Diferencies ente revisiones de «Arte de la Edá Moderna»

Contenido eliminado Contenido añadido
m nomes propios
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-o]]s +os]] )
Llinia 27:
 
El caltenimientu de la tradición gótica, de les carauterístiques locales o la mayor o menor influyencia de los nucleos [[Estáu borgoñón|flamencu-borgoñón]] o [[Renacimientu italianu|italianu]] caracterizó la diversidá de la producción artística europea mientres tol periodu. Bona parte de la producción arquitectónica de finales del XV y empiezos del sieglu&nbsp;XVI efeutuar con estilos nacionales que suponen una evolución natural del góticu, como'l [[platerescu]] o [[góticu isabelín|isabelín]] (d'aldericáu finxamientu) y el [[estilu Cisneros]] en [[Corona de Castiella|Castiella]];<ref>[[Jonathan Brown]]: «España na era de les esploraciones: Una encruciada de cultures artístiques», en ''Reyes y mecenes'' (catálogu de la esposición, Muséu de Santa Cruz de Toledo, 1999), páx.&nbsp;113-114:
{{cita|La práctica de dar a los diversos estilos artísticos los nomes de los monarques reinantes aplicar al paecer per vegada primera, al arte francés de los sieglos XVII y XVIII, en que la mayor parte de la producción artística salía de los talleres reales. Esta forma de patronalgu sistemáticu, efeutu secundariu del absolutismu establecíu por Lluis XIV, nun taba al algame d'otros monarques menos poderosos de fines de la Edá Media y la Renacencia, que teníen que regatar el poder colos sos vasallos. Con éses n'España, como nel restu de la Europa del sieglu&nbsp;XV, la uniformidá foi la esceición tantu nel arte como na política. L'axuntadura artística del periodu isabelín, amás, foi de singular riqueza, reflexando trés inflúis: un estilu tardogótico con orixe n'Alemaña y Países Baxos, un estilu clasicista procedente d'Italia y l'estilu islámicu de la población morisco y mudéxar de la mesma Península Ibérica. Coesistiendo de cutiu nos mesmos monumentos, estes corrientes estilístiques fueron aplicaes a la creación d'un arte complexo y peculiar.}}</ref> y el [[estilu Tudor]] o [[góticu perpendicular]] en [[Inglaterra]], qu'evolucionó a l'[[arquiteutura isabelina]] de finales del XVI y empiezos del XVII, yá fuertemente influyida polos nuevu modelos renacentistes italianos. El [[arcu ojival]] góticu y les floríes [[bóveda de crucería|cruceríes]] fueron sustituyíos pol [[arcu de mediu puntu]], la [[cúpula]] y los elementos [[arquitrabe|arquitrabados]] que recordaben a Roma ([[Frontón (arquiteutura)|frontones]], [[frisu|frisos]], [[cornisa|cornises]], [[órdenes clásicos]]). Inclusive s'impunxo la decoración a base de los [[grutescogrutescos]]s apocayá afayaos na [[Domus Aurea]] de Nerón.
 
En pintura y escultura, el gustu nórdicu predominó frente al italianu hasta empiezos del sieglu&nbsp;XVI na mayor parte d'Europa Occidental, lo qu'esplica l'ésitu d'artistes como los [[Juan de Colonia|Colonia]], los [[Familia Egas|Egas]], [[Gil de Siloé]], [[Felipe Bigarny]], [[Rodrigo Alemán]] o [[Michel Sittow]] (proveniente d'un llugar tan alloñáu como'l Bálticu [[Hanseáticu]]); anque l'influxu d'Italia tamién se dexó sentir, como demuestra'l periplu européu d'escultores italianos como [[Domenico Fancelli]] y [[Pietro Torrigiano]] (menos significativa foi la emigración de pintores italianos, yá que ye fácil importar pintura, pero ye más fácil importar al escultor qu'a les escultures) y los aprendizaxes n'Italia de pintores franceses y españoles como [[Jean Fouquet]], [[Pedro Berruguete]] o [[Yáñez de la Almedina]]. Pero nin siquier neses primeres décades del sieglu&nbsp;XVI puede dicise que se produxera una identificación del italianismu renacentista a mercar o asonsañar col canon florentín-romanu o «paradigma vasariano» (que ye'l que terminó afitando nel gustu clasicista perpetuáu nos sieglos posteriores).<ref>[[Fernando Checa]]: «Poder y piedá: patronos y mecenes na introducción de la Renacencia n'España», en ''Reyes y mecenes'', ''op. cit.'', páxs. 21 y 22:
Llinia 131:
{{AP|Manierismu}}
 
