Diferencies ente revisiones de «Phaseolus vulgaris»

Contenido eliminado Contenido añadido
m apostrofación
m Correición de topónimos (cartafueyu países): -"Uruguay" +"Uruguái" -"Paraguay" +"Paraguái"
Llinia 58:
 
=== Suramérica ===
*N'[[Arxentina]], [[Bolivia]], [[Chile]], [[ParaguayParaguái]] y [[Uruguái]] llámense '''"porotos"''' (términu que provien de ''purutu'', el nome en [[quechua]]). En Paraguay tamién s'usa'l nome guaraní '''"kumanda"''' y, peyorativamente, '''"saporo"'''. A la vaina denominar '''"chaucha"''' n'[[Arxentina]], [[ParaguayParaguái]] y [[Uruguái]].
 
*En [[Colombia]] conozse como '''"fríjol"''' (nótese l'[[Acentuación del idioma español#Palabra grave o paroxítona|acentuación grave o llana]]) y en delles partes '''"frisol"''' (con [[Acentuación del idioma español#Palabra aguda y oxítona|acentuación aguda]]) a los granos coloraos o negros, '''"blancucu"''' o '''"cabecita negra"''' a los blancos, o '''"granu"''' polo xeneral.
Llinia 139:
*En munchos países d'América ye común l'amiestu d'arroz con frijoles o porotos. En [[Nicaragua]] y [[Costa Rica]] llámase-y «[[gallu pintu]]» y n'[[El Salvador]] y [[Hondures]] llámense «casoriu». En [[República Dominicana]] y [[Cuba]] esti platillo típicu conózse-y como « arroz moro», y consiste en frijoles negros con arroz blanco acompañáu de carne guisao. En delles rexones de Cuba a esti platu típicu tamién se-y llama «congrí». Hai quien cunta que esti nome provien del francés ''CongRiz'' (o arroz congo), pos asina llamaben los emigrantes franceses que llegaron d'Haití al oriente de Cuba a esti platu. Otres versiones afirmen que provien del inglés ''concrete'' y significa 'formigón', por cuenta de que los estauxunidenses qu'allegaben a la islla consideraben que los frijoles yeren demasiáu duros.
*Nel [[Perú]] esiste un platu que ye l'amiestu del arroz con frijoles, y conózse-y col nome de «[[tacu tacu]]» (de taka-taka: cutir en quechua), pero que tradicionalmente (receta orixinal de los limeños antiguos) ye l'arroz con frijoles que quedaron del día anterior y espolvoriscar con oriéganu. Tamién se preparar el frijol como duce llamáu «[[frejol coláu]]», que consúmese como rellenu en dellos bocainos chinos o a cencielles como postre. El frijol tamién ye usáu en sopes como'l «[[menestrón]]» y el «[[shambar]]» o preparáu en guisos como la «[[frejolada]]». El zuque de porotos ye un platu tradicional de la ciudá sureña de Tacna.
*Nes comunidaes guaraníes de [[Bolivia]] (especialmente na capitanía d'[[Alto Parapetí]]) y en [[ParaguayParaguái]] consúmese un platillo llamáu «cumanda», que consiste en cocer les granes y, dempués de molíes, entemeceles con llegumes. Dáse-y una forma apanada, apta pa comer cocida, frita o al fornu. Tamién se preparar [[flanes]], [[refrescos]] y [[panes]] cola so farina.
*En [[Chile]], onde se-yos conoz como '''porotos''', formen parte de la [[gastronomía de Chile|comida típica]], como por casu, los «[[porotos con riendes]]»; que son porotos secos, preparaos con [[pasta (gastronomía)|pasta]] de [[trigu]] (xeneralmente [[tallarines]]). Otros exemplos son «porotos con [[chuchoca]]»; «porotos con papes» (consumíos nel mundu rural); o tamién con [[llamátigu]] de trigu (y que se peracaben principalmente nel centru del país). Cola variedá fresca, prepárense los «porotos granaos», que son porotos tienros, cocíos con granos de choclo esbillaos y molíos, zapallo y albahaca.
*En [[Colombia]] conócense como '''fríjoles''' o '''granos''', y formen parte fundamental de la cocina de la [[Región Caribe (Colombia)|Costa Caribe]] y [[Antioquia]]. Na Mariña Caribe prepárense guisaos les zaragozas (variedá de fríjol coloráu), les [[Pisum sativum|arbeyera]]s, los fríjoles cabecita negra, les [[llenteya|llenteyes]], los [[palomito]]s, les caraotas o zaragozas negres y variedaes de fríjol coloráu, y cómense acompañaos de dalguna carne y arroz básicamente, y ye bien común añedir tamién tayaes de plátanu maduru frites. Tamién se preparar en sopes (de zaragozas, d'arbeyeres, de fríjol cabecita negra, de llenteyes, de [[Cajanus cajan|guandú]]), n'arroces (de fríjol cabecita negra, de llenteyes, de guandú) y en dulces (guandú). N'[[Antioquia]], los fríjoles coloraos son componente fundamental de la [[bandexa paisa]] y de los fríjoles con garra ([[Panceta|tocino]]), patica o pezuña de gochu. Otros granos son el palomito, la [[caraota]] y variedaes de fríjoles coloraos como'l cargamanto.