Diferencies ente revisiones de «Oasisamérica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: "caracterizar" => "carauterizar"
m nomes propios
Llinia 18:
Un segundu planteamientu presupon qu'el portadores de la cultura mesoamericana emigraríen escontra'l norte. Asina, Oasisamérica sería una derivación de los sos vecinos sureños. Nesi sentíu, el desenvolvimientu de les cultures oasisamericanas, como'l de les del norte de Mesoamérica, taríen rellacionaes con grupos que orixinalmente habitaben nel Occidente de Méxicu. La evidencia arqueolóxica apunta a que grupos de filiación yuto-nahua llevaríen l'agricultura a la rexón oasisamericana. Anque les téuniques agrícoles fueren importaes del sur, los pueblos oasisamericanos construyeron una civilización con carauterístiques particulares, que caltuvo rellaciones con el llabradores de Mesoamérica.
 
Numberoses son les buelgues de la rellación ente los dos grandes rexones culturales de Norteamérica. Por casu, la [[turquesa]] que tanto apreciaben los mesoamericanos, provenía casi toa ella de la rexón sur de Nuevu Méxicu y Arizona. De la mesma, en [[Paquimé]], sitiu perteneciente a la cultura [[FargatáuMogollón]], atopáronse estructures ceremoniales rellacionaes cola relixón mesoamericana, como'l [[xuegu de pelota mesoamericano|xuegu de pelota]], y una cantidá importante de cadarmes de [[Ara (animal)|guacamayas]], que con toa seguridá fueron llevaes dende les selves del sureste de [[Méxicu]].
 
== Árees culturales ==
Nel territoriu tomáu por oasisamérica desenvolviéronse trés grandes cultures: l'[[Anasazi]], la [[Hohokam]] y la [[Cultura de Paquimé|FargatáuMogollón]],coles que compartíen traces culturales: [[Cultura de Fremont|Fremont]], [[Pataya]] y [[Cultura de Trincheres|Trincheres]].
 
=== Anasazi ===
Llinia 53:
Pa cuando los europeos llegaron al desiertu d'Arizona y Sonora, rexón a la que dieron el nome de Pimería Alta, los nucleos urbanos de los hohokam yá fueren abandonaos, presumiblemente por un desastre sanitariu y ecolóxicu qu'arruinó'l sistema social nativu. Los pobladores de la rexón yeren los [[pueblu pápago|pápagos]], un pueblu de [[llingües uto-azteques|llingua uto-azteca]]. Esti pueblu pimano tenía una economía basada na recueya y l'agricultura incipiente nes fasteres de los montes. El so patrón de residencia yera seminómada, pos teníen de migrar al cambéu d'estación pa enfrentar la escasez de los recursos alimentarios de los pies de monte qu'habitaben.
 
=== FargatáuMogollón ===
{{AP|FargatáuMogollón}}
[[Archivu:Mogollon Rim1.jpg|thumb|200px|Montes FargatáuMogollón, nel sureste de Nuevu Méxicu.]]
FargatáuMogollón ye'l nome d'una área cultural oasisamericana, alcontrada nes estribaciones de la [[Sierra Madre Occidental]], dende onde s'estiende escontra'l norte sobre una parte del territoriu de los actuales estaos d'[[Arizona]] y [[Nuevu Méxicu]], nos Estaos Xuníos. Dellos autores prefieren estremar nesta área dos grandes tradiciones culturales: la [[FargatáuMogollón]], puramente felicidá, y la [[cultura de Paquimé|cultura Paquimé]], que sería una derivación de la primera. Comoquier, los pueblos qu'habitaron la área en cuestión afixéronse perbién a una redolada xeográfica marcáu pola presencia de montes de pinos y serrapatosos montes y ribayos.
 
A diferencia de los sos vecinos del norte, los hohokam y los anasazi, los fargataos acostumaben soterrar a los muertos. Los enterramientos d'esta cultura solíen ser acompañaos d'ufriendes de cerámica y piedres semipreciosas. Cuidao que la calidá de les obres materiales de la cultura mogollona ye bastante sobresaliente, los sos túmulos funerarios fueron escalaos col propósitu d'alimentar les colecciones privaes, per mediu del comerciu illegal de les pieces arqueolóxiques.
Llinia 113:
bar:Hohokam text:Hohokam
bar:espace0
bar:FargatáuMogollón text:FargatáuMogollón bar:CasasGrandes
text:Paquimé
bar:espace2
Llinia 152:
1100 till:1450 text:Clásicu
 
bar:FargatáuMogollón color:cultura fontsize:7
at:0
from: 0 till:400 text:FargatáuMogollón II from:
405 till:1150 text:FargatáuMogollón III, IV y V
from: 1170 till:1700 text:[[Indios pueblu|Pueblo III ya IV]]