Diferencies ente revisiones de «Empirismu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m les manos => les manes
m "rellación" en cuenta de "relación" (que nun ta nel DALLA)
Llinia 24:
*** La consecución del bien común social, la [[política]].
 
Na Antigüedá clásica la conocencia teórica y prácticu, como saber universal y [[necesariu]], ideal del «saber» ye independiente de la esperiencia,<ref>La esperiencia siempres se produz en relaciónrellación con casos concretos y en relaciónrellación a un individuu, polo que los griegos considerar [[suxetiva]] y referida a dalguna finalidá concreta; por eso nun axunta les condiciones pa poder ser [[Oxetu (filosofía)|oxetu]] de conocencia científica</ref> y constitúi la [[Sabiduría]]. La máxima espresión como conocencia de la verdá, como [[ciencia]], ye la [[Metafísica]]<ref>El nome de Metafísica naz de la mera ordenación de los escritos de Aristóteles por [[Andrónico de Rodas]]; pero quedó consagráu pol sentíu que tomó a lo llargo de la hestoria de la filosofía: el pensamientu que va más allá de la [[Física]], entendida esta como conocencia de lo [[materia]]l, lo cambiante, lo sensible o, por amenorgamientu, la Naturaleza; en definitiva la Metafísica trata de lo que ta más allá de los datos sensibles de la esperiencia, ye dicir de los fundamentos del [[ser]], Aristóteles llamar por eso "Filosofía Primer" que'l so oxetu ye "l'ente en cuanto tal" o l'estudiu de les "causes últimes" o "primeros principios", ye dicir de la realidá en cuantes que [[realidá]]. Darréu pasó a significar por xeneralización la idea de lo [[trescendencia|trascendente]] y de manera más concreta cualquier forma d'especulación filosófica.</ref> y el modelu ideal de vida'l más cercanu posible a la [[felicidá]], como [[ética]], constitúin l'ideal del [[sabiu]].
 
Esta separación de la conocencia y l'aición práutica al respeutive de la producción de bienes materiales respuende a una tradición aristocrática y guerrera de la nobleza o clase dominante. Les artes y los oficios yeren propios d'esclavos o comerciantes, pero la sabiduría» (filosofía) yera lo propio de la nobleza y de los homes llibres.<ref>{{Cita|Inventos son esos d'esclavos, los más llainos. Más arriba tien la filosofía la morada; y ye maestra, non de les manes, sinón de les almes. ¿Quies saber lo qu'ella afayó, lo qu'ella produció?. Ye autora de la paz y llapada al llinaxe humanu a la concordia. Nun ye artesana, vuelvo dicir, de ferramientes necesaries a los nuesos usos ordinarios. ¿Por qué lu asignes tan mengua visión? Contempla nella a l'autora de la vida [...] Ella enseña qué coses son males y cuál solo aparentar [...] Ella declara quién son los dioses y cuál ye la so naturaleza [...]| [[Séneca]], ''Epístoles a Lucilio''.}}
Llinia 54:
La influencia de los artesanos na ellaboración de teoríes, o meyor dichu normes xenerales, más o menos científiques pa la práutica de la construcción, l'agricultura, el saléu, la medicina, etc., siempres tuvo presente, sobremanera nel helenismu, [[Alexandría]] y mientres l'[[Imperiu romanu]] onde les artes» tuvieron una importancia enorme nes construcciones civiles, non solo nes ciudaes, sinón na construcción de carreteres, pontes y obres hidráuliques.
 
[[Hipócrates de Cos]], ({{AC|sieglu V}}) pasa por ser el padre de la medicina, pol cambéu d'orientación qu'hasta entós tenía la tradición sobremanera exipcia, amestada a la [[maxa]] y a lo [[sagráu]]. Ye'l primeru qu'ellabora una teoría xeneral sobre lo que ye la salú y l'enfermedá en relaciónrellación con un conceutu determináu d'home.
 
