Diferencies ente revisiones de «El llagu de los cisnes»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo parámetru de plantía
m Preferencies llingüístiques: técnica => téunica
Llinia 22:
'''El llagu de los cisnes''' (en [[idioma rusu|rusu]] Лебединое Озеро [''Lebedínoye óziero'']) ye un [[cuentu de fades]]-[[ballet]] estructurado en cuatro acto, que foi encargáu pol [[Teatru Bolshói]] en [[1875]] y estrenóse en [[1877]]. La [[música]] foi compuesta por [[Piotr Ilich Chaikovsky]]; tratar del so [[Opus (música)|op.]] 20 y ye el primeru de los sos ballets. Na producción orixinal la [[coreografía]] foi creada por [[Julius Reisinger]]. El [[llibretu]] créese que foi escritu por [[Vladímir Béguichev|Vladímir Petróvich Béguichev]] y [[Vasily Geltser]], basándose nel [[cuentu]] alemán ''Der geraubte Schleier'' (''El velu robáu'') de [[Johann Karl August Musäus]].<ref>Warrack, John: ''Tchaikovski's "Swan Lake": True Drama in Dance Form in Swan Lake with Margot Fonteyn and Rudolf Nureyev''. Notes del videocassette. Philips 070 201-3; 1966, p. 4.</ref>
 
La primer representación tuvo llugar el [[4 de marzu]] de [[1877]] nel [[Teatru Bolshói]] de [[Moscú]].<ref name="Warrack15">Warrack, John: ''Tchaikovsky Ballet Music''. Seattle: University of Washington Press, 1979, pp. 15-16.</ref> Contrariu a la so gran reconocencia actual, esta obra tuvo arrodiada de reveses dende'l so estrenu; amás de la so probe producción inicial, de la cual perdiéronse dellos rexistros, les creaciones de la música y la coreografía orixinal nun fueron paraleles por cuenta de desalcuerdos técnicostéunicos ente les partes, pos Chaikovski (pocu familiarizáu cola composición de ballets) trabayó de forma rápida, innovadora y despreocupada nuna partitura que terminaría asorando a Reisinger. Tou ello fixo que la obra nun fora bien aceptada nin pol públicu nin pola crítica la cual espresóse con pallabres como ''“difícilmente va convertise nun ballet de repertoriu y naide dir a llamentar”''<ref name="Nugent16">Nugent, Ann: ''Swan Lake: Stories of the Ballets''. Aurum Press, 1985, pp. 16-17.</ref> Sicasí, el [[15 de xineru]] de [[1895]] nel [[Teatru Mariinski]] de [[San Petersburgu]]<ref>{{Cita web |url=https://www.danzaballet.com/historia-de-el llagu-de-los cisnes/ |títulu=Estreno en teatru Mariinsky, San Petersburgu |fechaacceso=10 de xunu de 2006 |autor=Célida Villalón|fecha=18 de marzu de 2017|sitioweb=Danzaballet}}</ref> esta mesma obra llogra'l so primera gran ésitu con una nueva coreografía al cargu de [[Marius Petipa]] y [[Lev Ivanov]]. Les primeres idees que tuvo Chaikovski avera del llagu de los cisnes fueron escaecíes, y la música qu'él compunxo pal conciertu de Bolshói sumió. Y a pesar de les numberoses versiones, composiciones, hestoria y estructura qu'esisten d'esti "cuentu de fades", a la fecha nun se creó unu que represente la idea principal que Chaikovsky tuvo cuando empezó a escribir la música d'esti recital.
 
De magar, numberoses revisiones y puestes n'escena caltuvieron fresca esta subestimada obra de cuenta que para mediaos de los años 40 del [[sieglu XX]] empezó a ser llargamente reconocida como paradigma del ballet. ''El llagu de los cisnes'' bailláu cola música de Chaikovski ye anguaño unu de los más reputaos títulos del ballet mundial y una de les mayores esportaciones artístiques de la [[Rusia Imperial|Rusia imperial]], según una d'obrar emblema del compositor. Baillarinos tan xeniales como [[Anna Pávlova]] y [[Rudolf Nuréyev]] dexaron la so buelga nesta duradera obra maestra.
Llinia 33:
 
