Diferencies ente revisiones de «Alcalde»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Correición de topónimos (cartafueyu países): -"Uruguay" +"Uruguái" -"Paraguay" +"Paraguái"
m Iguo testu: "les manos" => "les manes"
Llinia 6:
== Historia ==
 
Históricamente, un alcalde exercía funciones de [[xuez]]. Nel [[Antiguu Réxime n'España]] había un alcalde pol ''estáu noble'' y otru pol ''estáu llanu''; y nes principales poblaciones un alcalde designáu pol rei. Los poblaos qu'ostentaben esi privilexu teníen títulu de [[villa (población)|villa]] (o de [[ciudá]]). Les villes con alcalde teníen derechu a alzar un [[Rollu (alministración)|rollu]], llugar de ajusticiamiento. L'alministración municipal d'otres poblaciones taba en manosmanes d'un [[correxidor]].
{{cita|«...Alcalde significa aquella persona a quien aquel que tien [[autoridá]] pa noma-y constitúi na dignidá de [[Xuez]] d'aquel pueblu o pueblos por que-y confier [[xurisdicción]]. Esta voz ye [[Idioma árabe|árabe]], deducida de la voz ''Cadi'', qu'en la nuesa llingua equival a la de Xuez, o [[Gobernador]] de delles xentes, que tien munches acepciones, y caúna estrema la so [[exerciciu]] y xurisdicción...».<ref>[[Vicente Vizcaino Pérez]] ''Tratáu de la xurisdicción ordinaria pa direición y guía de los alcaldes de los pueblos d'España: Trata de les sos eleiciones, el so gobiernu y de los exentos del so fueru, conforme a les lleis, pragmátiques y ordenances militares publicaes hasta anguaño'', [[Madrid]] Imprenta Real, [[1802]] [http://books.google.es/books?id=Ygbn13a6SSMC&pg=PA68&lpg=PA68&dq=jurisdicci%C3%B3n+partíu+eximida&source=bl&ots=R435Hhc49r&sig=NWBbcAe3aqNTUrvFidSp8fCfRQ8&hl=ye&ei=uzzrSbeNH96OjAeX7IijCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=4#PPA2,M1]</ref>}}
 
Llinia 48:
=== Estaos Xuníos ===
 
El "mayor" (alcalde) ye'l líder na mayoría de los conceyos de los Estaos Xuníos, como "cities" (ciudaes), "towns" (pueblos), etc. Nos Estaos Xuníos, hai dellos tipos distintos d'alcaldes, según el sistema del gobiernu local. Sol sistema del gobiernu del alministrador del conseyu, el '"mayor"' ye'l primeru ente iguales nel conseyu de la ciudá, qu'actúa como un cuerpu llexislativu, ente que les funciones executives llevar a cabu un xerente designáu. El "'mayor"' puede presidir el conseyu de la ciudá, pero escarez de poderes llexislativos especiales. El '"mayor'" y el conseyu de lá ciudaes sirven a tiempu parcial, cola alministración diaria en manosmanes d'un alministrador de ciudá profesional. El sistema ye más común ente les ciudaes medianes d'alredor de 25,000 a dellos cientos de miles, xeneralmente conceyos rurales y suburbanos.
 
Na segunda forma, conocida como'l gobiernu del conseyu municipal, l'alcaldía y el conseyu de la ciudá son oficines separaes. So un fuerte sistema de '"mayor'", el "'mayor'" actúa como un executivu electu col conseyu de la ciudá exerciendo poderes llexislativos. Pueden escoyer un oficial alministrativu xefe pa supervisar los distintos departamentos. Este ye'l sistema utilizáu na mayoría de les grandes ciudaes de los Estaos Xuníos, principalmente porque los "'mayors'" empresten servicios a tiempu completu y tienen una amplia gama de servicios que supervisen.