Son nomes relevantes de la cultura clásica, amás de los citaos: [[Arquímedes]], {{AC|sieglu III}}, un auténticu teóricu y prácticu de la [[lóxica empírica]],<ref>{{Cita|Considerándote [Eratóstenes] según dixi, como arteru, de gran altor filosóficu y que nun recules ante les cuestiones matemátiques, pensé esponer por escritu ya ilustrar n'este mesmu llibru la naturaleza particular d'un métodu que seique te va dexar llegar pola mecánica a la fin de ciertes proposiciones matemátiques. Agora bien, toi persuadíu de qu'esti métodu nun ye menos útil pa la demostración que pa la proposición. Porque dalgunes d'elles, qu'en principiu me son evidentes pola mecánica, dempués fueron demostraes pola xeometría, una y bones la demostración por esti métodu ye esclusivu d'una demostración. La busca de la demostración precedida d'una cierta conocencia de les cuestiones por esti métodu ye, n'efectu más fácil, que la so busca ensin esta conocencia. Asina, no tocante a les proposiciones relatives al conu y a la pirámide, nes que Eudoxo foi'l primeru en topar la demostración, especialmente yá que el conu ye la tercer parte del cilindru y la pirámide la tercer parte del prisma teniendo la mesma base y altor, háise-y d'atribuyir un fundamentu nada refalgable a Demócrito, que foi'l primeru n'afirmar les coses, ensin demostración, poles figures que menté. Como seya que'l descubrimientu de les proposiciones que vamos esponer agora viénome de la mesma que los precedentes, quixi sopelexar esti métodu por escritu. Non yá por non paecer una persona que profiriera pallabres baldíes, tantu más que yá falé enantes, sinón porque toi seguro de qu'ello va reportar ciertos beneficios en visu a los nuesos estudios. N'efectu, toi convencíu de qu'esti métodu, una vegada fuera espuestu, xuntu con otres proposiciones qu'inda non me propunxi, acabará per cuntar cola adhesión de los que viven y de los qu'entá han de nacer. Arriendes d'ello, voi poner por escritu aquello qu'en primer llugar foime reveláu pola mecánica, especialmente que tou segmentu d'una seición de conu rectángulu ye igual a cuatro tercios del triángulu que tenga la mesma base ya igual altor, y depués cada unu de les otres resultaos llograes col mesmu métodu; a la fin del llibru voi esponer les demostraciones xeométriques de los teoremas que los sos enunciaos te comuniqué.| [[Arquímedes]], ''Canguilhem'', citáu en ''Historia de la ciencia'', tomu I, Barcelona: Planeta. 1977. p. 153).}}
Llinia 64:
Los griegos dixebraron la conocencia de la [[razón]], que conoz por conceutos aplicables a ensame d'oxetos como conocencia universal, de la mera conocencia de la [[esperiencia]] que conoz polos sentíos namái lo [[individuu|individual]] y concretu.
 
Cómo s'entienda qué son los conceutos y la so relaciónrellación colo sensible y dambos na so relaciónrellación cola [[lo real|realidá]] ye'l fundamentu d'estos dos actitúes que consideramos los antecedentes del racionalismu y l'empirismu.
 
* Na midida na que tales conceutos representen la "[[esencia]]" inmutable de les coses, les formes de la [[sustanza]], la conocencia adquier un sentíu [[universal (metafísica)|Universal]] y [[necesariu]], y pollo ye una conocencia [[oxetu (filosofía)|oxetivu]] y fai posible la conocencia científica. Tal ye'l fundamentu de l'actitú racionalista. El llinguaxe, entós, na midida na que ye capaz de representar los conceutos como verdaderos nun llinguaxe “apofántico”, como dicía Aristóteles, manifiesta nel so conteníu fielmente la realidá como [[verdá]].
Llinia 99:
Frente a los argumentos aristotélicos clásicos «cualitativos» o esenciales y el mundu de les entidaes» que s'introducen como conceutos en dichos argumentos,<ref>Por casu la teoría aristotélica del movimientu introduz la cualidá de la gravedá» que fai que dellos cuerpos sían «graves», por casu una piedra, que'l so llugar natural ye «embaxo» y por eso «cayen»; y la llevedá» de los leves, el fumu, que por eso «xuben», porque'l so llugar natural ye «enriba»</ref> Ockham establez un principiu que pasó a la hestoria como la '''[[navaya de Ockham]]''' o principiu de cachaza: ''Non sunt multiplicanda entia sine necessitate'' («nun s'han de multiplicar les entidaes ensin necesidá»), o lo qu'equival a valorar les esplicaciones más sencielles y cercanes a la esperiencia, primero que recurrir a especulaciones arbitraries ya imaxinatives.
 
