Diferencies ente revisiones de «Campeonatu del Mundu d'axedrez»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Llinia 8:
 
==Hestoria==
===Dixebra del títulu (1993–2005)===
En 1993, [[Nigel Short]] rompió’l dominiu de les dos K (Kasparov y Karpov) cuando eliminó a Karpov na semifinal del Tornéu de Candidatos, ganando a [[Jan Timman]] na final darréu y siendo l’aspirante al títulu mundial frente a Kasparov, que defendía’l mesmu. Por embargu, antes de que la serie pol campeonatu se celebrara tanto Kasparov como Short tacháron-y a la FIDE pola corrupción y el so pocu profesionalismu na organización, entamaron la [[Asociación Profesional d’Axedrez]] (PCA según el so nome n’inglés) y enfrentáronse nun campeonatu del mundu agospiáu por esta última. La FIDE reaccionó a la dixebra de la PCA retirándo-y a Kasparov un títulu que púxose en xuegu nuna serie ente Karpov and Timman. Asina, Kasparov ganó a Short nel campeonatu de la PCA y Karpov a Timman nel de la FIDE, y foi la primer vegada de la hestoria na qu’hebo dos campeones del mundu d’axedrez.
 
Tanto la FIDE como la PCA organizaron un campeonatu nel ciclu 1993-1996, y munchos de los aspirantes xugaron nos dos, que repitieron campeones en 1993: Kasparov (PCA), que ganó a [[Viswanathan Anand|Anand]] en 1995 y Karpov (FIDE) que ganó a [[Gata Kamsky|Kamsky]] en 1996. Y anque hebo negociaciones pa refundir los títulos al rodiu de 1996-1997 con una serie de partíes ente Kasparov y Karpov, nun se llegó a nengún alcuerdu.<ref>{{Cita web |url= https://elpais.com/diario/1997/09/08/deportes/873669621_850215.html |títulu=No hay pacto Kaspárov-Kárpov |fecha=8 de setiembre de 1997 |autor=Leontxo García |fechaaccesu=8 d’abril de 2020 |idioma=castellán}}</ref>
 
Xusto dempués del campeonatu de 1995 la perda de la so principal fonte de financiamientu fizo que la PCA se disolviera y que Kasparov quedara ensin organización pa escoyer rival de cara a la defensa del so títulu. Poro en 1998 creó’l Conseyu Mundial d’Axedrez, qu’organizó una serie ente los candidatos [[Alexei Shirov]] y [[Vladimir Kramnik]] que ganó’l primeru d’ellos. Por embargu, les negociaciones ente Kasparov y Shirov fracasaron, nun habiendo serie pol títulu; pasando lo mesmo colos planes pa organizar una serie ente Kasparov y Anand en 1999 o 2000. Kasparov acabó organizando entós una serie al meyor de 16 partíes escontra Kramnik a finales del añu 2000 en lo que se conoció como Campeonatu del Mundu Braingames d’axedrez (anque les referencies posteriores nomaron esti campeonatu como “clásicu”) y que resultó nuna victoria del aspirante Kramnik con dos partíes ganaes y trece partíes en tables.
 
Mentantu, la FIDE decidiera sustituyir yá pal [[Campeonatu del Mundu d’axedrez de la FIDE de 1998]] el sistema interzonal y del Tornéu de Candidatos que venía emplegándose dende 1948 por un tornéu de eliminatories direutes con un númberu grande de participantes (que podía algamar fasta 128) xugando series cortes (al meyor de 2 partíes nes primeres rondes, al meyor de 4 nes siguientes y al meyor de 6 dempués) y, en casu de facer falta, desempates con partíes rápides y rellámpagu. Pero l’anovación del sistema pa dellos nun reconocía necesariamente al xugador de mayor calidá, y nun terminó colos problemas nin les disputes: Kasparov renunció yá de mano a participar, Kramnik retiróse en 1998 pola clasificación direuta pa la final de Karpov (defensor del títulu) y anque xugó’l tornéu de 199 volvió a renunciar otra vuelta dempués de ganar nel añu 2000 el campeonatu clásicu, Karpov defendió’l títulu en 1998 pero nun volvió a facelo en protesta poles regles de 1999 qu’eliminaben los privilexos del campeón, Anand tampoco participó en 1999 por tar negociando una serie escontra Kasparov pol títulu clásicu, etc. A pesar d’ello, la FIDE caltuvo nun solo’l campeonatu sinón tamién el sistema, siendo los ganadores [[Alexander Khalifman]] en 1999, Anand nel añu 2000, [[Ruslan Ponomariov]] en 2002 y [[Rustam Kasimdzhanov]] en 2004.
 
La complicación que supuso la dixebra del mundu del axedrez añadió un problema a partir de la derrota de Kasparov nel añu 2000: nun solo había dos campeones rivales sinón que la confusión agrandábase colos perbonos resultaos de Kasparov (xugador númberu 1 mundial na clasificación de la FIDE y ganador de la mayoría de los torneos más importantes). En mayu de 2002, el gran maestru de los Estaos Xuníos [[Yasser Seirawan]] encabezó la organización de lo que se nomó como “Alcuerdu de Praga” pa refundir los títulos mundiales. Kramnik organizara un tornéu ente candidatos (que ganó [[Peter Leko]]) pa escoyer aspirante al qu’enfrentase pol títulu clásicu y decidióse que Kasparov xugara escontra’l campeón FIDE (Ponomariov) pol títulu de la FIDE, y que una serie dempués ente los dos campeones decidiera la refundición del títulu. Por embargu, les torgues finacieres y organizatives ficieron per un llau que’l Campeonatu del Mundu clásicu d’axedrez de 2004 nun se celebrara fasta finales d’esi añu (resultando n’empate, poro Kramnik caltuvo’l títulu) y pel otru que la FIDE nun fuera quién a organizar la serie de Kasparov nin escontra Ponomariov (campeón FIDE de 2002) nin escontra Kasimdzhanov (campeón FIDE de 2004). En parte polo frustrante d’estar situación, Kasparov retiróse del axedrez nel añu 2005 anque yera tovía en númberu 1 de la clasificación mundial.
Poco dempués, la FIDE decidió abandonar el sistema de eliminatories pal campeonatu del mundu, y fizo anuncia de que’l tornéu de 2005 diba facese en San Luis (L’Arxentina) y emplegase un sistema de doble vuelta ente los ocho primeros xugadores mundiales. Kramnik como campeón clásicu, por embargu, insistía en defender el so títulu nuna serie de partíes y renunció a participar nel campeonatu. El tornéu ganólu de forma perclara’l búlgaru [[Veselin Topalov]], y darréu entamaron les negociaciones pa una serie ente Kramnik y él pa refundir el títulu.
 
===Títulu refundíu (2006–anguaño)===
====Kramnik (2006–2007)====