Diferencies ente revisiones de «Chillarón de Cuenca»

Contenido eliminado Contenido añadido
m +{{control d'autoridaes}}
m Estilu habitual na nuesa wiki
Llinia 1:
{{llocalidá}}
'''Chillarón de Cuenca''' ye un [[Conceyu d'España|conceyu]] [[España|español]] de la [[provincia de Cuenca]], na [[comunidá autónoma]] de [[Castiella-La Mancha]]. Tien una [[Área|superficie]] de 39,41 [[kilómetru cuadráu|km²]] con una población de 567 habitantes ([[Institutu Nacional d'Estadística (España)|INE]] [[2015]]) y una [[densidá de población|densidá]] de 14,72 hab/km².
[[ArchivuFicheru:Vista general de Chillarón.JPG|miniaturadeimagen|Vista xeneral de Chillarón de Cuenca.]]
== Historia ==
 
Llinia 8:
 
Lo que ta comprobáu ye que mientres la ocupación musulmana yá esistía Chillarón conviviendo nel pueblu dos relixones, la católica y la musulmana; nesta dómina yera una aldega sometida al castiellu de Conca que yera como asina se llamaba entós [[Cuenca (España)|Cuenca]], foi denomináu [[Plaza fuerte]] o Militar. Chillarón foi tierra de llabradores, hortolanos, y ganaderos musulmanes con ganaos de cabres. Arriendes de la [[reconquista]] de Cuenca pol rei don [[Alfonsu VIII]], el vencedor de les [[Navas de Tolosa]], una vegada asitiáu en Cuenca concéde-y a ésta'l títulu de ciudá y fórmase la mancomunidá de conceyos integrando un centenar de pueblos, y equí entra Chillarón tomando'l nome de Chillarón de Cuenca. Al asoceder esto los [[musulmán|musulmanes]] emigraron a tierres apoderaes polos suyos, coyendo solamente lo más imprescindible y dexando escondíu lo más pervalible por mieu a ser robáu pel camín, cola esperanza de poder tornar dalgún día. Ente los cristianos llueu se corrió la voz de qu'escondieren una ayalga, qu'entá nun s'atopó y da nome al Cuetu de l'Ayalga.
[[ArchivuFicheru:Chillarón de Cuenca.JPG|thumb|Ilesia del Santísimu Cristu de la Lluz.]]
 
=== Apoxéu de Chillarón ===
Llinia 15:
=== Del sieglu XVI a los nuesos díes ===
A finales del [[sieglu XVI]], de resultes del final d'obres de la catedral de Cuenca, empieza la decadencia del pueblu. Na cantera queden encargos pa construyir dellos conventos pero'l trabayu nun da pa toos. La xente empieza a emigrar en busca d'empléu y solo quédense llabradores y pastores. Los que construyeron les sos cases cerca de les canteres son los únicos que nun colen y fundan [[Arcos de la Cantera]].
[[ArchivuFicheru:Fuente de Chillarón de Cuenca.JPG|thumb|Fonte de Chillarón.]]
Ensin saber perbién el motivu dalgunos vecinos del pueblu constrúin les sos cases nun cuetu enriba del Pozuelo, que llamaron El Cuetu Barriu, los demás vecinos quedaron el la parte de baxo, esistía una antigua ermita xuntu al regueru debaxo del pueblu que por una riada vio resentise los sos cimientos, en consecuencia decidió construyise una nueva ermita nel añu [[1776]] no que güei ye la sacristía de l'actual ilesia, yera cura D. Gregorio Paradela, mientres el tiempu que duren les obres fina esti párrocu y reemplazar D. José Malu y Hombrados. A partir d'equí la xente empieza a construyir les sos viviendes en redol a la ilesia, y al baxase tolos vecinos la ermita queda pequeña. Fueron los sos párrocos D. Francisco Mateos Balsalobre (rexir de 1779 a 1817 ); en 1831 vien otru cura D. Frutos Mingote y en 1839 piensa construyir una nueva ilesia, económicamente les coses nun diben bien siendo alcalde D. Fulgencio Ayllon. Nel mes de setiembre y coincidiendo coles fiestes convoca a los vecinos pa tratar la tema de la nueva ilesia, pero'l problema que tou lo para siempres ye'l dineru. Un vecín del pueblu llamáu Paulino González dirixir al ensame y propón qu'ente tolos vecinos apurriendo materiales y mano d'obra empezar a llevantar la ilesia. Fórmase una comisión formada pol Alcalde a la cabeza y el cura pa la presentación del proyeutu nel Obispáu; rexía la diócesis D. [[Jacinto Rodríguez Rico]] y diz-yos qu'él paga los [[arbañil]]es y asina, en xineru de [[1840]] empiecen les obres, collaborando tol pueblu. El 21 de febreru de [[1841]] rematar la obra. Nel nuevu templu asítiase'l retablu de la otra ilesia dedicada a la [[Santísima Trinidá]], asítiense nuevos altares mercaos pol cura y un órganu de bien bona traza. Tou esto foi destruyíu mientres la [[Guerra Civil Española]] de [[1936]].
 
Llinia 30:
 
== Muséu de Chillarón ==
[[ArchivuFicheru:Museo Etnográfico.JPG|thumb|Muséu Etnográficu y d'Arqueoloxía Industrial.]]
En Chillarón esiste un interesante muséu etnográficu y d'arqueoloxía industrial que recueye numberosos elementos de la hestoria y la cultura llocal, instrumentos de llabranza y del llendo, la reproducción d'una típica casa manchega ente otros munchos oxetos artesanos y máquines manuales.<ref>http://www.chillarondecuenca.com/muséu_etnografico.html</ref> Trátase d'un edificiu de trés plantes qu'arrexunten sales con distintes denominaciones:
* "Los trabayos y los díes": recueye pieces rellacionaes colos llabores del campu y el llendo.
Llinia 39:
 
== Fiestes ==
[[ArchivuFicheru:Museo Etnográfico4.JPG|thumb|Vista interior del muséu.]]
 
=== Santísimu Cristu de la Lluz ===
Llinia 55:
== Ver tamién ==
* [[Llista de conceyos de Cuenca]]
[[ArchivuFicheru:Museo Etnográfico6.JPG|thumb|Habitación tradicional.]]
 
== Enllaces esternos ==