Diferencies ente revisiones de «Australia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo plurales
mSin resumen de edición
Llinia 50:
El país ocupa la principal masa continental de la plataforma llamada Sahul, amás de delles islles nos océanos [[Océanu Pacíficu|Pacíficu]], [[Océanu Índicu|Índicu]] y [[Océanu Glacial Antárticu|Antárticu]]. Los países más cercanos a Australia son [[Indonesia]], [[Timor Oriental]] y [[Papúa Nueva Guinea]] al norte, les [[Islles Salomón]], [[Vanuatu]] y la dependencia francesa de [[Nueva Caledonia]] al nordeste, y [[Nueva Zelanda]] al sureste. Australia ye'l sestu país más grande del mundu con una superficie de 7.741.220 km².<ref>http://www.oratlas.com/libro-mundial/australia/geografia</ref>​ La so capital, [[Canberra]], atopase nel Territoriu de la Capital Australiana. La población del país en [[2011]] yera d'unos 21,5 millones d'habitantes, concentraos principalmente nes grandes ciudaes costeres: [[Sydney]], [[Melbourne]], [[Brisbane]], [[Perth]], [[Adelaida (Australia)|Adelaida]] y la capital [[Canberra]].
 
Australia tuvo habitada dende va lo menos cuarenta y seis mil años polos aboríxenes australianos.<ref>[https://www.lavanguardia.com/vida/20160510/401708856747/arqueologos-encuentran-el-hacha-mas-antigua-del-mundo-en-australia.html "Arqueologos encuentran el hacha más antigua del mundo en Australia"] La Vanguardia </ref> El so descubrimientu produciríase tres les esporádiques visites d'españoles y portugueses qu'esquizaron la mariña septentrional y occidental d'Australia, anque ensin avanzar escontra l'interior pol escasu númberu d'esploradores. <ref>[https://www.diariovasco.com/pg060521/prensa/noticias/Cultura/200605/21/DVA-CUL-392.html "El fallido descubrimiento español de Australia"] El Diario Vasco</ref><ref>[https://www.elconfidencial.com/alma-corazon-vida/2014-01-17/el-canguro-dibujado-en-un-manuscrito-del-siglo-xvi-que-podria-cambiar-la-historia_76818/ "El canguro dibujado en un manuscrito del siglo XVI que podría cambiar la Historia"] El Confidencial</ref><ref>[https://www.abc.es/local-galicia/20140329/abci-horreos-gallegos-antipodas-201403271801.html Así son los «hórreos gallegos» de las Antípodas] ABC</ref>Les esploraciones empecipiaes nel sieglu XVII fueron siguíes por pescadores holandeses, esploradores y comerciantes europeos. Hasta agora sostiense que'l primeru en desembarcar nes mariñes orientales foi'l navegante británicu [[James Cook]], que llegó en [[1769]] a [[Nueva Zelanda]] y en [[1770]] a tierres australianes.<ref>[https://www.diariodeleon.es/articulo/sociedad/arqueologo-insiste-espanoles-descubrieron-australia/20021011000000624023.html "Un arqueólogo insiste en que los españoles descubrieron Australia"] El Diario de León</ref>​ Por cuenta de d'ello, la metá oriental del continente foi reclamada por [[Gran Bretaña]] en [[1770]], y en [[1788]] establecióse una colonia penal en [[Nueva Gales del Sur]]. Debíu al asentamientu de colonos, a la so crecedera demográfica y a la esploración de nueves árees, mientres el [[sieglu XIX]] establecieron otres cinco colonies britániques más. El [[1 de xineru]] de [[1901]], les seis colonies federáronse formando la Confederación d'Australia. Dende la so institución caltuvo un sistema políticu democráticu lliberal y siguió siendo una monarquía dientro de la [[Commonwealth|Comunidá Británica de Naciones]].
 