==== Influencies de Chaikovski ====
Dende empiezos del [[sieglu XIX]] hasta principios de la [[década de 1890]], les [[partitures]] pa ballets cuasi siempres yeren escrites por compositores conocíos como "especialistes": compositores que yeren bien arteros n'anotar la música llixera, decorativa, melodiosa y rítmicamente clara que taba nesi momentu en boga pal ballet. Chaikovski estudió la música d'estos "especialistes", como l'italianu [[Cesara Pugni]] y el austriacu [[Leon Minkus]], antes de ponese a trabayar en ''El llagu de los cisnes''. Chaikovski tenía una opinión bastante negativa de la música de ballet "especialista" hasta que la estudió en detalle, quedando impresionáu pola variedá cuasi ilimitada de contaxoses melodíes conteníes nes sos partitures. Chaikovski almiraba más que nenguna la música de ballet de [[compositores]] como [[Léo Delibes]], [[Adolphe Adam]] y [[Riccardo Drigo]]. Más tarde escribiría al so protexíu, el compositor [[Serguéi Tanéyev]], ''"Escuché'l ballet [[Sylvia (ballet)|Sylvia]] de Delibes... qué encantu, qué elegancia, qué riqueza de [[melodía]], [[ritmu]] y [[harmonía]]. Avergoñéme, porque si supiera d'esta música entós, yo nun escribiría El llagu de los cisnes"''. Chaikovski almirada descomanadamente la partitura de Adam pa ''[[Giselle]]'' de 1844, que presentaba l'usu de la técnicatéunica conocida como ''[[leitmotiv]]'': acomuñando determinaes temes con ciertos personaxes o estaos d'ánimu, una técnicatéunica qu'utilizaría en ''El llagu de los cisnes'', y más palantre, en ''[[La bella durmiente (ballet)|La bella durmiente]]''.
 
Chaikovski basar en composiciones anteriores pola partitura de ''El llagu de los cisnes''. Fixo usu de material de ''[[El voivoda]]'', una [[ópera]] qu'abandonara en 1868. El ''Gran adaxu'' (tamién conocíu como'l ''Dúu d'amor'') de la segunda escena de ''El llagu de los cisnes'' foi modeláu a partir d'un [[aria]] d'esa ópera, igual qu'el ''Valse des fiancées'' de la tercer escena. Otru númberu qu'incluyía una tema de ''El voivoda'' foi'l ''Entr'acte'' de la cuarta escena. N'abril de 1876 la partitura taba completa y empezaron los ensayos. Llueu Reisinger empezó a dexar de llau ciertos númberos qu'él calificó como "non aptos pal ballet". Reisinger inclusive empecipió la [[coreografía]] de les dances con música d'otru compositores, pero Chaikovski protestó y les sos pieces fueron restituyíes.
Llinia 80:
En febreru de 1894 celebráronse dos conciertos conmemorativos n'honor de Chaikovski programaos por Vsevolozhsky. La producción incluyó'l segundu actu de ''El llagu de los cisnes'' con coreografía de [[Lev Ivanov]], segundu coreógrafu para del Ballet Imperial. Esta coreografía de Ivanov foi aclamada unánimemente como maraviyosa.
 
