Diferencies ente revisiones de «Mesopotamia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Revertíes les ediciones de 166.109.0.72 (alderique) hasta la cabera versión de Rsg
Etiqueta: Reversión
mSin resumen de edición
Llinia 2:
{{Correxir}}
[[Archivu:Mesopotamia.PNG|thumb|Mapa de l'antiga Mesopotamia]]
'''Mesopotamia'''<ref>{{DALLA|mesopotámicu, -a, -o|32830}}</ref> (del [[griegu]] tierra ente dousdos riúesríos) yera antiguamente la rexiónrexón allugada ente'l riéu [[Tigris]] y el riéu [[Eufrates]] y el [[Golfu Pérsicu]]. Consideraba-lu como un verxel, yá que fuera d'eses fronteres naturales namái a un greyu d'ermos. Ye'l llugar u nacieron les primeres ciudaes-estaos tales como [[Ur]], [[Uruk]] y [[Lagash]] dau que dende'l 5000 e.C. desendólcase la civilización [[Súmer|sumeria]], siendu una de les primeres de tol mundiu.
Ye considerada'l bierzu de la civilización yá que nella desendólcase la primera escritura de la que tenemos noticia, la [[cuneiforme]], asina como la navegación, los primeros testos xurídicos o el primer estáu, la ciudá de Súmer.
La necesidá del cambéu en les condiciones de vida fixo que les nueves civilizaciones enchenaren esta rexón de grandes canales que facilitaben el riesgu y el so emplegu posterior como tierres d'agricultura; amás nesta estaya apaecen les primeres nories y los primeros embalses, éstos emplegaben l'escedente del agua de les crecides de los rios principales que conformen la Mesopotamia.
 
La rexión divídese notras dos nomada baxa y alta. La Mesopotamia Baxa o [[Caldea]], tuvo habitada por sumerios y acadios que yeran más agrícoles y menos guerreros que los habitantes de la Mesopotamia Alta o [[Asiria]], más montañosa y habitada polos asirios, una cultura principalmente dedicada a la guerra.
 
== La nacencia de la escritura ==
[[Archivu:Hymn Iddin-Dagan Louvre AO8864.jpg|thumb|Himnu a Iddin-Dagan, rei de Larsa. Iscripciones cuneiformes en sumeriu d'al rodiu del añu 1950 e.C..]]
Eiquí fue'l primer llugar del mundu onde apaez la escritura, hai más de 5.000 años, comu resultáu del xorrecimientu de les ciudaes, y con eilles de les civilizaciones. Y comu final d'un procesu de creyación cultural, como rexistru de la estrutura d'una sociedá y les sos regles: económica, llegales, gubernatives. Más tarde seria la simiente de los llibros sagraos y de les sos mitoloxíes.
Esta primera forma de rexistrare las pallabres ye conocida como [[alfabetu cuneiforme]], y nun principiu representaba a la [[llingua sumeria]], esta ye de dudosa filiación y entá nun ta claru nin el so orixe nin si yera una llingua aisllada o emparentada con otres.
 
== División hestórica ==
Esta gran rexión, como cruz de caminos, fue una tierra convulsa y nel estensu periodu que vivíu como xunidá hestórica tuvo cuatru marcades dómines, entamades polos pueblos que gobernaron tol enxeme cultural mesopotámicu.
Línea 17 ⟶ 19:
* Dómina babilónica: Circa 1.800 e.C., la ciudá estáu de [[Babilonia]] algama la hexemonía na rexón y creya l'imperiu homónimu.
* Dómina asiria: Nel postreiru mileniu e.C. fúndase l'imperiu asiriu que se caltién dica la conquista persa de Mesopotamia, nu sieglu VI e.C.
 
== Sociedá ==
La sociedá yera piramidal col rey nu cimeiru, de siguíu diben los sacerdotes, después los funcionarios; ente los que destacaba la figura del escriba. Na base taban los campesinos, los artesanos y entá más abaxu los esclavos y las muyeres, dau que dambas clases yeran consideraes propiedaes.
Pa regular esta sociedá fuertemente estruturada xurdíu'l primer códex llegal, el [[códigu d'Hammurabi]].
 
== Referencies ==
{{llistaref}}
 
[[Categoría:Historia]]