Diferencies ente revisiones de «Humor»

Contenido eliminado Contenido añadido
m preferencies llingüístiques: '/\b(re(l))(atu|atos)\b/i' => '$1$2$3'
m preferencies llingüístiques: corrección => correición
Llinia 191:
«Na burlla hai dellos matices, como nel arcu iris. Hai'l [[sarcasmu]], de color más aveséu, que la so risa ye amargosa y sale ente los dientes apertaos; roxura tan fuerte, qu'entá trai sabor a tal dempués del quimismo con que la tresformó'l pensamientu. Hai la [[ironía]] que tien un güeyu en serio y l'otru en guiños, mientres espolea l'ensame de les sos aviespes d'oru. Y hai nel humor el tonu más nidiu del iris»,<ref>Wenceslao Fernández Florez, L'humor na lliteratura española, Obres completes. Tomu V, Madrid, Aguilar, 1956, páx. 991-92</ref> en pallabres de Fernández Flórez.
 
«El satíricu tiende a la correccióncorreición y al llátigu; l'humorista a la interpretación y al bálsamu»,<ref>Pío Baroja, El Covarón del humorismo. Obres completes. Tomu V, Madrid, Biblioteca</ref> según Baroja.
 
«Si al llegar hasta equí nun fracasemos nel nuesu propósitu de dir precisando'l conceutu del humorismo, va senos fácil estremalo de la ironía cola que tan de cutiu se -y confunde»,<ref>Julio Casares; El humorismo y otros ensayos. Obres completes. Volume VI. Madrid, Espasa Calpe, 1961, páx. 44</ref> opina Casares.
Llinia 205:
 
[[Gustave Doré]], «L'atélite Fidalgu Don Quixote de la Mancha», 1863.
Nesti sentíu, [[Henri Bergson]] na so obra clásica -y rire asegura que'l mayor enemigu de la risa ye la emoción, magar considera lo risible como la perceición de la rixidez, anquilosamiento o la mecanización de la vida. Lo risible, espresa por tanto, según Bergson, cierta imperfección individual o colectiva qu'esixe una correccióncorreición inmediata y esta correccióncorreición ye la risa, que zarra, amás, un deséu d'humildar al suxetu risible col enfotu de modificar la so conducta. Dellos filósofos caracterizaron lo risible –ente ellos [[Schopenhauer]] o [[Hegel]]–como la perceición d'un contraste, un contrasentíu o incongruencia. Los actos que s'escapen a les lleis, vezos y convenciones y opónense o destrúin lo previsto, seríen actos risibles. Inclusive en dellos casos consideraron la novedá como una traza esencial de lo risible. Na famosa obra de [[Miguel de Cervantes]], por casu, utiliza la llocura de [[Don Quixote]] como una xustificación pa presentar una serie de situaciones incongruentes que resulten risibles y qu'amás inclúin la sorpresa polo inesperao de diches situaciones a lo llargo de tola obra.
 
Esta concepción de lo risible como subversión o, cuantimenos, como diverxencia con respectu al sistema de valores vixentes nun determináu grupu social, esplica que la comicidad varie de país a país y tresfórmese col tiempu, yá que, al igual qu'el costumes y les normes, ta suxeta a condicionamientos culturales y de les modes. El contestu que favorez la perceición de lo risible apaez estrechamente venceyáu al xuegu, entendíu non yá como actividá contraria al trabayu prácticu, sinón como actitú opuesta a la seriedá. Esti aspeutu lúdicu de lo risible dexó rellacionar el placer risible col gocie estéticu,<ref>Rosa María Martin Casamitjana; L'humor na poesía española de vanguardia, Madrid, Gredos, 1996, páx. 30</ref> pos –sacante para quien atribúin a la risa la función de correctivu social–, tienen dambos el mesmu calter desinteresáu. Pero a la supuesta gratuidá del prestar cómicu opón Lipps<ref>Op. cit., páx. 566</ref> dos razones pa escluyilo del ámbitu de la estética: la primera, que'l gocie nun procede del oxetu sinón de la rellación intelectual que s'establez col mesmu; la segunda, l'ausencia de comunicación sentimental. Sicasí, sigue, ello nun torgar que lo risible seya un posible mediu pal llogru de prestar estéticu si la negación que supón la comicidad sirve pa realizar por contraste lo positivo o sublime d'un valor negáu, nesti casu falar de humorismo.
Llinia 227:
Los filósofos de l'Antigüedá, dende l'[[Academia Platónica]], atopaben la risa inmoral y sobeyoso porque «al afayar un viciu o una desgracia nel otru y rinos por ello con faigo de menos burllón, namái vamos provocar una reaición violenta». Para [[Aristóteles]], la comicidad ye la manifestación d'un suxetu que arroga superioridá: «El que ri d'otru afirma más o menos orgullosamente el so yo». Nel sieglu XVII, [[Hobbes]] contemplar dende la perspeutiva «rise de los errores, vicios o defectos de los otros ye un signu de pusilanimidad pos los llabores de les grandes mentes, de los esclariaos, ye ayudar y lliberar a los otros del desdeñu».<ref>Nélida Beatriz Sosa; “Del humor y la so contorna” en Revista de la facultá 13, 2007. Arxentina, FADECS-Xunzo, páx. 179</ref>
 
El principal esponente d'esta teoría, [[Henri Bergson]], presupon un elementu psicolóxicu d'agresividá. La comicidad sería una fórmula civilizada de lliberar un cúmulu d'emociones ya impulsos que reprime la vida en sociedá, como'l [[mieu]] o'l [[sadismu]], tratar d'un calce pa exercer una represalia contra quien consideramos inferiores a nós. «La comicidad espresa cierta imperfección individual o colectiva qu'esixe una correccióncorreición inmediata». Pa Bergson, la risa ye una especie de correctivu. «Na risa reparamos siempres una intención ensin declarar d'humildar». Sentímonos superiores a les persones de les que rimos, porque piensen de forma distinta y tomen en serio coses que nós nun consideramos. D'esta idea parten toles teoríes del humor basaes nel conceutu de superioridá. Fadríamos risión a los demás con trés oxetivos: correctivu social, azote o hostigamiento y censura. Como espresa [[Charles Baudelaire]] nel so ensayu Lo risible y la caricatura,<ref>Charles Baudelaire; Lo risible y la caricatura, Madrid, Visor, 1989, páx. 15</ref> «... El Ser que quixo multiplicar la so imaxe nun punxo na boca del home los dientes del lleón, pero l'home muerde cola risa; nin nos sos güeyos l'astucia fascinadora de la culiebra, pero seduz coles llárimes».
 
=== Teoría de la incongruencia ===