Diferencies ente revisiones de «Cuásar»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo parámetros de plantía
m iguo testu: Furacu negru supermasivo => Furacu negru supermasivu
Llinia 12:
Dellos cuásares amuesen cambeos rápidos de [[lluminosidá]], lo qu'implica que son pequeños, una y bones un oxetu nun puede camudar más rápidu que'l tiempu que tarda la lluz en viaxar dende un estremu al otru. El [[fana en candia]] más altu conocíu d'un cuásar ye de z=7.085.<ref>{{cita web|títulu= A luminous quasar at a redshift of z=7.085 |obra= Nature|fecha=2011|volume=474|páxina=616|doi=10.1038/nature10159|url=http://www.nature.com/nature/journal/v474/n7353/full/nature10159.html}}</ref>
 
Créese que los cuásares tán alimentaos pola [[acreción]] de materia de [[Furacu negru supermasivosupermasivu|furacos negros supermasivos]] nel nucleu de galaxes alloñaes, convirtiéndolos en versiones bien lluminoses d'una clase xeneral d'oxetos conocida como [[galaxa activa|galaxes actives]]. Nun se conoz el mecanismu que paez esplicar la emisión de la gran cantidá d'enerxía y la so variabilidá rápida. La conocencia de los cuásares avanzó bien rápido, anque nun hai un consensu claru sobre los sos oríxenes.
 
== Propiedaes de los cuásares ==
Llinia 27:
== Xeneración d'emisión ==
[[Archivu:Artist's impression of the quasar 3C 279.ogv|miniaturadeimagen|Videu amosando una representación artística del cuásar [[3C279]].]]
Una y bones los cuásares amuesen propiedaes de mancomún con toles [[galaxa activa|galaxes actives]], munchos científicos compararon les emisiones de los cuásares con aquelles de galaxes actives pequeñes por cuenta de la so semeyanza. La meyor esplicación pa los cuásares ye que tán alimentaos por [[Furacu negru supermasivosupermasivu|furacos negros supermasivos]]. Pa crear una lluminosidá de 10<sup>40</sup>&nbsp;[[Vatiu|W]] (el rellumu típicu d'un cuásar), un furacu negru supermasivosupermasivu tendría de consumir la materia equivalente a diez estrelles per añu. Los cuásares más brillosos conocíos tendríen de taramiar 1000 mases solares de materia cada añu. Créese que los cuásares enciéndense» y «apaguen» dependiendo de la so redolada. Una implicación ye qu'un cuásar nun siguiría alimentándose a esa velocidá mientres 10&nbsp;000 millones d'años, lo qu'esplicaría satisfactoriamente por qué nun hai cuásares cercanos. Nesti marcu, dempués de qu'un cuásar acabara de consumir el gas y el polvu, convertir nuna galaxa normal.
 
Los cuásares tamién apurren delles pistes sobre'l fin de la [[reionización]] del [[Big Bang]]. Los cuásares más vieyos (z > 4) amuesen un [[efeutu Gunn-Peterson]] y tienen zones d'absorción nel frente d'ellos indicando qu'el [[mediu intergaláctico]] nesi momentu yera gas neutro. Los cuásares más recién nun amuesen zones d'absorción, pero nel so llugar, los sos espectros amuesen una parte apuntiada conocida como [[monte Lyman-alfa]]. Esto indica que'l mediu intergaláctico ta sometíu a una reionización escontra plasma y que'l gas neutro solo esiste en cúmulos pequeños.
Llinia 51:
Na década de 1980, desenvolviéronse modelos unificaos nel que los cuásares fueron vistos como una clase de galaxes actives, y remaneciera nun consensu xeneral que na mayoría de los casos yera l'ángulu de visión lo qu'estremaba unes clases d'otres, como los [[blazar]]s y les [[radiogalaxia|radiogalaxies]]. Creíase que la lluminosidá elevada de los cuásares yera la resultancia del resfregón causáu pol gas y el polvu cayendo nos discos de acrecimiento de furacos negros supermasivos, que podíen convertir un 10&nbsp;% de masa d'un oxetu n'enerxía, a diferencia del 0,7&nbsp;% llográu en procesos de fusión nuclear qu'apoderen la producción d'enerxía n'estrelles solares.
 
Esti mecanismu tamién se cree qu'esplica por qué los cuásares yeren más comunes al empiezu del universu, una y bones esta producción d'enerxía remata cuando'l furacu negru supermasivosupermasivu consume tol gas y polvu que tien cerca. Esto significa que ye posible que la mayoría de les galaxes, incluyendo la Vía Láctea, pasó al traviés d'una etapa activa, apaeciendo como un cuásar o otra clase de galaxa activa dependiente de la masa del furacu negru y la rotación de acrecimiento, y que son inactivos agora por cuenta de la falta de materia p'alimentar los sos furacos negros centrales que xeneren la radiación.
 
== Ver tamién ==
* [[Furacu negru supermasivosupermasivu]]
* [[Blazar]]
* [[Galaxa activa]]