Diferencies ente revisiones de «Abkhasia»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: '#\b(E|e)lectoral(es)?#u' => '$1leutoral$2'
Pachug (alderique | contribuciones)
m iguar, typos fixed: repelidos. → repelios (7), ⌋envasado] → ⌋envasáu , rápido, → rápídu (3), using AWB
Llinia 69:
Más palantre, la presencia rusa reforzóse y el montañeses del Cáucasu occidental fueron finalmente apoderaos por [[Rusia]] en [[1864]]. L'autonomía d'Abkhasia, que funcionara como una "zona-tampón" pro-rusa nesta rexón conflictiva, yá nun yera necesaria pal gobiernu zarista y el gobiernu de los Shervashidze llegó al so fin. En payares de [[1864]] el Príncipe Miguel viose obligáu a arrenunciar a los sos derechos y a reinstalarse en [[Voronezh]]. Más tarde esi mesmu añu, Abkhasia foi incorporada nel Imperiu rusu como una provincia militar especial de Sujum-Kale que se tresformó, en [[1883]], nun [[ókrug]] como parte de la ''Guberniya'' de Kutais. Un gran númberu de musulmanes abjasos, que se diz que constituyeron hasta un 40 % de la población d'Abkhasia, emigraron al [[Imperiu otomanu]] ente [[1864]] y [[1878]] con otres poblaciones musulmanes del Cáucasu, un procesu conocíu como ''Muhayirismo''.
[[Imaxe:Abkhaz and Georgian generals (A).jpg|thumb|Xenerales abjasos y xeorxanos del [[Exércitu Imperial Rusu]], [[sieglu XIX]]]]
Grandes árees de la rexón quedaron deshabitadasdeshabitaes y munchos [[Armenia|armenios]], [[xeorxanos]], [[Pueblu rusu|rusos]] y otros emigraron darréu a Abkhasia, repoblando gran parte del territoriu sacupáu. Dellos historiadores afirmen que les tribus de Xeorxa ([[esvanos]] y [[megrelianos]]) poblaren Abkhasia dende la dómina del [[Cólquida|Reinu de Cólquida]].
 
Por decisión oficial de les autoridaes ruses los residentes d'Abkhasia y [[Samurzakan]] teníen qu'estudiar y orar en rusu. Dempués de la deportación masiva de [[1878]], los abjasos quedaron en minoría, oficialmente marcaos como "pueblu culpable", y nun teníen nengún líder capaz de montar una oposición seria a la rusificación. El [[17 de marzu]] de [[1898]], el departamentu sinodal de la Ilesia ortodoxa rusa de Xeorxa-Imereti, por orde 2771, de nuevu prohibía la enseñanza y la celebración de servicios relixosos en xeorxanu nes escueles eclesiales y les ilesies del distritu de [[Sujumi]]. Siguieron protestes masives de la población xeorxana d'Abkhasia y Samurzakan, llegando la noticia al emperador de Rusia. El [[3 de setiembre]] de [[1898]], el Santu Sínodu emitió la orde 4880, que decretaba qu'aquelles parroquies onde la congregación yera [[megreliano|megreliana]], esto ye, xeorxanos, realizaríen los servicios relixosos y l'educación en xeorxanu, ente que les parroquies abjasas utilizaríen l'[[eslavu eclesiásticu]]. Nel distritu de Sujumi, esta orde llevar a cabu en namái trés de 42 parroquies. [[Tedo Sakhokia]] esixó a les autoridaes ruses introducir los idiomes abjaso y xeorxanu nos servicios relixosos y na educación. La respuesta oficial foi una demanda criminal contra Tedo Sakhokia y líderes de la so "Partíu Xeorxanu" activos n'Abkhasia.
Llinia 112:
El [[22 de febreru]] de [[1992]] foi abolida la Constitución de la RSS de Xeorxa y se reinstauró la de l'antigua [[República Democrática de Xeorxa]]. Pa los abkhasianos esto anulaba'l so nivel d'autonomía, polo qu'en respuesta a ello declararon la so [[independencia]] el [[23 de xunetu]] d'esi mesmu añu. Aprovechando esta situación, munchos partidarios de Gamsajurdia (''zviadistas'') abelugar n'Abkhasia.
 
Cola sida de que los zviadistaszviadistes habíen [[secuestru|secuestráu]] al ministru del Interior xeorxanu, y caltener cautivu n'Abkhasia, el gobiernu de Tblisi unvió a más de 3000 militares escontra la provincia rebalba pa restaurar l'orde, dando entamu a la guerra'l [[14 d'agostu]] de [[1992]]. Fuertes combates españaron ente l'Exércitu xeorxanu y les milicies abkhasianes nes cercaníes de [[Sujumi]]. Esto nun evitó que'l día 18 les tropes xeorxanes llograren entrar na capital, controlando gran parte del territoriu y provocando la fuxida del Gobiernu independentista abkhasianu a la ciudá de [[Gudauta]].
 
La derrota de los rebeldes provocó, en primer instancia, la formación d'una Confederación de Pueblos Montañeses del Cáucasu: una agrupación paramilitar de distintos pueblos pro-rusos ([[osetia|osetios]], [[cosacu|cosacos]], [[chechenos]], etc.) de la zona. Cientos de voluntarios provenientes de [[Rusia]], como'l checheno [[Shamil Basáyev]], sumar a la causa separatista abkhasiana. Anque'l [[3 de setiembre]] axustar en [[Moscú]] un plan de cese d'hostilidáes, mientres los primeros díes d'ochobre [[Gagra]] [[Batalla de Gagra|foi atacada]] polos abkhasianos y les tropes de la CPMC. Dempués de la so victoria munchos xeorxanos morrieron, mientres otros fuxeron de la ciudá o fueron sacupaos pola [[Armada de Rusia]].<ref name=hrw>[[Human Rights Watch]] report [http://www.hrw.org/reports/pdfs/g/georgia/georgia953.pdf XEORXA/ABKHAZIA: VIOLATIONS OF THE LAWS OF WAR AND RUSSIA'S ROLE IN THE CONFLICT], March 1995</ref>
Llinia 118:
Anque [[Rusia]] declarábase neutral nel conflictu esisten munchos testimonios de bombardeos de tropes xeorxanes per parte d'aviones rusos. Shevardnadze acusó a [[Moscú]] de realizar una ''guerra ensin declarar'' contra [[Xeorxa]], teoría que se vio reforzada cuando fueron prindaos militares rusos ente los separatistes, motivando qu'el [[11 de marzu]] de [[1993]] les tropes xeorxanes baltaren un avión militar rusu que sobrevolaba'l territoriu abkhasianu.
 
Los paramilitares llanzaron una fuerte ofensiva pa prindar [[Sujumi]] pero fueron repelidos.repelios Nesi momentu empezó un [[xenocidiu]] contra los xeorxanos per parte de los rebeldes y de los abkhasianos nos territorios controlaos pol Exércitu. Envalórase que más de 6000 persones perecieron como parte d'estos métodos de llimpieza étnica.
 
El [[2 de xunetu]] los combates volvieronse a entamar dempués de que, con sofitu aereu rusu, los rebeldes llegaren a la villa de [[Tamishi]] y averárense a la capital, siendo nuevamente repelidosrepelios tres una violenta batalla. Sicasí, Sujumi foi arrodiada polos rebeldes. El [[27 de xunetu]] de [[1993]] roblóse un alcuerdu d'altu al fueu en [[Sochi]], que foi otra vegada rotu nun par de meses.
 
Mientres una visita del presidente Shevardnadze a Sujumi el [[16 de setiembre]] de [[1993]] les tropes secesionistes empecipiaron un ataque definitivu contra la ciudá. Ante la inminente cayida de [[Sujumi]] y l'ataque incendiariu contra l'hotel onde taba agospiáu y del que se salvó cuasi milagrosamente, Shevardnadze tuvo de fuxir de la ciudá nun buque rusu.
 
Sujumi cayó'l [[27 de setiembre]] y con esti fechu, les fuercies separatistes llograron controlar rápido'rápídu l restu del territoriu d'Abkhasia y espulsaron a la mayoría de les comunidaes d'orixe xeorxanu. Envalórase que más de 10&nbsp;000 morrieron{{cr}} mientres el conflictu y ente 250&nbsp;000 a 300&nbsp;000 tuvieron de fuxir d'Abkhasia. Estos exiliadosexiliaos dirixiéronse principalmente a la parte de [[Samegrelo]], epicentru de la guerra civil contra los zviadistas.zviadistes
 
En [[avientu]] de [[1993]] los líderes xeorxanos y abkhasianos roblaron un alcuerdu de paz tres la mediación de la [[ONX]] y [[Rusia]]. El [[4 d'abril]] de [[1994]] roblar en [[Moscú]] la "Declaración de Polítiques pal Conflictu Xeorxano-abkhasianu". De la mesma, en xunu del mesmu añu, les fuercies de paz de la [[Comunidá d'Estaos Independientes]] (CEI) compuestes namái por soldaos rusos entraron n'Abkhasia y meses dempués facer la [[Misión d'Observación de les Naciones Xuníes en Xeorxa]].
Llinia 144:
Tres la guerra Abkhasia entamóse como un Estáu independiente, que sicasí [[país ensin reconocer|nun foi reconocíu]] por nengún Estáu y namái cuntó col sofitu informal de [[Rusia]]. Les tropes de paz de la [[UNOMIG]] y de la [[CEI]] establecer n'Abkhasia col fin d'evitar una nueva esguilada militar en contra de los xeorxanos que permanecíen dientro del territoriu.
 
Diversos intentos surdieron col fin d'atopar una solución a la situación abkhasiana. El Gobiernu d'Abkhasia presentó diverses propuestes que variaben dende una reconocencia absoluta a la so independencia hasta la integración como [[estáu llibre asociáu|miembru asociáu]] a la [[Rusia|Federación Rusa]]. Anque [[Rusia]] refugó les proposiciones empecipió un procesu d'entrega de ciudadanía rusa a un gran númberu d'abkhasianos. Per otra parte, la [[Xunión Europea]] y la [[ONX]] manifestaron qu'Abkhasia tenía de caltenese como parte de [[Xeorxa]] y que, en casu de querer independizase, tendríen de tornar tolos exiliadosexiliaos xeorxanos y realizar un [[referendu]]. El Gobiernu xeorxanu, pela so parte, caltuvo la so idea de reintegrar Abkhasia al so territoriu, pero tuvo distintos planes pa realizalo. Pa ello, siquier dos planes de paz fueron propuestos. Unu estremaría a [[Xeorxa]] en siete entidá autónomes con poder sobre polítiques económiques y de seguridá interior, mientres el Gobiernu central alministraría la defensa y les rellaciones esteriores. La segunda propuesta establecería una [[república federal]] asemeyada a la formada por [[Serbia y Montenegro]] hasta [[2006]].
 
=== Nuevos conflictos ===
Llinia 214:
 
