Diferencies ente revisiones de «Historia de la química»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo elementu químicu: platino => platín
m iguo testu: galardonáu => gallardoniáu
Llinia 397:
Tamién reparó que la intensidá de la radioactividá de les amueses de los elementos radiactivos escai con un patrón regular y propio hasta llegar a la estabilidá, y denominó a la metá d'esti tiempu [[periodu de semidesintegración]].
 
En 1906, Rutherford dirixó un esperimentu realizáu polos sos alumnos [[Hans Geiger]] (darréu conocíu pol [[contador Geiger]]) y [[Ernest Marsden]] na Universidá de Mánchester. Nesti célebre esperimentu, conocíu como'l [[esperimentu de Rutherford]] o esperimentu Geiger-Marsden, se bombardeó una perfina llámina d'oru con un fexe de partícules alfa, xeneraes pola descomposición del [[radón]]. L'oxetivu del esperimentu yera evaluar la validez del [[modelu atómicu de Thomson]]. Si los átomos d'oru afacer a esti modelu les partícules α travesar ensin esviase o faciéndolo pocos graos. Pero les resultaos reales sosprendieron a Rutherford. Anque munches partícules α pasaben ensin esviase, un pequeñu porcentaxe sufría grandes esviaciones, inclusive de más de 90 graos. Esto demostraba que nel interior de los átomos había una masa relativamente grande con carga positiva, a la que darréu Rutherford denominó [[nucleu atómicu]], cola que topetaben les partícules α; y refutaba por completu'l modelu de Thomson. A partir d'estes resultaos Ernest Rutherford desenvolvió [[Modelu atómicu de Rutherford|el so propiu modelu atómicu]], según el cual l'átomu taba constituyíu por un nucleu central positivu relativamente grande con electrones xirando al so alredor como nun sistema planetariu, anque la mayor parte del átomu taba vacida (la mayoría de les [[Partícula alfa|partícules α]] nun atopaben nada con qué topetar). Rutherford foi galardonáugallardoniáu col premiu Nobel de química en 1908 polos sos estudios sobre la radioatividad y l'estructura del átomu.
 
[[Archivu:Niels Bohr.jpg|thumb|200px|[[Niels Bohr]] desenvolvió'l [[modelu atómicu de Bohr]] empecipiando la [[mecánica cuántica]].]]
Llinia 475:
En 1924, el físicu [[Louis de Broglie]] publicó la so revolucionaria tesis, na que presentó la teoría de que l'electrón portar con una [[Dualidá onda corpúsculo|dualidad onda partícula]]. Na so dómina considerábase que les ondes y los corpúsculos de materia y lluz portar de forma distinta, pero de Broglie suxurió qu'estes carauterístiques aparentemente distintes en realidá son el mesmu comportamientu reparáu dende perspectives distintes — que les partícules pueden portase como ondes, y que les ondes (la radiación) pueden portase como les partícules. La propuesta de Broglie ufiertaba una esplicación a les restricciones de movimientu de los [[electrón|electrones]] nel interior del átomu. Les primeres publicaciones cola idea d'ondes materiales” de De Broglie espertaron poca atención ente los físicos de la dómina, pero una copia de la so tesis doctoral cayó en manes d'[[Albert Einstein]], que la recibió con entusiasmu. Einstein non solo espublizar sinón que trabayó pa desenvolver el conceutu.
 
En 1925, el físicu austriacu [[Wolfgang Pauli]] estableció'l [[principiu d'esclusión de Pauli]], qu'afirmaba que dos electrones alredor del mesmu nucleu nun pueden ocupar el mesmu [[estáu cuánticu]] simultáneamente, que ta definíu por cuatro [[númberos cuánticos]]. Pauli fixo importantes contribuciones nos campos de la mecánica cuántica y teoría cuántica. Foi galardonáugallardoniáu col premiu Nobel de física 1945 pol so descubrimientu del principiu d'esclusión, amás de polos sos estudios del estáu sólidu y la so hipótesis antemanando la esistencia del [[neutrín]].
[[Archivu:Schrödinger time dependent.jpg|thumb|left|230px|[[Ecuación de Schrödinger|Ecuación xeneral de Schrödinger]] pa una [[onda estacionaria]].]]
[[Archivu:Dirac 3.jpg|thumb|200px|[[Paul Dirac]], xunto a [[Erwin Schrödinger|Schrödinger]], ganó'l premiu Nobel de física de 1933 poles sos contribuciones a la teoría atómica.]]
En 1926, a la edá de 39 años, el físicu teóricu [[Erwin Schrödinger]] creó la obra considerada la pilastra de la mecánica cuántica ondulatoria. Nesta obra describe la so ecuación de diferenciales parciales que ye la ecuación básica de la mecánica cuántica y que supón pa la mecánica del átomu lo mesmo que les [[lleis de Newton]] supunxeron pa la comprensión del movimientu de los planetes. Adoptando la propuesta de Louis de Broglie en 1924 de que la materia tien una naturaleza dual y qu'en delles situaciones pórtense como les ondes, Schrödinger desenvuelve la teoría d'esti comportamientu afigurándolo nuna ecuación d'onda, anguaño conocida como la [[ecuación de Schrödinger]]. Les soluciones de la ecuación de Schrödinger, a diferencia de les ecuaciones de Newton, son funciones d'onda que describen la probabilidá de qu'asoceda un fechu físicu. La secuencia de trayectories y posiciones fácilmente visualizables de la mecánica de Newton, na mecánica cuántica reemplazar por una noción más astracta de [[probabilidá]]es, lo que la fai más escura y anicia [[Gatu de Schrödinger|delles paradoxes]]. Por casu a partir del [[modelu atómicu de Schrödinger]] los electrones yá nun se van describir n'órbites alredor del átomu sinón n'[[Orbital atómicu|orbitales]].
 
