Diferencies ente revisiones de «Lille»

Contenido eliminado Contenido añadido
m preferencies llingüístiques: local => llocal
m Iguo testu: "les manos" => "les manes"
Llinia 25:
 
==== Soberanía del ducáu de Borgoña ====
A partir de finales del [[sieglu XIV]] ([[1369]]), y nel contestu de la [[Guerra de los Cien Años]], la ciudá foi gobernada polos [[Ducáu de Borgoña|duques de Borgoña]], que se proclamaron [[Condáu de Flandes|condes de Flandes]] pola unión matrimonial ente'l duque [[Felipe II de Borgoña|Felipe II l'Atrevíu]] y la condesa [[Margarita III de Flandes|Margarita de Mâle]]. So dominiu borgoñón, y mientres el ducáu del mesmu [[Felipe III de Borgoña|Felipe III el Bonu]], entamóse la reconstrucción y la repoblación de la ciudá, que sufriera severos daños causaos poles guerres y les epidemies de la peste. Ente otres obres, el duque borgoñón ordenó la edificación del palaciu de Rihour, nueva corte de la ciudá. [[María de Borgoña]], nieta de [[Felipe III de Borgoña|Felipe III el Bonu]] y única socesora del ducáu, casóse con [[Maximiliano I d'Habsburgu|Maximiliano I]], futuru emperador del Sacru Imperiu Romanu Xermánicu. Por cuenta de esta unión, la ciudá de Lille y el [[condáu de Flandes]] nel so conxuntu pasaron a manosmanes de los [[Casa d'Habsburgu|Habsburgu]], dientro del señoríu de los [[Países Baxos Borgoñonos|Países Baxos]]. Frutu d'esta unión nació en [[1478]] [[Felipe I de Castiella|Felipe I de Habsbugo]], más conocíu como ''El Formosu'', que reinaría na ciudá ente [[1482]] y [[1506]]. Mientres esti periodu, de relativu aselu, Lille empezó a desenvolver una industria de texíos llixeros, en desterciu de la producción de paños.
 
=== Edá Moderna ===
Llinia 31:
[[Archivu:Rijsel, Frankrijk, Sanderus, Flandria Illustrata.jpg|right|thumb|Mapa de Lille de 1641 en ''Flandria Illustrata'' d'[[Antonio Sanderus]].]]
 
Por decisión del so padre Maximiliano I, Felipe casóse con [[Juana I de Castiella]], fía de los [[Reis Católicos]]. Con esta socesión d'enllaces matrimoniales, Lille y el restu del condáu de Flandes, amás de los territorios de [[Borgoña]] y [[Ducáu de Brabante|Brabante]], pasaríen finalmente a manosmanes de la familia Habsburgu. Asina, Carlos d'Habsburgu (''[[Carlos I d'España]]'') cuntar ente los sos dominios, faciendo valir al monarca'l so títulu de señor de los Países Baxos. La ciudá foi gobernada polos Habsburgu hasta'l reináu de [[Felipe IV d'España|Felipe IV]], na primer metá del sieglu XVII. Mientres los sieglos XVI y XVII, la ciudá vivió periodos convulsos, siendo afarada en diverses ocasiones por epidemia de peste y poles [[guerres de relixón]] ente católicos y protestantes, magar pudo caltener la so riqueza testil y comercial. Ye heriedu del reináu de la casa d'Habsburgu na ciudá la edificación de l'Antigua Bolsa de comerciu, en 1652, que reflexa la rellumanza económica que vivía la ciudá naquella dómina; amás d'otros edificios civiles, d'evidente estilu flamencu renacentista.
 
==== Soberanía francesa de la ciudá ====
A principios de la segunda metá del sieglu XVII, el rei francés [[Lluis XIV]] empecipió una política expansionista escontra'l norte y l'este de Francia. Lluis XIV reclamó'l territoriu de Flandes, en manosmanes españoles, faciendo valir los derechos socesorios de la so esposa [[María Teresa d'Austria]], fía de Felipe IV d'España. Con diches reclamaciones empezaría la [[Guerra de Devolución]] en 1667, que remataría cola ocupación francesa del Condáu de Flandes. El rei francés empezó l'asediu a la ciudá de Lille en 1668, que foi ocupada al cabu de nueve díes de resistencia. Apigurada agora nel reinu francés, Lille pasaría a ser la capital de la Francia septentrional.
 
Por causa de el so allugamientu estratéxicu, mui cerca de la frontera colos Países Baxos Españoles, de la so importancia económica, Lluis XIV ordenó fortificala, cuatro meses dempués de conquistala. La xera foi encargada a [[Sébastien -y Prestre]], marqués de [[Vauban]], inxenieru y arquiteutu militar. Vauban reforzó les muralles de la ciudá y dirixó la construcción de la ciudadela de Lille, nel estremu noroccidental de la urbe.
Llinia 43:
[[Archivu:Siège de Lille 1792.JPG|right|thumb|Asediu de Lille polos austriacos.]]
==== Lille so la Revolución francesa ====
A finales del sieglu XVIII, la industria local, básicamente basada na producción de texíos, empezó a diversificase, introduciéndose manufactures d'encaxe, cerámica y alimentación, una y bones la industria testil de Lille, que nun podía competir cola puxante y mecanizada manufactura inglesa, vivió un periodu de crisis económica. Tres la [[Revolución francesa]], en 1789, el burgueses locales apoderaríen la ciudá, ensin qu'en Lille produxérense balasmes de considerancia. Ante l'amenaza estranxera de derrocar la revolución, l'[[Asamblea Nacional (Revolución francesa)|Asamblea Nacional]] francesa declaró en 1792 la guerra a [[Austria]], potencia absolutista. Al tar mientres aquel periodu los Países Baxos en manosmanes austriaques, Lille atópase na primer llinia del frente ente Francia y Austria, siendo costantemente bombardeada. De la so resistencia frente a los austriacos surdió la espresión de que "Lille tien bien merecida la patria".
 
==== Revolución industrial ====