Diferencies ente revisiones de «Paleontoloxía»

Contenido eliminado Contenido añadido
m "rellación" en cuenta de "relación" (que nun ta nel DALLA)
m sur -yos => sur les (francés)
Llinia 126:
:Ye nel sieglu XVII cuando se va a producir una importante revolución nel mundu de la paleontoloxía y tamién los primeros estudios que podríamos considerar paleobiológicos. [[Colonna]] ([[1616]]),<ref>Artola, J. M. y Galera, A. (1994). «El tiempu biolóxicu». ''Asclepio: archivu iberoamericanu d'hestoria de la Medicina y Antropoloxía Médica'', '''46'''(2)</ref> ye unu de los primeres n'asitiar los fósiles dientro del so contestu biolóxicu. Colos trabayos de [[Niels Stensen|Nicolaus Steno]] empezar a acolumbrar con cierta claridá la verdadera naturaleza de los fósiles; al igual que Colonna, interesar pol problema del orixe biolóxicu de los fósiles, al traviés de la comparanza de los dientes de [[tiburón]] coles ''[[glossopetrae]]'' (dientes fósiles de grandes tiburones), o bien analizando les llinies de crecedera de les [[concha|conches]] fósiles. Concretamente [[Robert Hooke]], na so obra ''[[Micrographia]]'' ([[1665]]), describe per primer vegada les sos observaciones al microscopiu de la microestructura de madera fósil, deduciendo la so afinidá con madera podre o quemada; coles mesmes reconoció la semeyanza ente los recién descubiertos ''[[Nautilus]]'' y los [[ammonites]]. Considera'l so orixe orgánicu y atribúi al efeuto de los [[terremotu|terremotos]] la situación xeográfica anómala na qu'apaecen los restos. Nesta dómina unu de los principales argumentos a favor del orixe biolóxicu de los fósiles foi la esistencia del [[Diluviu Universal]] según [[Woodward]] ([[1665]]-[[1728]]), afiguraos n'unu de los primeros trabayos importantes sobre Paleobotánica, ''Herbarium Diluvianum'', de [[Scheulhzerus]] ([[1709]]), con esmeradas descripciones ya ilustraciones de plantes fósiles qu'interpreta como muertes del Diluviu. Cola obra de [[Lhwyd]] ([[1699]]), que describe plantes fósiles procedentes del [[Carboníferu]] de [[Gran Bretaña]], interpretándoles como aniciaes pola crecedera de verdaderes granes dientro de la roca, produzse una vuelta a les idees aristotéliques anque con nuevos matices.
[[Archivu:Cuvier and Palaeotherium.jpg|thumb|Bustu de [[Georges Cuvier|Cuvier]] y retruque del fósil de ''[[Palaeotherium]]'' descritu por él en 1804.]]
* '''Ilustración:''' [[Georges Louis Leclerc|Buffon]] ([[1707]]-[[1788]]) marca l'entamu d'una nueva dómina cola publicación de la so ''Histoire Naturelle'' en [[1749]], poniendo en crítica les idees diluvistas. Darréu y nel tomu ''Deas Époques de la Nature'' ([[1778]]), reconoz la separación ente la hestoria del home y de la vida. Nel añu [[1796]], a puntu d'empecipiase'l [[sieglu XIX]], [[Georges Cuvier|Cuvier]] ([[1769]]-[[1832]]) dio a conocer el so trabayu ''Memoire sur -yosles especes d'Elephants tant vivantes que fossiles'', que marca unu de los principales finxos na Paleontoloxía, yá que s'apurren per primer vegada pruebes irrefugables a favor de les estinciones. Per otra parte los sos trabayos sobre anatomía comparada y morfoloxía funcional, faen que se considere a Cuvier como'l fundador de la Paleontoloxía, al dotala d'una serie de principios básicos pa la so investigación y de la mesma de la Paleozooloxía o la Paleobotánica. El so contemporaneu [[Lamarck]] ([[1744]]-[[1829]]) foi'l primeru en desenvolver una teoría evolucionista; sicasí nin los sos argumentos nin el mesmu procesu evolutivu foi almitíu polos sos coetaneos, y foi unu de los sos principales oponente'l mesmu Cuvier, defensor a estazón de les teoríes catastrofistas.
 
:Mientres tol [[sieglu XIX]] produzse una gran proliferación d'importantes trabayos en Paleontoloxía. Ensin dulda los trabayos de [[Charles Lyell]] y otros grandes xeólogos de la dómina abonaron el terrén por que [[Darwin]] ellaborara la so teoría sobre la evolución. Con ello trazóse l'entamu d'una nueva etapa na Paleontoloxía. Cola publicación de ''[[L'orixe de les especies|On the origin of species by means of natural selection]]'' en [[1858]] produzse una verdadera revolución y l'entamu d'una nueva y floreciente dómina pa les [[Ciencies Biolóxiques]], al empar que'l divorciu ente la Paleontoloxía y les restantes Ciencies de la Vida. A pesar de que Darwin sofitara nos fósiles munches de les sos conclusiones, fueron paleontólogos y xeólogos los que más tardaron n'almitir la so teoría. A la fin del sieglu XIX y principiu del XX, col entamu y desenvolvimientu de la [[Xenética]] produzse la mayor desarmonía; mientres la Paleontoloxía centrar n'estudios estratigráficos integrándose nes [[Geoloxía|Ciencies Xeolóxiques]], la [[Bioloxía]] ignora la Paleontoloxía considerándola una ciencia puramente descriptiva.