Diferencies ente revisiones de «Propiedá intelectual»

Contenido eliminado Contenido añadido
m enllaces seguros
m iguo testu: legalmente => llegalmente
Llinia 65:
Ello ye que la propiedá intelectual tuvo históricamente supeditada na práctica a les necesidaes sociales d'innovación. Cuando [[Eli Whitney]] inventó la [[desmotadora d'algodón]] en 1794 a naide -y muncho menos a él mesmu- asocedióse-y plantegar demandes a pesar de que la patentara. La desmotadora yera un inventu senciellu, que dexaba amenorgar el preciu del [[algodón]] drásticamente y convirtió a los [[Estaos Xuníos d'América]] na [[década de 1830]] nel gran provisor de les nacientes manufactures testiles britániques. Y el algodón -hasta entós equivalente al [[Llinu testil|llinu]] en preciu y llindáu por tantu a les clases altes- tresformar nun bien de consumu de mases de preciu algamadizu. Los Estaos Xuníos y [[Gran Bretaña]] pasaron, gracies a la industria de la manufactura algodonera, de ser países en desenvolvimientu a ser países desenvueltos.<ref>[http://david.lasindias.com/sobre-falsos-comunes-y-devolucion/ Páxina web d'El Corréu de les Indies (Grupu Cooperativu de les Indies)]</ref>
 
Otru aspeutu destacable foi la internacionalización bonal de los pagos a los autores per parte de los editores. Al paecer, mientres el [[sieglu XIX]] el autores estauxunidenses recibieron más pagos de los editores británicos que de los del so propiu país, a pesar de que legalmentellegalmente los privilexos yeren estatales y nun podíen ser reclamaos legalmentellegalmente n'otros países. Paez que, como vuelve asoceder anguaño, la parte principal de los ingresos d'una obra producir na primer edición, lo qu'afalaba a los editores británicos abondo a pagar por aportar a los conteníos primero que los sos competidores, ensin necesidá de qu'estos fixeren valir los sos privilexos llegales.
 
A pesar d'ello, el [[Conveniu de Berna pa la Proteición de les Obres Lliterariu y Artísticu]], convocáu en [[1886]] por iniciativa de [[Victor Hugo]] -autor de los primeros ésitos de vientes internacionales- marcó un momentu decisivu na globalización del derechu d'autor al obligar a la reciprocidá na reconocencia de derechos a los autores per parte de los países signatarios. Anque yeren orixinalmente tan solo media docena y puramente europeos (Estaos Xuníos nun se sumó sinón hasta 1989) sentáronse les bases del panorama actual.
Llinia 73:
 
== Categoríes de propiedá intelectual ==
Según la [[Organización Mundial de la Propiedá Intelectual]] ([[Organización Mundial de la Propiedá Intelectual|OMPI]]), el propietariu o titular d'una obra puede disponer d'ésta como-y preste y nenguna otra persona física o xurídica va poder disponer legalmentellegalmente de la so propiedá ensin el so consentimientu. Naturalmente, l'exerciciu d'esti derechu ta suxetu a llimitaciones.
 
Según del bien que trate la propiedá intelectual estremar en Propiedá Industrial y Derechos d'Autor.