Na división convencional en continentes, Australia se engloba n'[[Oceanía]], qu'arrexunta tamién les islles del [[Océanu Pacíficu|Pacíficu]]. Sicasí, los anglofalantes suelen falar del ''continente australianu'' ensin qu'Australia, dende un puntu de vista xeolóxicu, constituya un continente. [[Nueva Zelanda]] y les islles axacentes tampoco conformen un continente con Australia al nun pertenecer a la plataforma Sahul, sinón que se suelen acomuñar con esta por cercanía histórica y política.
Llinia 77:
=== Prehistoria ===
[[Ficheru:Bradshaw rock paintings.jpg|miniaturadeimagen|242x242px|Pintures rupestres de Bradshaw]]
No referente a Australia, entendese por prehistoria'l periodu que s'estiende dende la inmigración de ellos sosos primeres habitantes hasta'l primeraprimer avistamiento européu confirmáu, en [[1606]], que puede incluyise como parte de la so historia temprana. Considérase que la prehistoria australiana ye dellos miles d'años más estensa que n'otres partes del mundu por cuenta de que nun esisten escritos d'eventos humanos nel continente anteriores al contautu colos europeos. Recién estudios llegaron a la conclusión que los primeros europeos que columbraron la islla, fueron el españoles cuando saleaben pol [[Océanu Pacíficu|Pacíficu]]. N'Australia atopáronse cascos que pertenecen a soldaos españoles del [[sieglu XVI]].
 
La fecha exauta de los primeros asentamientos humanos n'Australia ye entá tema d'alderique. Sicasí, créese que la tierra austral tuvo habitada por seres humanos dende hai 65 000 años,<ref>Clarkson, Chris et al. (2017) "Human occupation of northern Australia by 65,000 years ago"; ''Nature'' '''547''': 306–310. </ref >anque dellos investigadores afirmen que foi hai 48 000 años;<ref>Gillespie, R. (2002). Dating the first Australians. ''Radiocarbon'' 44:455–72</ref> nesa dómina hubo un periodu de cambéu ecolóxicu masivu que se cree foi resultáu d'aiciones humanes. Los primeros australianos yeren los ancestros de los aboríxenes australianos de l'actualidá quien llegaron al traviés de pontes de tierra y pasos marítimos estrechos dende'l sudeste asiáticu. Ye importante notar que mientres la mayor parte de la prehistoria d'Australia, esta tuvo xunida a [[Nueva Guinea]] polo que por decenes de miles d'años dambes poblaciones evolucionaron xuntes. Solo van ente 14.000 y 7000 años col ascensu del nivel del mar dambes mases de tierra quedaron dixebraes.
Llinia 146:
 
=== Rellaciones esteriores ===
Nes últimes décades les rellaciones esteriores d'Australia tuvieron marcaes por una estrecha rellación colos [[Estaos Xuníos d'América|Estaos Xuníos]], la firma del tratáu ANZUS, y el deséu de desenvolver les rellaciones con [[Asia]] y el [[Océanu Pacíficu|Pacíficu]], particularmente al traviés de l'[[Asociación de Naciones del Sureste Asiáticu]] y el [[Foru de les Islles del Pacíficu]]. Les rellaciones col [[Reinu Xuníu]] tamién son estreches. Gran parte del esfuerciu diplomáticu australianu centrase na lliberalización del comerciu internacional. En [[2005]], Australia aseguró la so presencia nel primer Cume d'Asia del Este. Tamién ye miembru de la [[Mancomunidá de Naciones|Comunidá Británica de Naciones]], na cual los alcuentros de ellos Xefes d'Estáu de la Comunidá constitúin el principal foru para la cooperación ente les naciones que la componen. Australia forma parte del Grupu Cairns, del de Cooperación Económica del Asia-Pacíficu, de la Organización pa la Cooperación y el Desenvolvimientu Económicu, y de la [[Organización Mundial del Comerciu]]. La nación sofitó dellos alcuerdos de comerciu mayor billateral, siendo'l más recién l'Alcuerdu de Llibre Comerciu d'Australia y Estaos Xuníos. Ye miembru fundador de les [[Organización de les Naciones Xuníes|Naciones Xuníes]] y caltién un programa internacional d'ayuda al traviés del cual 60 países reciben asistencia.
 
=== Fuerces Armaes ===