Diferencies ente revisiones de «Puebla»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Preferencies llingüístiques: "caracterizar" => "carauterizar"
m nomes propios
Llinia 62:
{{VT|Independencia de Méxicu}}
 
Al empecipiase la Guerra d'Independencia de Méxicu, la intendencia de Puebla amosóse como una de les más lleales al gobiernu español. L'intendente [[Manuel de Flon]], conde de la Cadena, foi llamáu pa reforzar al exércitu [[Exércitu Realista n'América|realista]] na [[Batalla del Monte de les Cruces]], onde los insurxentes al mandu de [[Miguel Hidalgo y Costiella]] ganaron a los españoles anque nun avanzaron finalmente sobre la capital novohispana. Les tropes de Flon, en compañía de [[Félix María CaleyaCalleja|CaleyaCalleja]] acosaron a les tropes insurxentes hasta [[Guadalaxara (Méxicu)|Guadalaxara]], solmenándo-yos una serie de derrotes que depués terminaron la primer etapa de la guerra. Sicasí, na [[Batalla de la Ponte de Calderón]] l'intendente de Puebla resultó muertu en combate. L'altu cleru poblano tamién s'amosaba favorable a la causa realista, inclusive, l'obispu González del Campillo llegó a acusar a Hidalgo de formar parte d'una conspiación francesa pa poner a los reinos españoles sol dominiu de [[Napoleón]].<ref>Lomelí Vanegas, 2001: 131.</ref>
 
[[Archivu:Zacatlán,_Puebla.jpg|right|thumb|200px|[[Zacatlán]] Ende establecióse'l "gobiernu provisional" de Osorno.]]
Llinia 72:
Tres el fusilamiento de los primeros xefes insurxentes en [[1811]], en Puebla fortaleciéronse los incipientes biltos rebalbos que surdieren na [[Sierra Norte de Puebla|Sierra Norte]]. Nesta zona, la rebelión fortalecer al mandu de [[José Francisco Osorno]]. Tamién s'amosaben allegaos a los independentistes la rexón d'[[Izúcar]] y [[Tehuacán]], y, especialmente, en [[Tlapa de Comonfort|Tlapa]], nel sur de la intendencia, onde los rebeldes poner so les órdendes de [[José María Morelos y Pavón]]. Les negociaciones entamaes pol gobiernu virreinal al traviés del obispu de Puebla en 1811 resultaron un fracasu, cuidao que la [[Xunta de Zitácuaro]] negar a recibir l'indultu, lo mesmo que Morelos cuando s'entrevistó con un unviáu de González de Campillo en Tlapa. Mentanto, nel norte, Osorno estableciera un gobiernu provisional en [[Zacatlán]]. Los insurxentes de la Sierra Norte apoderáronse en delantre d'una importante zona del norte de Veracruz, según del norte de la intendencia de Méxicu, incluyendo posiciones tan importantes como [[Tulancingo]], [[Real del Monte]] y [[Pachuca]]. Colos recursos tomaos de les mines de la rexón Osorno financió la creación de reximientos en [[Huamantla]] y [[Llibres (conceyu)|San Juan de los Llanos]].
 
Nel sur, Izúcar recibía a Morelos n'avientu de 1811, de la que la meyora de [[Valerio Trujano]] na Mixteca poblana formaba un corredor insurxente ente'l valle de Izúcar y el valle de Tehuacán. El [[23 de febreru]] de [[1812]], el realista Ciríaco del Llanu [[sitiu de Izúcar|sitió Izúcar]], anque nun pudo tomar la plaza y tuvo qu'allegar a sofitar a CaleyaCalleja y les tropes que [[Sitiu de Cuautla|sitiaben en Cuautla]] a los insurxentes. Tres la so victoria en Cuautla el 2 de mayu de 1812, Morelos y les sos tropes dirixir a Izúcar. Al mandu de 2.000 soldaos quedó [[Mariano Matamoros]] nesta población, ente que Morelos y el restu del Exércitu Insurxente dirixir a Tehuacán —que fuera tomada'l [[3 de mayu]] de [[1812]] polos independentistes encabezaos pol cura de Tlacotepec, José María Sánchez—, sofitaos por Trujano que controlaba la Mixteca. Mentanto, la ciudá de Puebla yera afarada por una epidemia. Esta situación d'emerxencia obligó a la intendencia y al conceyu de la ciudá a tomar delles midíes, incluyíes la construcción d'un hospital y la del [[Fuerte de Loreto]], ante la posibilidá d'un ataque de los insurxentes, que pa esi añu atópase en places cercanes como [[Atlixco]] y [[Tepeaca]], amás de controlar el norte de la intendencia.<ref>Lomelí Vanegas, 2001: 139.</ref> Nel oriente, la victoria de [[Nicolás Bravo]] en [[Palmar de Bravo|San Agustín del Palmar]] el [[12 d'agostu]] de [[1812]] ponía nuevamente a les autoridaes de la ciudá de Puebla n'alerta, cuidao que esta victoria insurxente cortaba'l pasu ente la Angelópolis y el puertu de Veracruz.
 
En payares de 1812, Morelos abandonó Tehuacán pa dirixise a la ciudá d'[[Oaxaca de Juárez|Oaxaca]], ciudá que tomó a final d'esi añu. Al empecipiar 1813, xunióse-y en Oaxaca el xeneral Matamoros procedente dende Izúcar. N'abril d'esi mesmu añu, Morelos y la so tropa travesaron el sur de les intendencies d'Oaxaca, Puebla y Méxicu pa dirixise a [[Acapulco de Juárez|Acapulco]], que foi rindida por completu del [[20 d'agostu]] de [[1813]] cola rindición del [[Fuerte de San Diego]]. Nel norte de la intendencia, Osorno ganó a los realistes en [[Zacatlán]], de cuenta que los insurxentes abarganaron la segunda ciudá de la Nueva España pel norte, l'oriente y el sur. Tres la celebración del [[Congresu de Chilpancingo]] nel sur de la intendencia de Méxicu, los insurxentes sufrieron una serie de derrotes que los llevaron a perder delles de les sos posiciones más importantes.