Diferencies ente revisiones de «Historia d'Italia»

Contenido eliminado Contenido añadido
Esfacer la revisión 2368729 de LeilaMota (alderique)
Etiqueta: Desfacer
m Iguo testu: "manos" => "manes"
Llinia 95:
=== Invasión celtes y Ilirios ===
[[Archivu: Maps Celtic Peoples Italy.jpg|thumb|200px|left|Les tribus nel norte d'Italia.]]
Ente los sieglos V ya I adC desenvolver en [[Centroeuropa]] les cultures d'[[Cultura de Hallstatt|Hallstatt]] y la so socesora de [[Cultura de La Tène|La Tène]], de la que deriven los [[celta|pueblos celtes]] que s'espandieron per Europa. La so espansión dende'l norte llevar a asitiase na zona al norte del ríu [[Po]], con una constante presión escontra'l sur, enfrentaos a los pueblos itálicos. Los [[taurinos]] asítiase na zona de lo que güei ye [[Turín]], que foi la so capital. Una de les cañes de la gran tribu de los [[boyos]] llegó a l'actual [[Boloña]], que'l so topónimu ye de raigañu celta, acompañaos por [[lingones]] y [[senones]] (que dan nome a [[Senigallia]]). [[Padania]] y [[Piceno]] seríen llamaos por ello [[ager gallicum]]. Otres tribus inclúin a los [[insubrios]], que s'asitiaron en Lombardía, y a los [[cenómanoscenómanes]]. En munchos casos produció una asimilación o amalgación ente los celtes y la cultura presistente ligur.
 
De forma similar, los [[ilirios]], emburriaos polos anteriores, viéronse movíos escontra'l sur poblando'l [[Vénetu]] (que'l so nome vien de los [[vénetos]]), [[Istria]] (polos [[istrios]]) y la mariña del [[mar Adriáticu]]. Dalgunos defenden que los [[mesapios]], qu'ocupaben [[Apulia]] son d'orixe ilirio, anque otros dan-yos un orixe helénicu.
Llinia 510:
Mientres la década de los [[años 1970|años 70]] Italia sufrió una crisis social llamada darréu como los ''[[anni di piombo]]'' (años de chombu), onde la insatisfaición pola situación política-institucional caótica con gobiernos que duraben apenes unos pocos díes, traducióse nun principiu en violencia caleyera y socesivamente en llucha armada, llevada a cabu por grupos entamaos d'izquierdes qu'usaron el [[terrorismu]] como arma coles mires de crear les condiciones pa influyir o derrocar l'orde institucional y políticu italianos. Tres dellos ataques y asesinatos contra mozos neofascistes ("matar un fascista nun ye delitu", dicíase), dalgunos nun duldar en responder formando de la mesma grupos armaos. Estes turbulencias llegaron al so apoxéu en [[1978]] col asesinatu del líder cristianodemócrata [[Aldo Moro]] poles [[Brigaes Rojas]], que supunxo'l fin de la política de reconciliación colos comunistes conocida como [[compromisu históricu italianu]]. La intervención de los servicios secretos italianos y de dalgún otru país, a los que se-yos considera responsables d'una "[[estratexa de la tensión]]", agravó la crisis deteniendo a miles d'activistes d'estrema-esquierda.<ref name=Italy/> El [[matanza de Boloña|brutal atentáu contra la estación de Boloña]] foi unu de los más duros golpes d'aquellos enfrentamientos. Atribuyida a [[Ordine Nuovo (movimientu políticu)|Ordine Nuovo]], un grupu terrorista d'ultraderecha, nunca se llegó a esclariar dafechu.
 
Esa Italia inestable viose coles mesmes chiscada por escándalos xudiciales. Ye conocida la llucha contra la [[mafia]], que saltó a la fama col asesinatu del xuez [[Giovanni Falcone]] (1992). L'ex primer ministru democratacristiano [[Giulio Andreotti]] foi acusáu de ser un padrín políticu de la mafia. Tamién foi un escándalu la reconocencia oficial de la esistencia de la [[Operación Gladio]], na que servicios secretos de la [[OTAN]] auspiciaban actividaes anticomunista. En 1992 los xueces del Tribunal de Milán, el más famosu [[Antonio Di Pietro]], empezaron munchos procesos, conocíos como [[ManosManes Llimpies (Italia)|Operación ManosManes Llimpies]], contra partíos políticos afayando una corrupción enorme. La mayoría de los diputaos del Parllamentu fueron arreyaos.
 
[[Archivu:Silvio Berlusconi (2010) cropped.jpg|thumb|right|200px|Silvio Berlusconi.]]