Diferencies ente revisiones de «Oasisamérica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: efectu => efeutu
m "rellación" en cuenta de "relación" (que nun ta nel DALLA)
Llinia 7:
Sicasí que se trata d'un territoriu secu, Oasisamérica ta derrota por delles corrientes d'agua como los ríos [[Ríu Yaqui|Yaqui]], [[Ríu Bravo|Bravo]], [[Ríu Coloráu|Coloráu]], [[Ríu Gila|Gila]], y [[Cases Grandes]]. La presencia d'estes corrientes (y delles llagunes que se tragó'l desiertu a lo llargo de los años), según el so clima de xuru más benignu qu'el de la rexón aridoamericana oriental, foi la que dexó'l desenvolvimientu de les técniques agrícoles importaes de Mesoamérica.
 
La rexón de Oasisamérica ye rica en xacimientos de [[turquesa]], unu de los materiales suntuarios más apreciaos poles altes cultures de [[Mesoamérica]]. Esto dexó l'establecimientu de relacionesrellaciones d'intercambiu ente estos dos grandes superáreas.
 
== Carauterístiques de les cultures oasisamericanas ==
Llinia 16:
Propónense a lo menos trés hipótesis avera de la nacencia de les cultures oasisamericanas. Una, de calter [[endóxenu]], señala que se trata d'un desenvolvimientu cultural independiente que tien los sos raigaños na más remota antigüedá. Dende esti puntu de vista, favorecíos por un meyor clima (cosa realmente relativa, cuidao que la diferencia climática ente la zona oasisamericana y l'[[Aridoamérica|aridoamericana]] nun ye tan evidente), los antiguos pueblos del desiertu podríen faer un descubrimientu de l'agricultura similar al qu'asocedió en [[Mesoamérica]].
 
Un segundu planteamientu presupon qu'el portadores de la cultura mesoamericana emigraríen escontra'l norte. Asina, Oasisamérica sería una derivación de los sos vecinos sureños. Nesi sentíu, el desenvolvimientu de les cultures oasisamericanas, como'l de les del norte de Mesoamérica, taríen rellacionaes con grupos que orixinalmente habitaben nel Occidente de Méxicu. La evidencia arqueolóxica apunta a que grupos de filiación yuto-nahua llevaríen l'agricultura a la rexón oasisamericana. Anque les técniques agrícoles fueren importaes del sur, los pueblos oasisamericanos construyeron una civilización con carauterístiques particulares, que caltuvo relacionesrellaciones con el llabradores de Mesoamérica.
 
Numberoses son les buelgues de la relaciónrellación ente los dos grandes rexones culturales de Norteamérica. Por casu, la [[turquesa]] que tanto apreciaben los mesoamericanos, provenía casi toa ella de la rexón sur de Nuevu Méxicu y Arizona. De la mesma, en [[Paquimé]], sitiu perteneciente a la cultura [[Fargatáu]], atopáronse estructures ceremoniales rellacionaes cola relixón mesoamericana, como'l [[xuegu de pelota mesoamericano|xuegu de pelota]], y una cantidá importante de cadarmes de [[Ara (animal)|guacamayas]], que con toa seguridá fueron llevaes dende les selves del sureste de [[Méxicu]].
 
== Árees culturales ==
Llinia 49:
Los arqueólogos alderiquen cuálos fueron los oríxenes y l'identidá étnica de los portadores de la cultura hohokam. Dalgunos señalen que'l desenvolvimientu d'esta cultura foi endóxenu (ayenu a les influencies estranxeres), y por casu, señalen que Snaketown tuvo los sos entamos nel añu 300 a. C. Pa otros, la cultura hohokam ye productu d'una migración sureña, proveniente de [[Mesoamérica]]. Pa defender esta postura, indiquen que les primeres amueses de cerámica hohokam daten del 300 d. C. (dómina na que sería fundada Snaketown), y qu'antes d'esti tiempu, nun s'atoparon nicios d'un desenvolvimientu cerámicu autónomu na rexón. Otramiente, otros adelantos teunolóxicos como les obres de [[riego]], o delles traces culturales como la [[cremación]] de los muertos paecen tener el so orixe nel Occidente de Mesoamérica.
 
El desenvolvimientu de la cultura hohokam ye estremáu en cuatro periodu: Pioneru (300 a. C.-550 d. C.); Colonial (550 d. C.-900 d. C.); Sedentariu (900-1100 d. C.); y Clásicu (1100-1450 d. C.). La construcción de les obres de riego dio empiezu dende'l periodu Pioneru, en que los hohokam construyíen les sos cases semisubterráneas pa protexese del inclemente calor del desiero sonorense. Nel periodu Colonial, les relacionesrellaciones con [[Mesoamérica]] viéronse fortalecíes. La prueba d'ello ye l'afayu de cascabeles de cobre, espeyos de pirita y la construcción de canches de [[xuegu de pelota mesoamericano|xuegu de pelota]], que fueron realizaes con un toque bien particular de los hohokam. Les relacionesrellaciones con Mesoamérica y la presencia d'estes mercaderías descrites indiquen que mientres el periodu Colonial los hohokam taben yá entamaos en cacicazgos y centros de poder. Pal periodu siguiente, les relacionesrellaciones con Mesoamérica menguaron, y dio entamu la construcción d'edificios de delles plantes, como Casa Grande, que tenía cuatro niveles.
 