Dende'l [[sacu de Roma]] de 1527, la renacencia supera la so fase clasicista pa esperimentar con más llibertá formal y menos suxeción a equilibrios y proporciones, esaxerando les traces, introduciendo rotures ya inversiones del orde lóxicu, [[órdenes xigantes]], formes dinámiques como la ''[[serpentinata]]'', y dando pasu a guiños intelectuales y [[iconográficoiconográficos]]s sofisticaos o al [[humor]]. Los llonxevos Miguel Ángel y Tiziano siguieron el so ingente obra, de la que les nueves xeneraciones d'artistes asonsañen la so ''maniera'' (cuasi divinizada polos primeres [[historiadores del arte]] como [[Giorgio Vasari|Vasari]]) o bien desenvuelven la so propia creatividá:<ref>La definición del ''manierismu'' primeramente fíxose de forma peyorativa: como una fase decadente de la renacencia, carente d'orixinalidá. Dende mediaos del sieglu&nbsp;XX produz una revalorización del arte de la dómina (esposición de 1955 nel ''[[Rijksmuseum]]'' d'Ámsterdam organizadda pol [[Conseyu d'Europa]]) y empiézase a definir el manierismu como un estilu autónomu ([[Arnold Hauser]], ''op. cit.'' y ''El manierismu'', 1965). Fuentes citaes por Fernández, Barnechea y Haro, ''op. cit.'', páx. 263.</ref>
[[Pontormo]] ―''[[El Descendimiento de la cruz (Pontormo)|Descendimiento]]'', 1528―, [[Antonio Allegri da Correggio|Correggio]] ―''[[Adoración de los pastores (Correggio)|Adoración de los pastores]]'', 1530―, [[Parmigianino]] ―[[Virxe del pescuezu llargu|''Madonna del pescuezu llargu'']], 1540―, [[Bronzino]] ―''[[Lucrezia Panciatichi (pintura)|Semeya de Lucrezia Panciatichi]]'', 1540―, [[Tintoretto]] ―[[El Lavatorio (Tintoretto)|''Lavatorio'']], 1549―, [[Veronés]] ―[[Les bodes de Caná (Veronese)|''Bodes de Caná'']], 1563―, [[Sebastiano del Piombo]], [[Arcimboldo]], los [[Bassano]], los [[Palma'l vieyu|Palma]] (pintores), [[Juan de Bolonia]] ―''[[Hércules y el centauru Neso]]'', 1550―, [[Benvenuto Cellini]] ―[[Saleru de Francisco I de Francia]], 1543― (escultores), [[Sebastiano Serlio|Serlio]] ―''[[Los siete llibros de l'arquiteutura]]'', publicaos ente 1537 y 1551―, [[Palladio]] ―''[[Teatru Olímpicu]]'', 1580―, [[Vincenzo Scamozzi]], [[Jacopo Vignola|Vignola]], [[Giacomo della Porta]] (arquiteutos), o artistes completos como [[Giulio Romanu]] (edificiu y frescos del ''[[Palazzo Te]]'', 1524-1534), [[Jacopo Sansovino]] (intervenciones en redol a la [[Plaza de San Marcos]] de Venecia dende 1529, como la [[Biblioteca Marciana]], 1537-1553), [[Bartolomeo Ammannati]] (''[[Fonte de Neptunu (Florencia)|Fonte de Neptunu]]'', ampliación del ''[[Palazzo Pitti]]'', 1558-1570) y [[Federico Zuccari]] (''[[Palaciu Zuccari]]'', un estravagante y personal proyectu pa la so propia vivienda en Roma, 1590).