El físicu teóricu alemán [[Werner Heisenberg]] tamién foi unu de los creadores clave de la mecánica cuántica. En 1925, Heisenberg afayó la manera de formular les ecuaciones de la mecánica cuántica en términos de [[Matriz (matemátiques)|matrices]]. Por esti descubrimientu sería galardonáugallardoniáu col premiu Nobel de física de 1932, y nel futuru facilitaría'l cálculu computacional. En 1927 publicó'l so [[principiu d'incertidume]], nel que basó'l so pensamientu y pol que ye más famosu. Con él Heisenberg demostró que al estudiar un electrón nun átomu podía determinase la so posición o la so velocidá, pero yera imposible conocer los dos coles mesmes.
 
En 1928, [[Paul Dirac]] formuló la [[ecuación de Dirac]], una ecuación d'onda [[Teoría de la relatividá relativista]] pa partícules d'[[espín]] ½, como l'electrón, que ye dafechu consistente tantu colos principios de la mecánica cuántica como cola [[teoría de la relatividá especial]], que la so aplicación a los [[Átomu hidroxenoide|átomos hidroxenoides]] da llugar al [[modelu atómicu de Dirac]].
Llinia 516:
|bibcode = 1951JChEd..28..454D }}</ref> la so estructura nun foi deducida hasta 1940 por [[Hans Fischer]]. Na [[Años 1940|década de 1940]], el químicu norteamericanu [[Melvin Calvin]] empecipió les sos investigaciones sobre la [[fotosíntesis]], aplicando marcadores radiactivos de [[carbonu 14]] y detectó la secuencia de reaiciones químiques xeneraes poles plantes al tresformar [[dióxidu de carbonu]] gaseosu y l'agua n'osíxenu y [[hidratos de carbonu]], lo que na actualidá conozse como [[ciclu de Calvin]].
 
En 1937 [[Hans Adolf Krebs]] afayó que toles reaiciones del interior de les célules conocíes arreyaes na respiración celular taben rellacionaes ente sigo, denominando a esta socesión de reaiciones ciclo del ácidu cítrico, más tarde conocíu como [[ciclu de Krebs]]. Por esti descubrimientu foi galardonáugallardoniáu col premiu Nobel de fisioloxía o medicina de 1953.
 
La mayoría de los [[aminoácidu|aminoácidos]], los componentes de les [[proteína|proteínes]], afayar ente 1819 y 1904. En 1926 [[Theodor Svedberg]] desenvolvió la primera [[Centrífuga|centrífugadora analítica]] y utilizar pa calcular el pesu molecular de la [[hemoglobina]]. En 1933 [[Arne Wilhelm Kaurin Tiselius]] introdució la [[electroforesis]] pa dixebrar a les proteínes en solución. En 1934 [[John Desmond Bernal]] y [[Dorothy Crowfoot Hodgkin]] demostraron que les proteínes, la [[pepsina]] en concretu, nun yeren coloides aleatorios una y bones los sos cristales producíen patrones de [[difraición de rayos X]].<ref>Donald Voet, Judith G. Voet y Charlotte W. Pratt. ''Fundamentos De Bioquimica''. Ed. Médica Panamericana, p. 130. ISBN 9500623145</ref> En 1951 [[Linus Pauling]] y [[Robert Corey]] propunxeron les estructures de cadena helicoidal ([[héliz α]]) y llaminar ([[llámina β]]) les cualos fueron topaes darréu en munches proteínes.<ref>Alberts, Bray, Hopkin, Johnson, Lewis, Raff, Roberts, Walter. "Introducción a la Bioloxía Celular". Segunda Edición</ref>En 1953 l'[[esperimentu de Miller y Urey]] demostró que los [[aminoácidu|aminoácidos]], podíen formase a partir de molécules inorgániques simples a partir d'un procesu de estimulación llétricu que podía producise na Tierra, siendo'l primer esperimentu de llaboratoriu en condiciones controlaes sobre hipótesis del orixe de la vida.