Diferencies ente revisiones de «Esistencialismu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo enllaces ye.wikisource.org => es.wikisource.org
m iguo testu: sostien,sosten => sostién,sostén
Llinia 53:
L'antecedente más importante del esistencialismu foi'l filósofu danés [[Søren Kierkegaard]] (1813-1855). Kierkegaard ye consideráu por munchos como'l primer filósofu esistencialista na hestoria de la filosofía. Ello ye que él inventó'l términu esistencialista” (anque paez nun usalo pa referise a sigo mesmu). Hai tres rasgos que faen que podamos considerar como un filósofu esistencialista: 1) el so [[individualismu]] [[moral]]; 2) el so [[suxetivismu]] moral; 3) la so idea de [[congoxa]].
 
En contra de la tradición filosófica, que sostiensostién que'l bien éticu más altu ye'l mesmu pa toos, Kierkegaard afirmaba que'l bien más altu pal individuu ye atopar la so propia vocación. Él dicía: “Tengo De atopar una [[verdá]] que seya verdadera pa mi... la idea pola que pueda vivir o morrer”. La idea que ta detrás ye qu'unu tien d'escoyer el so propiu camín ensin l'ayuda de normes o criterios universales o oxetivos. Llamóse a esta posición individualismu moral. En contra de la posición tradicional de qu'el [[xuiciu moral]] arreya (o tien d'arreyar) una norma oxetiva de correición o incorreición, Kierkegaard sostiensostién que nun se puede atopar una base oxetiva o racional nes decisiones morales. La única base d'una filosofía con significáu ye l'individuu esistente” (“asitiáu”, podríamos añedir); la filosofía nun tien que ver con una contemplación imparcial (oxetiva) del mundu nin de descifrar la verdá”. Pa él, verdá y esperiencia tán amestaes y hai qu'abandonar la idea de que la filosofía ye una especie de ciencia esacta y pura.
 
Darréu, los esistencialistes siguiríen a Kierkegaard al enfatizar la importancia de l'acción individual al decidir sobre asunto de moralidá y de verdá. La esperiencia personal y actuar acordies con convencimientos propios ye esencial pa llegar a la verdá. L'entendimientu que d'una situación tien l'axente arreyáu ye cimeru al d'un observador desinteresáu. Los esistencialistes van poner énfasis na perspeutiva suxetiva (lo que dexa que podamos llamalos, per un sitiu, suxetivistes). Esto fai que sían filósofos asistemáticos. Oponer a la esistencia de principios racionales, oxetivos y universalmente válidos (como los que proponía Kant). Per un sitiu, los esistencialistes, a partir de Kierkegaard, son “[[irracionalismo|irracionalistas]]”: non porque nieguen el papel del pensamientu [[racionalismu|racional]], sinón porque creen que les coses más importantes de la vida nun son accesibles a la [[razón]] o a la [[ciencia]].