Diferencies ente revisiones de «Henry Kissinger»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Iguo testu: "les manos" => "les manes"
m Iguo testu: "Esquierda política" => "Izquierda política"
Llinia 86:
Nesi periodu, estendió la política de distensión. Esta política llevó a una relaxación significativa nes tensiones cola [[Xunión Soviética]] y desempeñó un papel crucial en [[1971]] les conversaciones col primer ministru chinu [[Zhou Enlai]]. Les conversaciones concluyeron con un acercamientu ente [[Estaos Xuníos]] y la [[República Popular de China]] y la formación d'una nueva alliniadura estratéxica de ''América-Chinu-Antisoviética''. Foi condecoráu col Premiu a Nobel de la Paz de 1973 p'ayudar a establecer una cesación del fueu y el retiru de los Estaos Xuníos de Vietnam. L'altu'l fueu, sicasí, nun foi duraderu. Ente que l'otru premiáu, el vietnamita -y Duc Tho, devolvió'l so premiu por considerar que nun lo merecía por retornar la guerra, Kissinger nun lo devolvió.<ref>[http://nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/1973/tho.html Nobel Prize: -y Duc Tho Biographical]</ref>
 
Kissinger favoreció'l caltenimientu de rellaciones diplomátiques amistoses coles dictadures militares de dereches nel [[Conu Sur]] y otres partes d'[[América Llatina]] y entá más, ta acusáu de planiar l'asesinatu una gran cantidá de militantes d'esquierdaizquierda en [[Chile]], y darréu, na [http://Arxentina Arxentina] y el [[Uruguái]], lo mesmo que de promover y sofitar a les mesmes dictadures y desenvolver la ''Academia de les Amériques'', y la [[Operación Cóndor]].
 
=== Distensión y l'apertura a China ===
Llinia 196:
[[Archivu:Fidel Castro - UN General Assembly 1960.jpg|thumb|190px|[[Fidel Castro]] na [[ONX]] el [[22 de setiembre]] de [[1960]]]]
 
Tres la Revolución Cubana, liderada por Fidel Castro, que se consolidara nel poder dende 1960, Estaos Xuníos había veníu teniendo tou tipu de confrontaciones diplomátiques con Cuba. El país, agora empobináu escontra'l comunismu y el socialismu, convertir nun problema pa EE.XX., qu'aspiraba caltener a la rexón latinoaméricana, llimpia de cualquier enclín d'esquierdaizquierda.
 
So tales aspiraciones, la rellaciones ente Cuba y Estaos Xuníos, fueron atayaes y el primeru trató de consolidar tou tipu de problemes pa la Isla Rebalba, llogrando aisllala internacionalmente, amás d'aplicar embargos económicos, ya inclusive mientres el gobiernu de Kennedy, llevar a cabu la [[Invasión de la Badea de Cochinos]], un ataque al territoriu cubanu.
Llinia 257:
La [[Operación Cóndor]], foi un plan de coordinación d'operaciones ente les cúpules de los réximes dictatoriales del [[Conu Sur]] d'[[América]] —[[Chile]], [[Arxentina]], [[Brasil]], [[Paraguái]], [[Uruguái]] y [[Bolivia]]— y cola [[CIA]] de los [[EE. XX.]], llevada a cabu nes décades de [[1970]] y [[1980]].
 
Enmarcada na [[Doctrina Truman]], esta coordinación traducir en "el siguimientu, vixilancia, detención, interrogatorios con apremios psico-físicos, tresllaos ente países y desapaición o muerte de persones consideraes por dichos réximes como 'subversives del orde instauráu o contraries al pensamientu políticu o ideolóxicu opuestu, o non compatible coles dictadures militares de la rexón'". El Plan Cóndor constituyir nuna organización clandestina internacional pa la práutica del terrorismu d'Estáu que instrumentó l'asesinatu y desapaición de decenes de miles d'opositores a les mentaes dictadures, la mayoría d'ellos pertenecientes a movimientos de la [[esquierdaizquierda política]].
 
Afírmase, que Kissinger, na so odisea por caltener a [[Llatinoamérica]] llibre del comunismu y cualesquier otra corriente d'[[esquierdaizquierda]], sería'l responsable o a lo menos un personaxe clave na creación, planificación y puesta en marcha de la [[Operación Cóndor]], yá que pal añu en qu'ésta empezó a funcionar, [[1970]], Kissinger yá yera [[Conseyeru de Seguridá Nacional]], amás de que ye bien sabíu que gracies a él el [[Conu Sur]], pasó a tar apoderáu por dictadures y nel so desempeñu como [[Secretariu d'Estáu]], caltuvo una política eficaz en contra de cualquier intentu d'espansión ideolóxica y política d'orde [[izquierdista]].
 
La [[Operación Cóndor]], desenvolver mientres más de siete años, so la supervisión de Kissinger, siendo namái nes sos etapes finales, yá escontra [[1980]], cuando esti dexó d'exercer la Secretaría d'Estáu d'EEXX, les úniques nes que quiciabes nun tuviera inherencia.
Llinia 274:
La ''Xunta de Salvación Nacional'' liderada pol nuevu [[Primer Ministru de Portugal]], [[Adelino da Palma Carlos]], consolidaos como'l nuevu gobiernu del [[país]] ibéricu, rápido concede la independencia a les colonies de [[Portugal]], creando una cadena de reaiciones internacionales, con respectu al destín d'[[África]].
 
Cuba sofita abiertamiente al traviés de les sos tropes n'[[Angola]], al ''Movimientu Popular d'esquierdaizquierda pa la lliberación d'Angola ([[MPLA]])'' na so llucha contra los rebeldes [[UNITA]] y el [[FNLA]] de derecha mientres la [[Guerra Civil]] angoleña. Kissinger encargar de sofitar a [[FNLA]], lideráu por [[Roberto Holden]] y a la [[UNITA]], liderada por [[Jonas Savimbi]], los insurxentes de La resistencia nacional mozambicana ([[RENAMO]]), según la invasión de sofitu de la [[CIA]] d'[[Angola]] por tropes sudafricanas. El [[FNLA]] foi derrotáu y [[UNITA]] viose obligáu a llevar la so llucha na selva. Namái so la Presidencia de [[Ronald Reagan]] Estaos Xuníos volvería dar sofitu a la [[UNITA]].
 
=== Rhodesia ===