La virtuosa italiana [[Pierina Legnani]] interpretó a Odette/Odile. Ella debutara n'avientu de 1893 col Ballet Imperial en ''[[Cenicienta (Fitinhof-Schell)|Cenicienta]]'', coreografiado por Petipa, Ivanov y [[Enrico Cecchetti]] cola música de [[Boris Fitinhof-Schell]]. Amosó la so técnicatéunica fenomenal rematando la so variación de la escena final mientres el ''grand pas'' con trenta y dos ''[[fouettés en tournant]]'', que yera'l máximu naquel momentu. El públicu glayó esllumáu demandando un bis y la baillarina repitió la so variación esta vegada realizando ventiocho ''fouettés en tournant''.
Sicasí, la muerte de zar [[Alejandro III de Rusia]] el 1 de payares 1894 y el periodu de llutu oficial subsiguiente punxo fin a tolos espectáculos y ensayos de ballet mientres dalgún tiempu. Arriendes d'ello, tolos esfuercios concentrar na pre-producción del regresu de ''El llagu de los cisnes''. Ivanov y Petipa decidieron collaborar en para esti montaxe, encargándose Ivanov del segundu y cuartu actos, ente que Petipa montaría'l primeru y el terceru.
Pidir al hermanu menor de Chaikovski, Modest, que fixera los cambeos necesarios nel llibretu del ballet, siendo'l más destacáu de la so revisión el final de ballet. En llugar de los amantes a cencielles afogárense pola mano del malváu Rothbart como nel orixinal de 1877, Odette suicídase afogándose y Sigfrido escoyer morrer tamién en llugar de vivir ensin ella. Rápido los espíritos de los amantes realcontrar nuna apoteosis. Coles mesmes el ballet paso de tener cuatro acto a trés, el segundu actu convertir na segunda escena de primer actu.
Llinia 89:
==== Otres producciones notables ====
[[Archivu:Swanlake001.jpg|thumb|220px|[[Zenaida Yanowsky]] (Odette) na [[Royal Opera House]], 2007.]]
A lo llargo de la llarga y complexa hestoria de les puestes n'escena de ''El llagu de los cisnes'', la de 1895 sirvió de base pa munchos montaxes. Cuasi tolos [[coreógrafu|coreógrafos]] caltuvieron en gran midida la coreografía tradicional, que se considera práuticamente sagrada. El papel de Sigfrido col tiempu ganó relevancia debíu sobremanera a la evolución de la técnicatéunica del ballet.
En 1940 el [[ballet de San Francisco]] foi la primer compañía americana n'entamar una producción completa de ''El llagu de los cisnes''. El montaxe llogró un gran ésitu protagonizáu por Lew Christensen como Sigfrido, Jacqueline Martin como Odette y Janet Reed como Odile. [[Willam Christensen]] basó la so coreografía na de Petipa-Ivanov, sofitándose na gran población de rusos [[émigré|emigraos]] en San Francisco, encabezaos pola princesa y el príncipe [[Vasili Alexandrovich de Rusia]], por que lu ayudar a asegurase de que la producción tuviera ésitu nel so oxetivu de caltener la [[cultura rusa]] en [[San Francisco (California)|San Francisco]].<ref>Steinberg, Cobbett: ''San Francisco Ballet: The First Fifty Years.'' San Francisco: Chronicle Books, 1983. ISBN 0-9611194-0-3</ref>
 
Llinia 335:
* 2000 ''[[Billy Elliot]]'': a la fin de la película'l protagonista apaez baillando na [[El llagu de los cisnes (Bourne)|versión]] del coreógrafu [[Matthew Bourne]].<ref>Crompton, Sarah: ''Sadler's Wells: Dance House''. Oberon Books, 2013, [http://books.google.es/books?id=syK5Cek1xGUC&pg=PA66 p. 66].</ref>
* 2002 ''[[Princess Tutu]]'': ye un anime xaponés que narra una hestoria asemeyada a la de ''El llagu de los cisnes''.<ref>Cavallaro, Dani: ''Japanese Aesthetics and Anime: The Influence of Tradition''. McFarland, 2012, [http://books.google.es/books?id=GtU38GYXe6cC&pg=PA99 p. 99].</ref>
* 2003 ''[[Barbie nel llagu de los cisnes]]'': ye la tercer película d'animación de la colección de Barbie, que ta inspirada llibremente na hestoria de ''El llagu de los cisnes'' anque difier abondo. Barbie ye Odette, la hestoria cúntase acompañada de ballet y música. Utilizóse la técnicatéunica de la [[captura de movimientu]] cola collaboración de los miembros del [[Ballet de la Ciudá de Nueva York]].<ref name="TchaikovskyIMDB"/>
* 2006 ''[[Scoop]]'': de primeres y repetidamente mientres tol filme de [[Woody Allen]] puede oyese la ''Danza de los pequeños cisnes''.<ref name="TchaikovskyIMDB"/>
* 2010 ''[[Gru, el mio villanu favoritu]]'': na película d'animación les neñes adoptaes pol villanu píden-y a esti que vaya a veles na so actuación de ''El llagu de los cisnes''.