Per otru llau, en París, [[Nicolás Oresme]] critica la teoría del movimientu aristotélica y por aciu relaciónrellación de cantidaes por aciu tables,<ref>Orixe del conceutu de [[función matemática]]</ref> estúdiase'l movimientu rellacionando los espacios percorríos y el tiempu que se tarda en percorrer dichu espaciu, albidrando'l conceutu de [[velocidá]] y [[aceleración]], tan importante pa establecer les condiciones esperimentales del movimientu; clasifiquen estos como «uniforme», «disforme» y «uniformemente disforme». Y ye l'antecedente más próximu al estudiu del movimientu por aciu cantidaes rellacionaes matemáticamente», fundamentu del progresu de la ciencia del sieglu XVI y XVII y del conceutu d'analís matemáticu.
 
[[Jean Buridan]] y el so [[teoría del ímpetu]] analiza'l ''momentum'' o permanencia del movimientu dempués de qu'actuara la causa que la produz, como asocede nel casu de los proyeutiles.<ref>La esplicación aristotélica por un principiu causal nun podía esplicar cómo una vegada cesada la causa, por casu la flecha salida del arcu o la esplosión de la pólvora, el proyeutil siguía mientres un tiempu nun movimientu de cayida gradual y non puramente vertical.</ref> Ye l'antecedente más importante de lo que na ciencia moderna va ser el principiu d'[[inercia]].
Llinia 157:
Hai dos fuentes de les nueses idees: ''sensación'' (provenientes de los sentíos) y ''reflexón'' (provenientes de les operaciones mentales: pensamientos, memories...), en dambes fai una distinción ente ''idees simples y complexes''. Les idees simples son creaes d'una manera pasiva na mente, depués de llograles por aciu la sensación. Otra manera, les idees complexes créanse dempués de la combinación, comparanza o astraición de les idees simples. Por casu la idea d'un [[cuernu]] al igual que la d'un [[caballu]] son dambes idees simples, pero al xuntase pa representar a un [[unicorniu]] convertir nuna idea complexa.<ref>Osborne, Richard. Filosofía I pa primerices. Buenos Aires: Longseller 2005. ISBN 987-9065-30-1. pg. 158.</ref> Acordies con Locke, la nuesa conocencia de les coses ye una perceición d'idees, que tán n'alcuerdu o desalcuerdu unes con otres según unes [[asociacionismu|lleis d'asociación]] d'idees.
 
Pero considerar la idea de «[[sustanza]]» o la idea de «[[causa]]» como una idea complexa» modifica dafechu'l fundamentu de tola filosofía tradicional basada na sustanza» como «suxetu» y la causalidá» como «esplicación del cambéu o movimientu»<ref>Pos mientres la sustanza como suxetu tien el so referente a un conteníu de [[realidá]] con independencia de que seya conocíu o non conocíu por nenguna mente o entendimientu, agora al ser entendíu como una idea suxetiva de la conciencia o del entendimientu fai problemática la conexón col mundu más allá de la [[conciencia]]; muncho más inda cuando la mesma escurre de [[causa]], que podría considerase como [[Teoría de la xustificación|xustificación]] d'una [[realidá]] [[mundu|mundana]] de les idees suxetives, ella mesma ye una idea suxetiva que la so relaciónrellación col mundu ye coles mesmes problemática.</ref>
 
