Diferencies ente revisiones de «Perú»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Revertíes les ediciones de 190.235.179.136 (alderique) hasta la cabera versión de XabatuBot
Etiqueta: Reversión
m iguo testu: del Perú => de Perú
Llinia 1:
{{País
| nome alternativu = República delde Perú
| lema_nacional = ''Firme y feliz por la unión''
| superficie_puestu = 19
Llinia 7:
| costes = 2.414 km
}}
La '''República delde Perú''' ye un país allugáu na parte occidental d'[[América del Sur]]. Llenda'l norte con [[Ecuador]] y [[Colombia]], al este con [[Brasil]] y [[Bolivia]], al sur con Bolivia y [[Chile]] y al oeste col [[Océanu Pacíficu]].
 
Ye un país de gran riqueza cultural y antropolóxica, conocíu sobremanera por ser el berciu del [[imperiu inca]].
Llinia 65:
La llegada en [[1532]] de [[Francisco Pizarro]] punxo fin al imperiu inca en malapenes tres años, cola [[batalla de Cajamarca]] y posterior asesinatu del emperador [[Atahualpa]].
 
El sieglu XVII marca l'apoxéu delde Perú colonial, cola creación del Virreinatu de Perú, que comprendía, amás de les audiencies de Lima, Santa Fe de Bogotá, Quito, Panamá, Chile, Buenos Aires y Charcas. Lima foi nesta dómina un de los centros de la cultura americana cola creación de la so universidá y de tres colexos reales.
Mines como la de [[Potosí]] convirtieron al virreinatu na mayor fonte d'oru y plata del [[imperiu español]] y arriquecieron a la corte colonial.
 
Llinia 87:
 
 
La República delde Perú tien una sistema de gobiernu presidencialista, unitariu y descentralizáu. La so Constitución democrática de [[1979]] foi suspendida de magar, el [[5 d'abril]] de [[1992]], el presidente [[Alberto Fujimori]], col sofitu de les fuercies armaes, peslló el Congresu bicameral, destituyó a los miembros del poder xudicial y a los de los organismos autónomos de control del estáu, y asumió tolos poderes como cabezaleru d'un gobiernu que denomó de Emerxencia y Reconstrucción nacional. El [[22 de payares]] de 1992 escoyose'l denomáu Congresu Constituyente Democráticu, que desempeñó les sos funciones hasta xunetu de 1995, fecha na qu'acababa tamién el mandatu llegal de Fujimori, elexíu el [[10 de xunu]] de [[1990]], como presidente.
El [[31 d'ochobre]] de [[1993]], col 52,9% de los votos a favor y el 47,1% en contra, aprobose en referendu una nueva Constitución, que caltién el 65% de los artículos de l'anterior y presenta, como principales novedaes, la introducción de la pena de muerte pa los delitos de terrorismu, la posibilidá de reelección presidencial una única vegada y la conformación d'un congresu unicameral con 120 parllamentarios. Entró en vigor el [[1 de xineru]] de [[1994]].
Esta Constitución foi reformada dempués en 2000, 2004 y 2005. Nuna de les reformes inclúise la imposibilidá de la reelección presidencial inmediata.
Llinia 201:
Nel sieglu XVII, los ''Comentarios reales de los incas'' de [[Garcilaso de la Vega l'inca]] ([[1539]]-[[1616]]) son una prueba de la mestura entre la tradición autóctona y la cultura española. Nesti mesmu sieglu, en [[1583]] ta fecháu'l primer llibru impresu en Perú.
 
Nel sieglu XVIII, [[Pedro de Peralta Barnuevo]] ( [[1663]] - [[1743]]) escribió la epopeya ''Lima fundada o Conquista delde Perú'' ( [[1711]]) y delles obres de teatru inspiraes de [[Pierre Corneille|Corneille]], [[Molière]] y [[Pedro Calderón de la Barca|Calderón]].
 
Na época republicana alcontramos dellos narradores d'ideoloxía conservadora, como [[Felipe Pardo]] y [[José Antonio de Lavalle]] qu'evoquen el Perú colonial con una cierta señaldá. El tratamientu d'esta mesma época tien un calter más irónicu en ''Tradiciones peruanas'' de [[Ricardo Palma]] ([[1835]]-[[1919]]) .