Diferencies ente revisiones de «Arnold Schönberg»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo plurales
m Preferencies llingüístiques: técnica => téunica
Llinia 3:
'''Arnold Schönberg''' {{nym}} foi un [[compositor]], teóricu musical y [[pintor]] [[Austria|austriacu]] d'orixe [[xudíu]]. Desque emigró a los [[Estaos Xuníos]], en 1933, adoptó la forma '''Arnold Schoenberg''' pa escribir el so nome, y asina ye como suel apaecer nes publicaciones d'idioma inglés.
 
Ye reconocíu como unu de los primeros compositores n'enfusase na composición [[atonalidad|atonal]], y especialmente pola creación de la técnicatéunica del [[dodecafonismu]] basada en series de dolce notes, abriendo la puerta al posterior desarrollu del [[serialismu]] de la segunda metá del s. XX. Amás, foi'l líder de la denomada [[Moderna Escuela de Viena|Segunda Escuela de Viena]].
 
== Biografía ==
=== Hasta la Primer Guerra Mundial ===
Arnold Schönberg foi fíu de Samuel Schönberg (1838-1889), un zapateru natural de [[Hungría]], y de Pauline Nachod (1848-1921), quien creció en [[Praga]]. La so carrera musical empezó abondo ceo: a los nueve años yá yera [[violinista]] y compositor autodidacta. Tres la muerte del so padre, en 1889, viose obligáu a curiar del bienestar de la so familia y empezó a trabayar como aprendiz d'emplegáu nel bancu Wiener Privatbank Werner & Co. Mientres estos años, solo podía satisfaer la so pasión pola música mirando de llueñe los conciertos al campu realizaos en parques como'l Augarten o'l [[Prater|Wiener Prater]]. Invertía parte del so sueldu en numberoses funciones de d'[[ópera]] y, d'ente toes, prefería siempres les de [[Richard Wagner]].
 
Según les sos memories, Schönberg debe'l so persistente desarrollu artísticu a trés persones: Oskar Adler, quien-y tresmitió conocencies básicos de teoría musical, [[poesía]] y [[filosofía]]; David Joseph Bach, quien espertó en Schönberg una amplia consciencia [[ética]] y [[moral]], según una oposición escontra lo común y lo popular”; y finalmente [[Alexander von Zemlinsky]], que conoció a Schönberg pol so ingresu como violonchelista na orquesta amateur “Polyhymnia”, en 1885. El [[direutor d'orquesta]] reconoció'l talentu de Schönberg y, en 1898, ayudar na interpretación (esitosa) del Primera [[Cuartetu (música)|Cuartetu]] pa cuerdes en Re menor na Sala Bösendorf de la Sociedá Musical de Viena. Pese al fechu de que Schönberg tomó clases de composición con Zemlinsky per dellos meses, consideraba haber aprendíu más al traviés del estudiu de les obres de los grandes compositores, sobremanera, les de [[Johannes Brahms]], [[Richard Wagner]], [[Gustav Mahler]], [[Johann Sebastian Bach]] y [[Wolfgang Amadeus Mozart]].
Llinia 26:
Tres el final de la guerra, Schönberg fundó en Viena la Sociedá pa Interpretaciones Musicales Privaes”, que tomó la misión d'ufiertar obres nueves y/o consideraes significatives por Schönberg y el so círculu. Les obres de numberosos compositores, como [[Béla Bartók]], [[Ferruccio Busoni]], [[Claude Debussy]], [[Gustav Mahler]], [[Hans Pfitzner]], [[Maurice Ravel]], [[Max Reger]], [[Alexander Scriabin]], [[Richard Strauss]] y [[Igor Stravinsky]], fueron incluyíes nos programes de conciertos entamaos pola Sociedá. A la execución de trabayos sinfónicos siguieron obres pa orquesta de cámara, que siguen interpretándose hasta los nuesos díes.
 
