníos dellos de los sos partidarios en tol país, acusaos de «traición a la patria». En septiembre de 1915 axuntar en Zimmerwald ([[Suiza]]) la primera [[Conferencia de Zimmerwald|Conferencia Internacionalista]]. En 1916 axuntar nel pueblu suizu de Kienthal la Segunda Conferencia Internacionalista. Los bolcheviquesbolxeviques encabezaron la nala esquierda internacionalista que reclamaba romper definitivamente colos líderes defensistas y formar una nueva internacional, col enfotu de el tresformamientu de la guerra imperialista en guerra civil».
 
Les derrotes ruses nel frente de guerra, la situación económica y el baturiciu políticu provocaron la cayida del [[Zar]] mientres la [[Revolución de febreru]] de 1917. El [[Gobiernu Provisional Rusu|Gobiernu provisional]] con participación de los mencheviques y [[Partíu Social-Revolucionariu|socialrevolucionarios]] n'alianza colos lliberales optó por siguir la guerra, colo qu'el bancia ente [[defensistas]] ya internacionalistes convertir nel problema central de la revolución rusa. Metanes protestes masives contra la guerra, axuntóse'l 24 d'abril de 1917 la VII Conferencia bolcheviquebolxevique conocida como "[[Conferencia d'Abril]]" que llamó a lluchar contra'l Gobiernu provisional con conseñar «paz, pan y tierra», a apurrir «tol poder a los Soviets» yá reconstruyíos perdayures según el modelu de la Revolución de 1905 y a preparar pa la revolución socialista.
 
Ilegalizados los bolcheviquesbolxeviques pol Gobiernu, el [[VI Congresu del Partíu Obreru Socialdemócrata de Rusia|Sestu Congresu del partíu]] —celebráu clandestinamente ente'l 26 de xunetu y el 3 d'agostu de 1917— llamó a derrocar al Gobiernu provisional y a preparar la insurrección armada. Nesti congresu, participó'l pequeñu grupu «[[Comité Interdistrito|Interdistrital]]» (''Mezhraiontsy''), con amplia influencia en [[Petrográu]], al que pertenecíen [[Trotski]], [[Anatoli Vasilevich Lunacharsky|Lunacharski]], [[Moisei Uritski|Uritski]], Riazánov, Yurénev, [[Dmitri Manuilski|Manuilski]] y otros internacionalistes destacaos que declararon el so alcuerdu cola política de los bolcheviquesbolxeviques y xuniéronse-yos.
 
== Tres la Revolución de 1917 ==
Tres la insurrección xeneral y el trunfu de la [[Revolución rusa de 1917|Revolución d'ochobre de 1917]], los bolcheviquesbolxeviques nel poder realizaron el Séptimu Congresu del Partíu 6 de marzu de 1918, que decidió tresformalo en '''Partíu Comunista de Rusia (bolcheviquebolxevique)''' y aprobó el programa de revolucionariu socialista de gobiernu. Este foi unu de los partíos fundadores de la [[Internacional Comunista]] en marzu de 1919. A partir de 1925 denominóse '''Partíu Comunista de la [[Xunión Soviética]] (bolcheviquebolxevique)''', dende 1952 '''[[Partíu Comunista de la Xunión Soviética]]''' (PCUS) ilegalizado en 1991 y refundado como '''[[Partíu Comunista de la Federación Rusa]]''', llegalizáu en 1993.
 
Los líderes mencheviques derrocaos pola Revolución d'ochobre, o bien participaron direutamente de la llucha contra'l poder soviético o como Mártov o Plejánov asumieron una crítica lliteraria contra'l nuevu gobiernu, pero refugaron a les fuercies contrarrevolucionarias. Unviaos al esiliu so la direición de Mártov publicaron ''El mensaxeru socialista'' y caltuvieron nel esterior el ''Centru Menchevique''. Delles formaciones socialdemócrates reclámense güei en Rusia herederes del menchevismu..
Llinia 118:
{{Commonscat|Russian Social Democratic Labour Party}}
* [http://web.archive.org/web/http://archivo.po.org.ar/edm/edm31/programa.htm Programa del Partíu Obreru Socialdemócrata, adoptáu pol so II Congresu.]
* [http://www.marxists.org/espanol/tematica/histsov/pcr-b/index.htm Hestoria del Partíu Comunista (BolcheviqueBolxevique) de la O.R.S.S.] Comité Central del PC(b) de la URSS, 1938.