Pa cuando los europeos llegaron al desiertu d'Arizona y Sonora, rexón a la que dieron el nome de Pimería Alta, los nucleos urbanos de los hohokam yá fueren abandonaos, presumiblemente por un desastre sanitariu y ecolóxicu qu'arruinó'l sistema social nativu. Los pobladores de la rexón yeren los [[pueblu pápago|pápagos]], un pueblu de [[llingües uto-azteques|llingua uto-azteca]]. Esti pueblu pimano tenía una economía basada na recueya y l'agricultura incipiente nes fasteres de los montes. El so patrón de residencia yera seminómada, pos teníen de migrar al cambéu d'estación pa enfrentar la escasez de los recursos alimentarios de los pies de monte qu'habitaben.
Llinia 64:
En contraste cola área Hohokam y l'área Anasazi, nun esiste una secuencia cronolóxica aceptada llargamente pal desenvolvimientu de los fargataos. López Austin y López Luján retomen pal analís históricu de la rexón la división cronolóxica propuesta por Paul Martin, qu'estrema la hestoria mogollona en dos llargos periodos. El primeru abarca del añu 500 a. C. al 1000 d. C., y ye denomináu Ceo. El segundu toma los años entendíos ente los sieglos XI y XVI y denominar Tardíu.
 
El primeru d'estos periodos caracterizar por un desenvolvimientu cultural más o menos lentu. Los cambeos teunolóxicos prodúcense bien gradualmente, y les formes de relacionesrellaciones sociales y de disposición de los asentamientos humanos casi nun camuden en mil 500 años. Mientres el periodu Tempranu, los fargataos habiten abrigos predresos nos alcantilados, col propósitu de defendese de los sos vecinos cazadores. De manera paecida al de los hohokam y los anasazi, los fargataos tamién vivíen n'habitaciones semisubterráneas y los sos asentamientos solíen agospiar una ''[[kiva]]''.
 
Nel sieglu XI de nuesa yera, la población de la área mogollona multiplicar con mayor rapidez que nes centuries anteriores. Probablemente pa esta dómina, la área yá sostenía importantes relacionesrellaciones comerciales con [[Mesoamérica]], fechu que facilitó per un sitiu el desenvolvimientu de l'agricultura y l'estratificación de la sociedá. Ye probable que tamién la influencia anasazi aumentara nesti tiempu, cuidao que los fargataos empezaron a construyir edificios de mampostería, tal como faíen los sos vecinos del norte oasisamericano.
 
El mayor apoxéu de la cultura mogollona asocedió mientres el sieglu XIV y XV. Nesti tiempu, los asentamientos principales d'esta cultura crecieron en población, tamañu y poder. [[Paquimé]], en [[Chihuahua]], foi quiciabes el mayor d'ellos. Apoderaba una rexón serrana na que s'afayaron dellos sitios arqueolóxicos conocíos como ''cases cantil'', cuidao que fueron asentamientos construyíos nes cueves de mal accesu de l'aguada oriental de la Sierra Madre. Paquimé sostenía relacionesrellaciones comerciales cola Mesoamérica nuclear, a la qu'aprovía de minerales preciosos como la [[turquesa]] y el [[cinabriu]]. Controlaba tamién el comerciu de ciertos productos de les mariñes del [[golfu de California]], especialmente de conches de la especie ''[[Nassarius]]''. Paquimé recibió una fuerte influencia de los sos socios mesoamericanos, como demuestra la presencia de canches de xuegu de pelota y de restos d'animales de la rexón tropical centroamericana, como [[Ara (animal)|guacamayas]].
 
La declinación de los principales centros fargataos empezó nel sieglu XIII, antes del apoxéu paquimense. Pal sieglu XV, bona parte de la rexón fuera abandonada polos sos habitantes. Dellos grupos que poblaben les ciudaes acomuñaes a la [[cultura de Paquimé|cultura Paquimé]] abelugar na Sierra Madre, otros fuxeron al norte, onde se xunieron a los [[Anasazi]]s. La xente del río blimes emigró hasta asitiase nel actual territoriu de [[Coahuila de Zaragoza|Coahuila]]. Suponse que los grupos [[pueblos taracahítas|taracahitas]] ([[pueblu yaqui|yaquis]], [[pueblo mayo|mayo]], [[ópata]]s, [[pueblu tarahumara|tarahumaras]]) que viven nel noroeste de Méxicu son descendientes de los fargataos.