Diferencies ente revisiones de «Propiedá intelectual»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: prácticos|prácticu => práuticos|práuticu
m iguo testu: lexislaciones => llexislaciones
Llinia 1:
{{referencies adicionales|t=20140825200851}}
 
La '''propiedá intelectual''' referir a un bien económicu qu'inclúi productos intanxibles, al igual que productos físicos, reconocíu na mayor parte de lexislacionesllexislaciones de los países y suxetu a esplotación económica per parte de los posesores llegales de dicha propiedá. Nun sentíu puramente xurídicu la propiedá intelectual, ye lo protexío poles [[llexislación de la propiedá intelectual|lleis de propiedá intelectual]], y cualquier producción intelectual non explícitamente recoyida pola llexislación nun puede ser considerada propiedá intelectual en sentíu xurídicu. Asina los derechos de propiedá intelectual protexen los intereses de los creadores al ufierta-yos prerrogativas en rellación coles sos creaciones.
 
Pa la [[Organización Mundial de la Propiedá Intelectual]] (OMPI) cualquier creación de la [[mente]] [[condición humana|humana]] ye parte de la propiedá intelectual,<ref>[http://www.wipo.int/about-ip/es/ ¿Qué ye la propiedá intelectual?] (Organización Mundial de la Propiedá Intelectual)</ref> sicasí, les lexislacionesllexislaciones formales nun garanticen la esplotación esclusiva de les creaciones intelectuales a los sos autores de cualquier tipu de creación, sinón namái de delles formes de producción intelectual explícitamente recoyíes en dicha llexislación. La delimitación de qué constitúi una propiedá intelectual depende de les lexislacionesllexislaciones y ta sometida a continua renovación. Per un sitiu la propiedá intelectual tien que ver coles creaciones intencionales d'un individuu de manera planiada, ente estes taríen por casu: los [[inventu|inventos]], les [[obra lliteraria|obres lliteraries]] y [[obra artística|artístiques]], los [[símbolu|símbolos]], los [[nome]]s, les [[imagen]], los [[dibuxu|dibuxos]] y [[modelu económicu|modelos]] utilizaos nel [[comerciu]]. Usualmente les teoríes científiques o los descubrimientos son producciones intelectuales deliberaes pero les lexislacionesllexislaciones nun les consideren como oxetu protexíu poles lleis de proteición intelectual.
 
Los derechos rellacionaos col derechu d'autor son los derechos de los [[artista]]s intérpretes y ejecutantes sobre les sos interpretaciones y execuciones, los derechos de los [[producción audiovisual|productor]]es de [[fonograma (audiu)|fonogramas]] sobre los sos [[grabacion]]es y los derechos de los organismos de [[radiodifusión]] sobre los sos [[programa (espardimientu)|programes de radiu y de televisión]].
Llinia 61:
 
=== El sieglu XIX ===
Sicasí, l'arrasadora espansión del [[capitalismu]] y la necesidá d'incentivos pa caltener l'aceleráu desenvolvimientu teunolóxicu tres les [[guerres napoleóniques]], consolidaríen la lóxica de la propiedá intelectual y estenderíen les lexislacionesllexislaciones proteutores.
 
Ello ye que la propiedá intelectual tuvo históricamente supeditada na práctica a les necesidaes sociales d'innovación. Cuando [[Eli Whitney]] inventó la [[desmotadora d'algodón]] en 1794 a naide -y muncho menos a él mesmu- asocedióse-y plantegar demandes a pesar de que la patentara. La desmotadora yera un inventu senciellu, que dexaba amenorgar el preciu del [[algodón]] drásticamente y convirtió a los [[Estaos Xuníos d'América]] na [[década de 1830]] nel gran provisor de les nacientes manufactures testiles britániques. Y el algodón -hasta entós equivalente al [[Llinu testil|llinu]] en preciu y llindáu por tantu a les clases altes- tresformar nun bien de consumu de mases de preciu algamadizu. Los Estaos Xuníos y [[Gran Bretaña]] pasaron, gracies a la industria de la manufactura algodonera, de ser países en desenvolvimientu a ser países desenvueltos.<ref>[http://david.lasindias.com/sobre-falsos-comunes-y-devolucion/ Páxina web d'El Corréu de les Indies (Grupu Cooperativu de les Indies)]</ref>
Llinia 89:
Toma les obres lliterariu y artísticu, tales como les [[novela|noveles]], los [[poema|poemes]] y les [[obres de teatru]], les [[película|películes]], les [[obres musicales]], les [[obres d'arte]], como los [[dibuxu artísticu|dibuxos]], [[pintura|pintures]], [[fotografía|fotografíes]] y [[escultura|escultures]], y los [[diseñu arquiteutónicu|diseños arquiteutónicos]]. Aplicar a les creaciones artístiques como los poemes, les noveles, les obres musicales, les pintures, les obres cinematográfiques y los programes d'ordenador. N'inglés, a diferencia de los demás idiomes europeos, el derechu d'autor conocer col nome de ''“copyright”''. El términu copyright tien que ver con actos fundamentales que, no que fai a creaciones lliteraries y artístiques, solo pueden ser efectuaos pol autor o cola so autorización. Trátase, concretamente, de la realización de copies de les obres lliterariu y artísticu, como los llibros, les pintures, les escultures, les fotografíes y les obres cinematográfiques. Mientres, la espresión ''derechu d'autor'' remite a la persona creadora de la obra artística, al so autor, sorrayando asina'l fechu que se reconoz na mayor parte de les lleis, nel sentíu de que l'autor gocia de derechos específicos en rellación cola so creación, como'l derechu a torgar la reproducción deformada de la mesma, prerrogativa que solo a él pertenez-y, ente qu'esisten otros derechos, como'l derechu a efectuar copies, del que pueden gociar terceros, por casu, tou editor que llograra una llicencia del autor con esi fin.<ref>{{cita llibru |títulu=In estéreo. La industria de la música actual:valor económicu y social. El casu Méxicu |url=http://www.mediafire.com/view/bg84zr0hzkicw9r/Llibru;_IN_ESTÉREO._La industria_de_la música actual._Valor_económicu_y_social._El casu_México._por_Cristian_Daniel_Torres_Osuna.pdf}}</ref>
 
La espresión "derechu d'autor" fai referencia al actu principal, respectu de les creaciones lliterariu y artísticu, que solo puede ser executáu pol autor o sol so consentimientu (derechu patrimonial). Esi actu ye la producción de copies de la obra lliteraria o artística, como un llibru, una pintura, una escultura, una fotografía, una película y más apocayá conteníos dixitales. La segunda espresión, "derechos d'autor" (o derechos de los autores), fai referencia a los derechos de la persona creadora de la obra artística, el so autor, lo cual pon de relieve'l fechu, reconocíu na mayor parte de les lexislacionesllexislaciones, de que l'autor tien ciertos derechos específicos sobre la so creación (derechos morales), por casu, el derechu de torgar una reproducción aburuyada que solo él puede exercer, ente qu'otros derechos, como'l derechu d'efectuar copies, pueden exercer otres persones (derechu patrimonial concedíu a un titular), por casu, un editor que llogró una llicencia a tal fin del autor.
 
El titular de la propiedá intelectual tien la facultá pa evitar que cualquier persona tenga accesu o faiga usu de la so propiedá ensin el so consentimientu. Los derechos de propiedá intelectual qu'da cada país son independientes ente sigo, polo qu'una mesma idea, invención, obra o calter distintivu pue ser oxetu de proteición nuna pluralidá d'Estaos, esistiendo tantos títulos de proteición como Estaos que la otorgaren. (Melgar, 2005)