Diferencies ente revisiones de «Xaime I d'Aragón»

Contenido eliminado Contenido añadido
m preferencies llingüístiques: localidá => llocalidá
m iguo testu: "n'el so autobiografía" => "na so autobiografía"
Llinia 104:
* El progresu de les lletres valencianes, col rei como protagonista del ''[[Llibre dels fets|Llibre dels feits]]'', primer gran crónica valenciana medieval, escrita en valencianu del sieglu XIV o dictada pol rei, n'estilu autobiográficu, na que principalmente cunta la conquista de Valencia, Alcira y Murcia, delles cortes convocaes y el sofitu qu'emprestó a la so fía Violante en rellación al pidimientu de collaboración pa defendese del rei moru de Granada. Ye bien interesante cómo recluta tropes de los ricos homes de la Corona d'Aragón, dende Almenar, Tamarite y diríxese a Huesca pa llegar al Sur per Zaragoza y Teruel. Narra con axilidá la defensa de Villena y la conquista de Murcia onde prevalez el respetu a la población y costumes de los "sarracenos" calteniendo les mezquites y les costumes, coles mesmes que se refier a la aljamía presente na ciudá. Pide collaboración de les xentes de los condaos catalanes y d'Aragón, primero pa defender los intereses de la so fía, doña Violante y de los sos nietos y coles mesmes pa «salvar España»,<ref>[[Llibre dels fets|''Llibre dels feits del rei en Jacme'']], [http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/jlv/34697391092392752454679/index.htm manuscritu Ms. 10121] de la [[Biblioteca Nacional d'España|B.N.Y]], [http://www.cervantesvirtual.com/servlet/SirveObras/jlv/34697391092392752454679/ima0166.htm foliu 163] ''car nos ho fem la primer cosa per Deu, la segona per saluar Espanya''</ref> porque si'l rei moru de Granada puede col rei de Castiella, la tierra d'España de les tierres d'Aragón y Cataluña tamién pueden apeligrar.
 
La infancia de Xaime I trescurrió nel castiellu de Monzón, xuntu al ríu Cinca, y ye onde aprendió la fala viva al cuidu del Maestre de la Orde del Temple. N'elNa so autobiografía aprecia una constante familiaridá colos cuatro brazos del poder d'Aragón y l'amistá con que trata a "Pere de Muncada" que -y recluta caballeros nel territoriu fronterizu ente Aragón y los condaos catalanes de les poblaciones de Almenar y Tamarite. La doble forma en qu'escribe'l topónimu Monzón ye una muerte de que tanto apoderaba la fala viva de la zona na forma "Monço" como la forma catalana escrita cola grafía "Muntsó" nel manuscritu que se caltién na Biblioteca Nacional de Madrid.
 
Como elementos negativos, ye precisu alvertir que'l xuiciu históricu sobre Xaime I depende del reinu nel que se centra l'historiador. Pa'l historiadores aragoneses les conclusiones suelen ser negatives, aduciendo'l calter patrimonial que dio a los sos reinos, ensin importa-y partir los sos dominios ente los sos fíos. Tamién ye criticada la fixación de la frontera catalano-aragonesa nel Cinca, lo que supunxo l'axudicación final de [[Lleida]] a los condaos catalanes y la separación definitiva d'Aragón y los condaos catalanes en dos entidá con derechu y Cortes distintes, en llevando cien años xuníos. La espansión territorial tamién ye enxuiciada negativamente, cuidao que cola conquista y creación de los reinos de Mallorca y Valencia, la Corona convirtióse definitivamente nuna entidá de calter confederal, cola monarquía como única institución común y ensin nenguna aspiración común ente los diversos reinos.