Diferencies ente revisiones de «Árticu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m "rellación" en cuenta de "relación" (que nun ta nel DALLA)
m Preferencies llingüístiques: técnica => téunica
Llinia 20:
 
== Población y economía ==
El grupu racial predominante ye'l [[inuit]], que tien dos cultures distintos: Los dorset y los thule. Munchos esquimos dependen de los mamíferos que cacen pa la so subsistencia. Pel branu viven en tiendes de piel y pel hibiernu en [[iglú]]s. Aliméntense casi puramente de carne y pexe. La so organización nun ye tribal: llindar a formar grupos d'una o delles families. Los esquimos atópase en dificultaes de transición ente una cultura primitiva y otra moderna, con valores, técniquestéuniques y costumes distintes.
 
== Disputes territoriales ==
Llinia 27:
 
En tol mundu preséntense reivindicaciones d'espansión [[territorial]], pero nel [[océanu Árticu]] ye onde los espertos preven un mayor [[conflictu]]. Solo ellí converxen les llendes de cinco países —[[Rusia]], [[Canadá]], [[Dinamarca]], [[Noruega]] y [[Estaos Xuníos]]—, de la mesma forma que los gayos d'una [[naranxa (fruta)|naranxa]] atopar nel centru. (Los otros trés países árticos, [[Islandia]], [[Suecia]] y [[Finlandia]], nun tienen mariñes nesi [[océanu]]). Tales reclamaciones van avivar en virtú del destemple del polu norte, lo que va faer que l'océanu Árticu sía pasu navegable, faciendo probable encurtiar les distancies escomanaes del [[canal de Suez]], o [[Ciudá del Cabu]] por un pasu septentrional más curtiu ente, por casu, [[Tokiu]] y [[Londres]]. Igualmente, tiense envaloráu que nel sitiu, esista grandes reserves enerxétiques y de minerales como oru, lo que fixo que la zona ártica sía apetecedora polos estaos colindantes.
* En [[2001]], [[Rusia]] reclamó casi la metá del océanu Árticu; en respuesta, un grupu de técnicostéunicos refugó tal reivindicación, polo qu'agora En 2007 investigadores rusos viaxaron en buque d'investigación Akademik Fiodorov al Polu Norte y llograron datos cartográficos al so favor.En 2015 Moscú presentó a la ONX un documentu pa estender la so plataforma continental. Na reivindicación inclúyense les crestes de Mendeleyev y de Lomonósov.Gracies a los datos de la espedición 2007 Moscú argumenta que dambes dorsales oceániques, según el Polu Norte, formen parte del continente euroasiático. En xunetu 11 la [[Convención de les Naciones Xuníes sobre'l Derechu del Mar]] empezó estudiar el pidimientu de Moscú.
* En xunu d'esi añu, [[Dinamarca]] y [[Canadá]] anunciaron que realizaríen una investigación conxunta de les partes non cartografiadas del [[océanu]] Árticu próximes a les sos mariñes. A [[Dinamarca]] interésa-y especialmente probar qu'una cadena montascosa submarina de 1600 kilómetros, la [[cordal Lomonosov]], ta xeolóxicamente amestada a [[Groenlandia]], un territoriu semiautónomo danés. Si atopa esa rellación, [[Dinamarca]] podría argumentar que'l Polu Norte pertenez a los daneses, según dellos dirixentes d'esi país.
* [[Canadá]] tamién podría reclamar una enorme área, y enfrentase a la oposición d'otros países árticos.
Llinia 34:
== Tratáu ==
El [[Conseyu Árticu]] ye un foru intergubernamental qu'alderica asuntos a los que s'enfrenten los gobiernos de los países árticos y los representantes de pueblos indíxenes del Árticu.
El primer pasu escontra la formación del Conseyu tuvo llugar en 1991 cuando ocho países árticos roblaron la Estratexa pa la proteición del medioambiente árticu. La Declaración de Ottawa de 1996 estableció formalmente'l [[Conseyu Árticu]] como un foru intergubernamental p'aprovir un mediu pa fomentar la cooperación, coordinación ya interacción ente los Estaos Árticos, cola participación de les comunidaes indíxenes del Árticu y otros habitantes del Árticu. El Conseyu ocupar de los asuntos comunes del Árticusobremanera temes relatives al desenvolvimientu sostenible y la proteición del medioambiente del Árticu. La Declaración de d'[[Ottawa]] nomó siete miembros del [[Conseyu Árticu]]: [[Canadá]], [[Noruega]], [[Dinamarca]], [[Islandia]], los [[Estaos Xuníos]], [[Suecia]] y [[Finlandia]].
 
Con o ensin tratáu, les disputes territoriales plantegen cuestiones sobre la capacidá de cada país pa defender los sos intereses. Tamién a esti respectu Estaos Xuníos demostró menos priesa, ente que [[Canadá]] actuó de manera más activa pa consiguir soberanía sobre un espaciu en rápidu cambéu, que mientres enforma tiempu había escaecíu. Va trés años, [[Canadá]] empezó a patrullar les zones más remotes del Árticu con 1500 soldaos. L'exércitu d'esi país va llanzar el [[Radarsat 2]], un sistema por [[Satélite artificial|satélite]] que va dexar xixilar l'Árticu.