Diferencies ente revisiones de «Ideoloxía»

Contenido eliminado Contenido añadido
m "rellación" en cuenta de "relación" (que nun ta nel DALLA)
m "rellación" en cuenta de "relación" (que nun ta nel DALLA)
Llinia 16:
El términu ''ideoloxía'' foi formuláu por [[Destutt de Tracy]] (''Mémoire sur facultar de penser'', 1796), y orixinalmente denominaba la ''ciencia qu'estudia les [[idea|idees]], el so calter, orixe y les lleis que les rixen, según les rellaciones colos [[Signu y símbolo|signo]] que les espresen''.
 
Mediu sieglu más tarde, el [[conceutu]] dotar de un conteníu [[epistemoloxía|epistemolóxicu]] por [[Carlos Marx|Karl Marx]], pa quien la ideoloxía ye'l conxuntu de les idees qu'espliquen el mundu en cada sociedá en función de les sos [[manera de producción|modo de producción]], rellacionando les conocencies práutiques necesarios pa la vida col sistema de rellaciones sociales; la relaciónrellación cola [[realidá]] ye tan importante como caltener eses rellaciones sociales, y nos sistemes sociales nos que se da dalguna clase d'[[esplotación social|esplotación]], evitar que los primíos perciban el so estáu de opresión. Nel so célebre prologo al so llibru ''[[Contribución a la crítica de la economía política]]'' Marx diz:
 
{{cita|[...]El conxuntu d'estes rellaciones de producción forma la estructura económica de la sociedá, la base real sobre la que se llevanta la superestructura xurídica y política y a la que correspuenden determinaes formes de conciencia social. La manera de producción de la vida material condiciona'l procesu de la vida social política y espiritual en xeneral. Nun ye la conciencia del home la que determina la so ser sinón, otra manera, el ser social ye lo que determina la so conciencia.<ref>Ver el testu completu n'en l'artículu [[Marxismu]]</ref>}}
Llinia 51:
Consideróse la ideoloxía como una dixebra de la conciencia», que produz l'[[alienación]], bien seya ésta considerada como puramente [[dialéctica]] del [[Pensamientu (mente)|pensamientu]], nel [[idealismu]] de [[Hegel]] o dialéctica material nel [[materialismu]] de [[Karl Marx|Marx]].
 
Nel sieglu XX, la ideoloxía ye considerada como problema de comunicación social. Pa los [[Escuela de Frankfurt|frankfurtianos]], de manera especial para [[Habermas]], la ideoloxía espresa la [[violencia]] de la dominación qu'aburuya la comunicación. Esta fala de la relaciónrellación ente la conocencia y l'interés. Esto produz una distorsión que ye consecuencia d'una [[razón instrumental]], como conocencia comenenciuda, y que ye la responsable de la [[ciencia]] y la [[teunoloxía]] falses como exes de la [[dominación social]]. Ye pos necesaria una [[hermenéutica]] de la [[emancipación]] y [[lliberación]]. De la mesma forma, [[Marcuse]] sorraya esti fechu nel senu de les [[clases sociales]]sobremanera políticamente dientro de los partíos y sindicatos.
 
[[Karl Mannheim]] y [[Max Scheler]] enmarquen la ideoloxía nel marcu de la [[socioloxía del saber]]. El saber enmarcáu dientro de la [[dominación política]] xenera tal cúmulu d'[[interés|intereses]] que configura la [[cosmovisión]] de los grupos sociales. Nun hai posiblidad d'escapar a una ideoloxía bien construyida. Toa xira a la so alredor. Mannheim estrema ente ideoloxía parcial, de tipu psicolóxicu, ya ideoloxía total, de tipu social.
Llinia 57:
[[Sartre]], pela so parte, introduz una idea de «ideoloxía» dafechu distinta. Pa Sartre la ideoloxía ye frutu d'un pensador creador», capaz de xenerar una manera de ver la realidá.<ref>''Critique de la raison dialectique'', I, 1960, páxs. 15 y ss.</ref>
 
Per otru llau, [[Willard van Orman Quine]] trata la relaciónrellación ente los oxetos esteriores, d'ende fora, y los suxetos interiores, d'ende dientro. N'otros términos, amiesta la ideoloxía a una manera razonada de considerar la [[ontoloxía]].<ref>"Notes on the Theory of Reference", en ''From a Logical Point of View'', 1935, páx. 131.</ref>
 
A finales del sieglu XX, sicasí, entrar nuna dómina de infravaloración de lo ideolóxico, de la mano de les ideoloxíes conservadores, de forma que dalgunos proclamaron el ocaso de los ídolos, como "El fin de les ideoloxíes".<ref>Bell, D.(1960) ''The End of Ideology: On the Exhaustion of Political Escurres in the Fifties''</ref> inclusive proclamáu'l trunfu del [[pensamientu únicu]] y el "[[fin de la hestoria]]" o'l "[[choque de civilizaciones]]".<ref>[[Samuel Phillips Huntington|Huntington]], 1998.</ref>
 
La ideoloxía como falsa creencia tien d'estudiase en términos de la so lóxica degradada, más que na filosofía de la que se deriva. Sicasí, ye difícil entender cuándo y en qué términos una filosofía pasa a ser ideoloxía. [[Max Weber]] afirma que les filosofíes escuéyense primero pa ser ideoloxíes dempués, pero nun esplica, cuándo, cómo y por qué. Lo que sí podemos asegurar ye qu'esiste una relaciónrellación dialéctica, ye dicir de discursu, ente idees y necesidaes sociales, y que dambes son indispensables pa configurar una ideoloxía. Asina naz l'interés y les necesidaes sentíes pol cuerpu social (o un grupu d'ésti); sicasí pueden fracasar por nun tener idees clares que lo sofiten. Al igual qu'hai idees que pueden pasar inalvertíes por non ser relevantes pa les necesidaes sociales, ríquese una falsa creencia aparentemente útil por que seya ideoloxía.
 
Marx, nel so [[Crítica de la Filosofía del Derechu de Hegel]], señala lo siguiente:
Llinia 83:
* Presupon por ideoloxía un conxuntu d'idees funcionales d'un individuu que dan xustificación y validez universal a los sos intereses.
* Intereses entendíos principalmente como la preservación de los sos medios económicos de subsistencia una vegada adoptaos; escluyendo d'esta categoría'l so usu o los fines de consumu, que volveríen a los intereses socialmente teleolóxicos y infraestructuralmente culturales.
* Los intereses nestes amenorgaes "condiciones materiales d'esistencia" taríen pretederminados tecnológicamente pola particular relaciónrellación social del individuu col so allugamientu na división del trabayu, que la so forma nun sería modificable nin elegible, esto ye: los sos fines seríen ''necesarios'' en cuenta de ''llibres''.
* Estos intereses tienen la carauterística de nun ser comunes (salvu con miembros de la mesma clase) y contrarios coles otres clases en forma intrínseca, yá que la so naturaleza ye la de participar nuna relaciónrellación orgánica dual de opresores-primíos.<ref>Kenneth Minogue, ''La teoría pura de la ideoloxía'', XEL, 1988, pp. 11-20</ref>
 
Minogue plantega darréu una versión inversa a esta poniendo de cabeza les sos premises básiques: