Diferencies ente revisiones de «Catón el Vieyu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m rellación" en cuenta de "relación" (que nun ta nel DALLA)
m Iguo testu: "les manos" => "les manes"
Llinia 62:
 
=== Moral romana ===
Pela redolada de la granxa de Catón asitiábense les tierres de [[Lucio Valerio Flacu (cónsul 195 e.C.)|Lucio Valerio Flacu]], un mozu noble perteneciente a una familia [[Patricios|patricia]] de gran influencia. Dientro de la sociedá romana taba llevándose a cabu una transición dende los valores tradicionales de la vida rústica, asitiada dende faía enforma tiempu nel [[Llaciu]] (y polo xeneral, en toa [[Italia]]), a valores más fachendosos, procedentes de la civilización helénico y oriental. La máxima maxistratura política de [[Roma]], el [[cónsul romanu|consuláu]], quedara en manosmanes d'unes poques families aristocrátiques inmensamente riques. Estos patricios, anque famosos pol so corruptibilidad, tamién yeren populares ente los romanos pola so arrogancia, elegantes modales, refinada oratoria, conocencies artístiques y lliteraries y, sobremanera, pola fama de los sos antepasaos. Los nobles menos favorecíos reaccionaron encabezando una faición dientro del [[Senáu romanu|Senáu]] que defendía la torna a los valores tradicionales heredaos polos sabinos, utilizaos como símbolu de resistencia y robustez. Flacu, perteneciente a esta faición conservadora, nun pudo pasar per alto la enerxía y moral de Catón, la so austeridá y la so forma de vivir, a lo que se sumaben la so elocuencia y talentu militar. Los líderes de la faición senatorial que promovían la transición escontra'l modelu de vida oriental yeren la familia de los [[Escipiones]], con [[Escipión l'Africanu]] a la cabeza, [[Marcu Claudio Marcelo (cónsul 222 e.C.)|Marcu Claudio Marcelo]] y [[Pedrete Quincio Flaminino]]; la faición conservadora taba liderada por Flacu, Quintu Fabio Máximu, Catón y los sos aliaos.{{sfn|Graves|1867|p=637}}
 
=== Senderu políticu ===
Llinia 126:
Sicasí, Catón tenía ente manos una xera entá más seria, yá que s'oponía a la espansión de la nueva cultura helénica qu'amenaciaba con destruyir l'aspra simplicidá de la manera de vida romanu. Consideraba esta resistencia a la invasión cultural como la so misión especial. Catón esibía esta determinación con más firmeza na so [[Censor romanu|censura]], razón pola que sería moteyáu «el Censor», nome pol que se-y conoz güei de forma más común. Revisó con una severidá inusitada les llistes de senadores y caballeros, espulsando del so orde social a aquellos a los que consideraba que nun yeren merecedores del mesmu, yá fora por motivos morales o pola ambición d'estos. La espulsión de [[Lucio Quincio Flaminino]] por crueldá foi un exemplu de la so ríxida manera d'entender la xusticia.
 
Les sos ordenances contra'l luxu fachendosu fueron bien severes. Impunxo un eleváu impuestu sobre vistíos y adornos personales, especialmente nos adornos femeninos, y sobre los esclavos nuevos mercaos como favoritos. En 181 e.C. sofitó la ''[[lex Orchia]]'' (acordies con otres fontes, primero opúnxose a la so introducción y darréu a la so abolición), que prescribía una llende al númberu de güéspedes nuna hospedería, y en 169 e.C. promovio la ''[[lex Voconia]]'', que ente otres cuestiones contenía una normativa que pretendía revisar l'acumuladura desproporcionada de riqueces en manosmanes d'una muyer.
 
N'otru orde de coses, reparó los acueductos, llimpió les alcantarielles, previeno l'usu priváu de les agües públiques, ordenó la baltadera de les cases qu'estrechaben les víes públiques y construyó la primer basílica nel Foru, cerca de la Curia.<ref>Pedrete Livio. XXXIII, 44; Plutarco, ''Vides paraleles'', «Marcu Catón». 19.</ref> Alzó tamién la cantidá apurrida polos [[publicanu|publicanos]] polos derechos de recaldación d'impuestos, y coles mesmes menguó los precios de los contratos pa la construcción d'obres públiques.