Diferencies ente revisiones de «Griegu modernu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m preferencies DALLA: bolchevique => bolxevique
m iguo apostrofación: l'ilesia => la ilesia
Llinia 34:
Nel periodu turcu, magar los tarrecibles golpes recibíos pola llingua griega, ésta caltenía n'Oriente'l so prestíu. Una pequeña élite saber descendiente de los gloriosos tiempos antiguos; munchos más víen nella la llingua de la verdadera relixón, en redol al [[Ilesia ortodoxa de Constantinopla|patriarcáu de Constantinopla]]. Equí y n'otros llugares del [[Imperiu Turcu]] había munchos griegoparlantes, polo xeneral toleraos, anque había dómines de persecución. Y una pequeña aristocracia griega tenía puestos oficiales nel imperiu, sobremanera los [[fanariotas]] de [[Constantinopla]], que teníen importantes puestos alministrativos y políticos y gobernaben pal sultán [[Principáu de Valaquia|Valaquia]] y [[Moldavia]].
 
N'[[Occidente]], sicasí, práuticamente la única referencia pal griegu yera la de l'[[Antigüedá clásica]]. En nome d'ella (o con sida d'ella) refugaba [[Federico II de Prusia]] les propuestes de [[Voltaire]] d'ayudar a los griegos a lliberar del turcu. Considerar indignos, envilecidos; y la so llingua yera considerada pura corrupción. Una esceición yera [[Catalina de Rusia]], ensin dulda polos fondos llazos del so país cola cultura bizantina. Sicasí, a fines de sieglu XVIII, dempués de la [[Ilustración]] y de la [[Revolución francesa]], creció adulces l'enfotu por ayudar a los griegos, identificándolos más o menos colos antiguos: asina [[Lord Byron]] y los filohelenos que llucharon na [[Guerra d'independencia de Grecia|guerra de lliberación de Grecia]], a partir de [[1821]]. A esto contribuyó'l fechu de que los griegos, súbditos del Imperiu Turcu, empezaron a rellacionase con [[Europa]] como axentes de comerciu esterior del mesmu o como miembros de comunidaes griegues qu'empezaben a formase en Rusia y Occidente. Y el fechu del espardimientu de les idees europees d'independencia y llibertá, que la so antigua xenealoxía yera almitida por toos. So influencies lliberales y nacionalistes grupos d'emigrantes griegos promovieron la creación de nucleos independentistes en Grecia y fuera (en [[Odesa]] y n'Occidente), nucleos sofitaos polos fanariotas de Constantinopla y l'la Ilesia griega. Per otra parte, [[Grecia]] yera un bon puntu de sofitu pa rusos y occidentales nel so deséu de expansionarse por cuenta del turcu. Tou esto desaguó na ayuda a los griegos cuando intentaron lliberar de los turcos: sulevación de 1821, guerra con resultaos cambiantes, sofitu de [[Gran Bretaña]], [[Rusia]] y [[Francia]] ([[tratáu de Londres (1827)|tratáu de Londres]] y [[batalla de Navarino]], [[1827]]), independencia de Grecia ([[tratáu de Adrianópolis]] de [[1829]] y [[Conferencia de Londres]] de [[1830]]).
 
=== Unificación del idioma ===
Llinia 65:
La kazarévusa foi, con interrupciones puntuales, la llingua oficial del estáu helénicu dende 1830 hasta 1981, cuando foi sustituyida definitivamente en dicha función pol dimotikí.<ref name=magadan2003>{{cita Harvard|Magadán Olives|2003|p=78, nota 2|sp=sí}}</ref>
 
El camín a percorrer pa imponer la era, sicasí, más llargu de lo que se pensaba. Mientres enforma tiempu, magar tou, el GK, lliberáu d'estremismos, siguió siendo la llingua de los tribunales, l'exércitu y l'la Ilesia. Yera la llingua de la cultura y namái penosamente (xéneru a xéneru) y con errores foise imponiendo'l δημοτική, que producía dacuando una prosa artificioso y confuso. Tantu más cuanto que la decadencia de la enseñanza de los clásicos antiguos y les nueves modes pedagóxiques rebaxaben costantemente los niveles de los alumnos. Sía que non, el δημοτική trunfa güei en Grecia. Pero más que demóticu habría que llamalo, siquier na so forma escrita, a cencielles «griegu común». Pos hai dellos tipos de δημοτική, ente elles la llamada καθομιλουμένη, con abondosos elementos de καθαρεύουσα que yeren culturalmente indispensables. Asina, el que llamamos comúnmente griegu modernu nun ye esactamente unitariu: conserva na so fonética y [[Morfoloxía llingüística|morfoloxía]] y sobremanera nel so léxicu abondosos elementos de l'antigua llingua culta. Hai πόλη / πόλις (G. -ης ο -εως), -ότα / -ότης, G. de la primera en -α (modernu) / -ης (antiguu), δεσποινίδα / δεσποινίς, Ἑλλάδα / Ἑλλάς; caltiense dacuando'l N. pl. de la primera en -αι (τουρίστες / τουρίσται); del adj. βαθύς hai G. sg. βαθιοῦ / βαθέος, Ν. pl. βαθιοί / βαθεῖς. Y queden bien de elementos compositivos del GA. Ε infinites variaciones más o menos sinonímiques nel léxicu, del tipu κόκκαλο / ὀστοῦν 'güesu'. El que llamamos griegu modernu combina, pos, distintes variedaes del δημοτική.
 
== Dialeutos ==