Una xeneración dempués, el [[obispu]] [[Irlanda|irlandés]] [[George Berkeley]] (1685-1753) determinó que'l puntu de vista de Locke abre la puerta pa un eventual [[ateísmu]]. Escurrió un empirismu estremu, metafísicu, nel cual los oxetos esisten si son percibíos ''Esse est percipi'' (ser ye ser percibíu) de cuenta que un oxetu siempres ye percibíu; porque si nengún humanu percibir [[Dios]] sería la entidá encargada de percibilo. La perceición seya que non ye'l fundamentu del ser. Tales idees más qu'empíriques respuenden a un sentíu [[Idealismu|idealista]].<ref>Osborne, Richard. Filosofía I pa primerices. Buenos Aires: Longseller 2005. ISBN 987-9065-30-1. pg.161. George Berkeley: ''Esse est percipi''</ref><ref>Macmillan Encyclopedia of Philosophy (Enciclopedia Macmillan de filosofía) (1969), "George Berkeley", vol. 1, pg. 297.</ref><ref>''Macmillan Encyclopedia of Philosophy'' (''Enciclopedia Macmillan de filosofía'') (1969), "Empiricism" (Empirismu), vol. 2, pg. 503.</ref>
Llinia 163:
[[Archivu:David Hume.jpg|thumb|[[David Hume]] (1711-1776) sostuvo un empirismu que derivó n'[[Escepticismu filosóficu|escepticismu]].]]
 
Per otra parte, [[David Hume]] amenorga toa conocencia, en cuanto tal, a «impresiones» y «idees».<ref>Una idea en cuanto conteníu mental ye, pa Hume, namás que l'alcordanza o la imaxe que queda d'una impresión.{{Cita|Col términu impresión refiérome a nueses más vívidas impresiones, cuando oyemos, o vemos, o sentimos, o amamos, o odiamos, o deseyamos. Y les impresiones estremar de les idees, que son impresiones menos vívidas de les que somos conscientes cuando cavilgamos sobre dalguna de les sensaciones enantes mentaes.| [[David Hume]]. Tratáu de la naturaleza humana. Llibru I. Del entendimientu. Primer parte: De les idees; el so orixe, composición, conexón, astraición etc.. Seición primer: Del orixe de les nueses idees.}}</ref> Almite dos tipos de verdaes: «verdaes de fechu»<ref>Son aquelles verdaes [[contingente]]s, esto ye, que pueden ser o nun ser. Inclúin lo que ye en realidá y lo posible, pero la so verdá xustifícase ''namái'' por aciu la perceición d'impresiones na esperiencia</ref> y «relaciónrellación d'idees»<ref>Son verdaes [[necesariu|necesaries]] porque en diches verdaes solamente establezse una relaciónrellación formal ente felicidaes escurres nel pensamientu; el so [[validez (lóxica)]] ye puramente lóxica. Les proposiciones que manifiesten diches verdaes son tales que'l predicáu ta conteníu na noción del suxetu: por eso son analítiques y la so verdá se [[Teoría de la xustificación|xustifica]] por aciu l'analís. Son lo que los racionalistes llamen [[verdaes de razón]]; el so conteníu ye [[tautoloxía|tautolóxicu]].</ref> Toa idea hai de poder ser amenorgada a una impresión correspondiente. Cuando una idea surde de la relaciónrellación ente idees, el so conteníu de realidá hai de depender de les impresiones que la motiven. Si nun atopamos diches impresiones tien de refugase como productu de la mera imaxinación ensin conteníu de realidá dalgunu. Tal asocede cola idea de [[sustanza]] y l'idea de [[causa]].<ref>{{Cita|Si, persuadíos d'estos principios, faemos una revisión de les biblioteques, ¡qué estragos nun vamos faer! Si tomamos nes manes un volume de teoloxía, por casu, o de metafísica escolástica, preguntemos: ¿contién dalgún razonamientu sobre la cantidá o los númberos? Non. ¿Contién dalgún raciociniu esperimental sobre cuestiones de fechu o d'esistencia? Non. Echáilo al fueu; pos nun contién más que sofistería y endrómines.| [[David Hume]]|''Enquiries Concerning the Human Understanding and Concerning the Principles of Morals'', [1748]}}</ref>
 
