Diferencies ente revisiones de «Descentralización»

Contenido eliminado Contenido añadido
m +{{control d'autoridaes}}, usando FastButtons
m preferencies llingüístiques: locales => llocales
Llinia 5:
== Un gobiernu [[descentralizáu]] ==
 
Un [[estáu]] centralizáu ye aquel nel cual el so [[poder]] ye atribuyíu a un [[gobiernu]] central, de manera que los gobiernos localesllocales actúen como los sos axentes. Nel casu d'un Estáu descentralizáu entá non centralizáu, otorgar mayor poder a los gobiernos localesllocales, que-yos dexa tomar decisiones mesmos sobre la so esfera de competencies. La orientación [[política]] y gubernamental que plantega que los diversos organismos de l'alministración estatal tienen de gociar [[autonomía]] rexonal.
 
== Carauterístiques ==
Llinia 21:
La descentralización, d'últimes, “puede considerase como un procesu social de tresferencia de competencies dende l'alministración central a les alministraciones entemediu y local” y puede adoptar diverses formes:
 
* '''Descentralización vertical:''' dexa que dellos poderes del gobiernu central se deleguen escontra niveles d'alministración inferiores (localesllocales o territoriales) y puede adquirir les formes yá referíes de desconcentración, delegación, devolución y [[privatización]].
 
* '''Descentralización horizontal:''' ye la qu'esvalixa'l poder ente instituciones del mesmu nivel, como por casu les decisiones sobre'l gastu d'un ministeriu que puede distribuyise ente dellos.
Llinia 33:
* '''Descentralización mista:''' los dos formes anteriores pueden combinase y dar pasu a una descentralización política con una base territorial, como ye'l casu de los gobiernos territoriales, o bien a una funcional y territorial, como asocede con una empresa estatal nuna provincia.
 
* '''Descentralización fiscal:''' según [[Wiener]], esta forma naz de “la busca d'eficiencia na prestación y el financiamiento de bienes públicos localesllocales y nacionales; significa algamar un equilibriu ente los niveles impositivos, los gastos, les tresferencies de los gobiernos centrales y los reglamentos impuestos sobre un gobiernu llocal determináu.”
 
Magar la descentralización dexa un acercamientu rápido y oportuno a tomar de decisiones, de la que descongestiona un grupu de funciones nel nivel central, tamién da pie a un desenvolvimientu territorial desproporcionáu, imposibilita el verdaderu papel del [[Estáu]] na sociedá y sienta les bases pa la conformanza d'élites localesllocales con intereses particulares, que pueden atentar contra'l bienestar de la sociedá.
 
La tema de la descentralización sigue siendo bien polémicu y de gran complexidá, polo que nun modelu de desenvolvimientu puede ser permisible en dellos aspeutos ya inadmitible n'otros. Ye menester tomar en cuenta y analizar les condiciones concretes de cada país, ensin escaecer la so identidá, la so hestoria y les sos costumes.<ref>Méndez Delgado, Elier y María del Carmen Lloret Feijóo (2007). «Formes de descentralización.» En ''Analís territorial del desenvolvimientu humanu en Cuba''. ISBN 978-84-620-8638-4</ref>