En 1923 publicó “Métodu de composición con doce sonidos” ([[Música dodecafónica]]), una técnicatéunica de composición que nun enseñó n'otru llugar y de la que poques vegaes falaba. Depués de la muerte de la so esposa, Mathilde, el 18 d'ochobre d'aquél añu en Mödling, contraxo matrimoniu cola fía del so discípulu Rudolf Kolisch, Gertrude Kolisch, el 28 d'agostu de [[1924]]. Tuvo con ella trés fíos: Nuria (en 1932, quien sería depués esposa del compositor [[Luigi Nonu]]), Ronald ([[1937]]) y Lawrence ([[1941]]).
 
Tuvieron De pasar munchos años primero que Schönberg fuera un compositor dafechu reconocíu. En 1925 foi convocáu pol compositor [[Georg Schumann]] a l'[[Academia de les Artes de Prusia]], onde se fixo cargu del cursu de maestría en composición. Foi retiráu del puestu pola llexislación [[nazi]] en septiembre de 1933 por cuenta de motivos racistes, razón pola cual volvió profesar la fe [[Xudaísmu|xudía]] qu'abandonara na so mocedá. Emigró a los [[Estaos Xuníos]] un mes dempués.
Llinia 50:
Esta fase, conocida como la “Llibre atonalidad”, condució les idees de Schönberg sobre composición a un caleyón ensin salida, yá que precisaba nuevos catálogos de material y de regles pa cada nueva composición. Depués de numberosos intentos, escribió al so discípulu [[Josef Rufer]] en xunetu de 1921: “''Güei realicé un descubrimientu que va asegurar la supremacía de la música alemana mientres los próximos cien años''”.
 
En 1921, Schönberg desenvolvió en Modling el so “Métodu de composición con doce sonidos”, tamién conocíu como “[[dodecafonía]]”. Esti métodu nació independientemente del desenvueltu pol compositor [[Josef Matthias Hauer]], quien desenvolviera tamién una técnicatéunica de composición dodecafónica que tien dellos conceutos de mancomún col métodu de Schönberg, como la división hexacordal, que Hauer llamaba "Tropu", pero ensin la solidez constructiva de la interválica del de Schönberg. Con esti nuevu sistema Schönberg creyó ser capaz de plantegar una estructura interna teórica pa cada obra. Concebíu primeramente como una solución personal pa un conflictu personal, el métodu dodecafónico foi aplicáu por dalgunos de los sos discípulos, especialmente por A. Webern, con entusiasmu, a pesar de que Schönberg nunca lo enseñara nes sos clases teóriques. El so discípulos direutos esplotar al traviés del analís de les sos obres. Foi namái cola publicación de los llibros de testu d'otru compositor ([[Krenek]]) a partir de 1940, y gracies a el vehemente encamientu de [[Theodor W. Adornu]], que'l métodu foi adoptáu rápido por munchos compositores, ente los que s'atopaba Igor Stravinsky. Schönberg emplegó'l métodu dodecafónico nes sos obres principales hasta'l final de la so vida. N'obres esporádiques, como la Suite n'estilu antiguu (en Sol mayor pa orquesta de cuerdes, 1934), o nes Variaciones pa orquesta de vientu en Sol menor op. 43 (1943), volvió emplegar el [[sistema tonal (música)|sistema tonal]].
 
Schönberg yera un home de lletres en tol sentíu de la pallabra. Escribió por sigo mesmu los llibretos de los sos [[oratoriu (música)|oratorios]] y [[óperes]], lo mesmo que de munches de les sos [[cantares]]. La so vasta actividá educativa y una abondosa correspondencia, según la necesidá de defender les sos obres y teoríes públicamente y de manera continua, fueron elementos decisivos na so formación. Sobre la base d'ellos desenvolvió un estilu que nun almitía contradicción, de cutiu polémicu, que xunía a la claridá analítica un marcáu rigor y una énfasis ocasional. Dellos de los sos ensayos cuntar ente los testos fundamentales d'estética musical del [[sieglu XX]].
 
Ye imposible valorar en tola so magnitú la influyencia de Schönberg na música del sieglu XX. La so obra brindó un impulsu radical a les técniquestéuniques de composición y los sos fundamentos teóricos, qu'inclúin dende la atonalidad y la [[música dodecafónica]] hasta la [[música serial]] y, a lo último, la [[música electrónica]].
 
=== Discípulos, intérpretes y amigos ===