Un conxuntu d'impresiones xeneren una asociación d'idees al respeutive de un fechu y un xuiciu al respeutu. Un asesinatu, por casu, nun ye nin puede ser amenorgáu a una impresión<ref>Como tal l'asesinatu nun ye daqué sensible perceptible polos sentíos. Nun tien color, nin soníu.. etc. Pero sí tien una referencia a impresiones d'esperiencia, como verdá de fechu que remite a la esistencia d'un hechoh</ref> Ye una relaciónrellación d'idees: La idea del fechu de matar a un home (alcordanza d'una impresión) xuntu cola idea del "ofiendo que produz" na conciencia como impresión interna queda acomuñada nuna nueva idea: "asesinatu" como escurre qu'espresa un xuiciu moral relativu al refugu de l'asociación de los dos impresiones: L'asesinatu ye daqué "malu" como apreciación suxetiva [[moral]] pero nun tien conteníu de conocencia verdadera o falsu.
 
D'igual manera la noción de [[causa]] nun puede ser amenorgada a una impresión; surde de la relaciónrellación ente idees. ¿Cuál ye la relaciónrellación que xune a dos escurres como causa? Pa Hume rescampla que la relaciónrellación causal establecer sol puntu de vista de "una socesión constante d'impresiones" que xeneren nel home un vezu» o «costume».
 
A la impresión de poner un caciplu con agua nel fueu siempres se sigue que l'agua se caliente. Ye la conciencia la qu'acomuña estos dos impresiones socesives como idees (el fechu de poner l'agua al fueu, y que-y asoceda'l fechu de que se caliente). Esta asociación constitúi una nueva idea, la idea de [[causa]], que'l so fundamentu ye la mira de que "el fechu de qu'hasta agora m'asocedió que siempres que pongo un caciplu con agua al fueu esta calezse" déxame afirmar: "El fueu calez l'agua"; ye dicir el fueu ye la causa de que l'agua se caliente.
 
Pero nun podemos atopar nenguna impresión que tenga relaciónrellación direuta cola idea de causa. Y el conteníu de realidá d'una idea solamente tien sentíu en referencia a la impresión de la que se derive. La idea de causa, pos, ye daqué puramente suxetivu, resultáu de l'asociación de la mente de dos impresiones socesives que la so conexón nun apaez como evidencia.
 
==== Lo analítico y lo sintético, lo a priori y a posteriori ====
Llinia 206:
* Lo dao nun ye l'oxetu de la esperiencia, sinón la [[conciencia]] del "yo" como suxetu-pensante de la esperiencia.
 
* L'oxetu ye una "impresión" o "idea" de la conciencia. L'entendimientu opera con idees.<ref>N'asociación psicolóxica, según los empiristas, o n'asociación de relaciónrellación lóxica, según los racionalistes, pero en dambos casos nun dexa de ser relaciónrellación d'idees que la so conexón cola realidá nun ye direuta como lo yera nel sentíu tradicional de la idea albidrada pol entendimientu a partir de la esperiencia sensible</ref>
 
* Al nun haber [[intuición]] de realidá no sensible percibíu nun hai garantía de que la relaciónrellación ente idea-oxeto tenga fundamentu no realmente oxetivo. Dicha relaciónrellación convertir en problemática.
 
