Diferencies ente revisiones de «Almadén»

Contenido eliminado Contenido añadido
m preferencies llingüístiques: impactu => impautu
m preferencies llingüístiques: corrección => correición
Llinia 105:
Pa entender la esistencia de la cárcel ye necesariu esplicar la importancia que tuvo nel so momentu la estracción del [[cinabriu]]. El [[mercuriu (elementu)|mercuriu]] adquirió trescendencia nel mundu modernu gracies al so usu a gran escala nos [[Axuntadura (química)|procesos de amalgamación]].
 
L'apaición de la condena a les mines de Almadén, íntimamente amestáu a la [[Galeres (pena)|pena de galeres]], tien un fin utilitariu induldable: la falta de xente riquida na mina pa la so recuperación, primero, y dempués pal caltenimientu de los niveles de producción d'azogue alcordaos nos socesivos arriendos ente la Corona y los [[familia Fugger|Fúcares]], fixo qu'en 1559 solicitar dende l'establecimientu la unviada de trenta condergaos a galeres, a lo que'l monarca contestó que, magar al paecer nun seríen útiles, dada la calidá de la mano d'obra, unviaríense dalgunos pa faer la esperiencia. A partir d'esi momentu establecer en toos y cada unu de los asientos d'esplotación de la mina una clausa sobre l'empléu de forzaos, qu'incluyía la xurisdicción inhibitoria sobre ellos, dende'l númberu inicial teóricu de los trenta alcordaos en 1566 hasta los sesenta o ochenta que recueye l'asientu de 1623. A ello hai que sumar una cifra más o menos similar d'esclavos, mercaos polos alministradores o unviaos ellí polos sos dueños pa la so «correccióncorreición», que siempres había na mina como mano d'obra igualmente «non llibre» pa collaborar nunes xeres que la so peligrosidá retrajo a munchos potenciales obreros del trabayu na mina; seya que non el trabayadores llibres yeren más costosos pal establecimientu que los forzaos y [[Esclavitú|esclavos]].
 
Los reos unviar dende la cárcel de Toledo d'aquellos qu'esperaben la so partida en «cadenes» escontra los arsenales de marina. Nes sentencies imponse espresamente la condena «a sirvir nes mines de Almadén», pena que cobrara autonomía anque nun esista pa ella lleis distintes de les ellaboraes pa la pena de galeres. Inclusive en munches sentencies condenatorias a trabayos forzaos na mina, sigue recordándose el so orixe na pena de galeres, con espresiones como la de que se castiga a los [[Prisión|reo]] «al remu ensin sueldu na Real mina y pozu de los azogues en Almadén», o inclusive a les galeres y llarpiaba de la villa de Almadén», estremándose asina de les condenes a les galeres d'agua»