Les Fuercies Armaes d'Abkhasia componer de:
* Les [[Fuercies terrestres d'Abkhasia]], con una fuercia permanente d'alredor de 5000 efectivos, pero con reservistasreservistes que puede aumentar esi númberu a un máximu de 50&nbsp;000 en tiempos de conflictu militar. El númberu esactu y el tipu d'equipos utilizaos siguen siendo imposibles de verificar.
* L'[[Armada d'Abkhasia]] que consta de tres divisiones con base en Sujumi, Ochamchira y Pitsunda, amás de que les patrulles de la marina de Rusia tienen presencia nes sos agües.<ref name=globalsecurity>{{Cita web
|títulu= "Russian patrol boats arrive in Abkhazia to guard border"
Llinia 230:
== Economía ==
[[Ficheru:Pitsunda.JPG|thumb|[[Pitsunda]] ye unu de los principales centros turísticos del país.]]
Tradicionalmente, l'[[agricultura]] foi l'actividá económica más importante d'Abkhasia, teniendo como productos más representativos: frutos [[cítricu|cítricos]], tabacu, té y uves. Sicasí, la exigua estensión de tierres aptes pa llabores agrícoles impunxo una llende prohibitiva al desarrollu del sector. La [[Industria|producción industrial]] concentrarconcentrase nel [[Envase|envasado]envasáu ] de [[carne]], y nel ramu de les [[madera|madereru]]. En tiempos de paz, l'área de [[Serviciu (economía)|servicios]] dinamiza la [[economía]] colos [[ingresu|ingresos]] derivaos del [[turismu]], destacar l'actividá de emprendimientos recreativos instalaos na mariña. Abkhasia comunicar con [[Rusia]] y col restu de países caucásicos por [[carretera]] y [[ferrocarril]]; la capital tien, amás, un importante [[aeropuertu]].
 
La economía d'esta república atopar nuna difícil situación. Nos últimos años, col sofitu de [[Rusia]], tratóse d'ameyorar la calidá de vida de los sos habitantes. Mientres los sos años d'independencia ''de facto'', Abkhasia tuvo qu'enfrentar el caos económicu legáu pol colapsu soviéticu y, más tarde, la cruenta guerra contra [[Xeorxa]], amás de la crisis humanitaria posterior. A esto súmase l'embargu al que ta sometida, y que ye frayáu namái por [[Rusia]]. Como forma de superar la crisis, el Gobiernu abkhasianu trató de fomentar la inversión estranxera, promoviendo'l [[neolliberalismu]] y solicitando diversos préstamos a bancos rusos. D'alcuerdu a un informe del [[Programa de les Naciones Xuníes pal Desarrollu]], realizáu n'abril de 2004, el [[PIB]] d'Abkhasia cayera ente un 80 % y un 90 % nos postreros 15 años, y la tasa de desempléu algamaba'l 90 %.<ref>Informe citáu pola [http://ec.europa.eu/echo/pdf_files/decisions/2005/dec_georgia_01000_en.pdf Comisión Europea d'Ayuda Humanitaria a Xeorxa]</ref>
Llinia 274:
Según cálculos oficiales del Gobiernu xeorxanu 264&nbsp;792 persones fuxiríen dende Abkhasia escontra otres zones del país ente [[1992]] y [[1998]]. D'éstes, cerca de 120&nbsp;000 abelugar na zona de [[Mingrelia]] y [[Esvanetia]], y más de 77&nbsp;800 na capital, [[Tblisi]].
 
Apocayá, col propósitu de recuperar la población del país hasta los sos niveles históricos, el Gobiernu d'Abkhasia hai promovidopromueve la repatriación de ''mujayires'', esto ye, abkhasianos que fueren exiliados,exiliaos principalmente a [[Turquía]], tres la invasión rusa nel [[sieglu XIX]].
 
[[Sujumi]] ye la capital y la principal ciudá del país. L'últimu censu oficial (realizáu en [[2003]]) cifró una población de 43&nbsp;716 habitantes na ciudá, cifres qu'oldeen coles cifres de [[1989]] de 121&nbsp;406 habitantes. Otros pueblos d'importancia son [[Gagra]], [[Gali]], [[Gudauta]], [[Ochamchire]] y [[Tkvarcheli]].
Llinia 299:
D'alcuerdu a les constituciones tantu d'Abkhasia como de [[Xeorxa]], el siguidores de toles relixones (según los ateos o irrelixosos) tienen los mesmos derechos ante la llei.<ref name=ReligiousFreedom/>
 
Según una encuesta realizada en 2003, el 60 % de los abkhasianos identificáronse como cristianos, el 16 % como musulmanes, el 8 % como ateos o irrelixosos y otru 8 % como pertenecientes a relixones tradicionales abkhasianasabkhasianes o direutamente paganos.<ref name=portal-credo />
 
== Cultura ==