El racionalismu presenta una xustificación de la ciencia, por aciu les idees innates, a partir de la idea de Dios, pero l'argumentu nun resulta convincente.<ref>Vease [[argumentu ontolóxicu]]</ref>
Llinia 297:
La evidencia ye un productu de la conciencia al respeutive de la so perceición o idea o conceutu<ref>En cuantes que son conteníos mentales</ref> y desconectada de [[lo real]]:<ref>Entendíu como conteníu extramental</ref>
 
* Si nun podemos tescender a la mesma conciencia, ¿qué relaciónrellación esiste ente lo real y la nuesa perceición? ¿Ye una relaciónrellación causal?
* Si la [[causa]] ye una relaciónrellación d'idees, como diz Hume, o un conceutu a priori, una categoría del entendimientu, como diz Kant, nun podemos conocer lo real. ¿Qué ye entós lo real pa poder ser entendíu como causa?
* Si, según los empiristas, nun podemos estremar el mundu percibíu del mundu esterior ¿Por qué, sicasí, surde de manera inevitable la entruga per un mundu esterior al pensamientu?
 
Llinia 352:
Lo que nos lleva a una distinción ente comprensión intuitiva y comprensión teórica, amosando que cuando queremos entender la realidá plena de significáu partimos necesariamente de lo que ye por sí mesmu natural y anterior al propiu significáu.
 
Curiosamente Heidegger coincide nesti planteamientu colos [[filosofía analítica|filósofos analíticos]], herederos del positivismu, que parten de supuestos dafechu distintos como [[John Langshaw Austin|Austin]] o [[Donald Davidson|Davidson]] y [[Rorty]] y entra de llenu na considerancia actual del problema de la [[Evidencia (filosofía)|evidencia]] y la so relaciónrellación col llinguaxe.
 
==== Posmodernidad ====
Llinia 361:
Les importantes meyores de la ciencia no referente a los mecanismos de la [[evolución]] con especial referencia a la [[xenética]], la [[Bioloxía]] polo xeneral y n'especial la [[Bioloxía Molecular]], [[Etoloxía]], [[Neuroloxía]], [[Psicoloxía]], lo mesmo que de los métodos de tratamientu de datos na configuración [[modelos]] teóricos, abre caminos insospechados alrodiu de les dimensiones de lo [[cognitivu]].
 
Lo [[cognitivu]], engloba non solo la conocencia conceptual sinón l'[[actividá]] xeneral del home na so relaciónrellación al mediu, concebíu como [[sistema]] al traviés del llinguaxe y de la cultura en que'l so ámbitu producir el fechu de la conocencia entendida como función operativa.
 
El conceutu de [[verdá]], entós, adquier una variedá de matices non solo [[epistemoloxía|epistemolóxicos]], sinón [[social]]es y [[cultura|culturales]] que paez convertir la conocencia nun caleidoscopiu de colores onde los medios de comunicación social y los poderes sociales son tamién factores importantes no que [[Lyotard]] llapada performatividad de la verdá.
Llinia 407:
* {{cita llibru |apellíu=Merleau-Ponty |nome=Maurice |enlaceautor=Maurice Merleau-Ponty |títulu=[[Fenomenoloxía de la perceición]] |añu=1985 |isbn=84-395-0029-7 |ubicación=Barcelona |editorial=Planeta DeAgostini}}
* {{cita llibru |apellíos=Moulines Castellví |nomes=C. Ulises |títulu=La estructura del mundu sensible. Sistemes fenomenalistas |añu=1973 |ubicación=Barcelona |editorial=Ariel}}
* {{cita llibru |apellíu=París |nome=C. |títulu=Física y Filosofía: El problema de la relaciónrellación ente ciencia física y filosofía de la naturaleza.La lóxica de la investigación científica |añu=1952 |ubicación=Madrid}}
* {{cita llibru |apellíu=Popper |nome=Karl |enlaceautor=Karl Popper |títulu=[[La lóxica de la investigación científica]] |añu=1977 |ubicación=Tecnos}}
* {{cita llibru |apellíu=Quesada |nome=D. |títulu=Saber, opinión y ciencia: Una introducción a la teoría de la conocencia clásico y contemporáneo |añu=1998 |isbn=84-344-8746-2 |ubicación=Barcelona |editorial=Ariel}}