Diferencies ente revisiones de «José Manuel Restrepo»

Contenido eliminado Contenido añadido
m preferencies llingüístiques: #\b(cole)c(c(i)(ón|ones|onista|onistes|onismu))\b#iu => $1$3$2
m apostrofación: de Antioquia => d'Antioquia
Llinia 1:
{{persona}}
'''José Manuel Restrepo Velez''' ([[1781]]-[[1863]]) foi un políticu ya historiador [[Colombia|colombianu]]. Nació nel conceyu de Envigado nel departamentu de d'Antioquia, el 30 d'avientu de 1781. Fueron los sos padres, don José Miguel Restrepo Puerta y doña Leonor Vélez Cai, dambos naturales de families antigües y distinguíes nel país. El so padre yera llabrador y dueñu de mines d'oru, en que los sos trabayos ocupar siempres.
 
== Biografía ==
=== Estudio y primeros trabayos ===
Restrepo fixo los sos primeros estudios na escuela pública de Envigado y nel Colexu Seminariu de d'Antioquia. En 1799 viaxó a Bogotá pa matriculase nel [[Colexu Mayor de San Bartolomé (Bogotá)|Colexu de San Bartolomé]], onde estudio filosofía, botánica y derechu. En 1804 la [[Universidá Santu Tomás (Colombia)|Universidá de Santu Tomás]] dio-y el títulu de bachiller en filosofía y en 1809 de doctor en derechu canónicu.
 
En Bogotá foi amigu y collaborador de [[José Celestino Mutis]] y [[Francisco José de Caldas]] nos sos estudios botánicu y xeográficu. Dempués de volver a Antioquia ellaboró'l primer mapa téunicamente ellaboráu de la rexón, p'acompañar la so primer obra, "Ensayo sobre la Xeografía, Producciones, Industria y Población de la Provincia de d'Antioquia nel Nuevu Reinu de Granada", y que foi publicada, en 1809, nel [[Selmanariu del Nuevu Reinu de Granada]] que dirixía Caldas.
 
Al tornar a [[Antioquia]] foi asesor del gobernador español Francisco de Ayala, y cuando se formó, en setiembre de 1810, la Suprema Xunta Provincial, foi nomáu secretariu d'ella. L'añu siguiente foi escoyíu, con [[Juan de la Corrolada]], como representantes de d'Antioquia nel Congresu de les Provincies Xuníes, que tenía d'axuntase en [[Bogotá]]. Anque'l Congresu nun pudo axuntase, en payares de 1811 firma, en representación de d'Antioquia, l'Acta de Federación de les Provincies Xuníes de la Nueva Granada, formada por Antioquia, [[Cartagena de Indias|Cartagena]], [[Neiva]], [[Pamplona]] y [[Tunja]], ensin participación de Cundinamarca, que se niega a formar parte de la federación.
 
Restrepo tornó a Antioquia a fines de 1812 y en xineru de 1813 ye nomáu asesor pol so padre José Miguel Restrepo, que nesi momentu ocupaba la gobernación. Al asumir la dictadura don [[Juan de la Corrolada]] nomar secretariu de Gracia y Xusticia, y a la muerte del dictador, en xineru de 1814 foi tamién Secretariu únicu del nuevu gobernador, Dionisio Tejada. Este mesmu añu ye nomáu pol Congresu Nacional miembru del triunvirado que tenía d'exercer el poder executivo, formáu amás por [[Manuel Rodríguez Torices]] y [[Curio García Rovira]] pero nun acepta y ye remplazado por [[José Miguel Pey]]. Al añu siguiente ye diputáu en representación de [[Rionegro (Antioquia)|Rionegro]] nel Colexu Constituyente que redacta la segunda constitución de d'Antioquia, y garrasti tamién al Congresu Nacional.
 
=== Restrepo mientres reconquistar y l'independencia ===
Llinia 16:
A mediaos de 1816 los exércitos españoles reconquistaron a Antioquia, y Restrepo fuxó en direición al sur. Sicasí, decidió tornar dempués d'unos meses, y volvió a Rionegro ante'l gobernador español Francisco Warleta. Anque al empiezu ye bien tratáu, dempués ordenar que vaya a dirixir les obres d'apertura del camín de [[Sonsón]] a [[Maruxu (Tolima)|Maruxu]]. Dempués d'unos meses decide fugase y escápase en payares de 1817 escontra Kingston y los Estaos Xuníos. La so esposa, Mariana Montoya, llogra un indultu pa Restrepo, que torna a Rionegro a empiezos de 1819.
 
Llograda la independencia cola [[Batalla de Boyacá]], [[Simón Bolívar|Bolívar]] noma a Restrepo gobernador de d'Antioquia, col apóyo, como xefe militar, del Coronel [[José María Córdova]]. El nuevu gobiernu llogra ganar finalmente los restos de los exércitos españoles nel [[combate de Remexos Blancos]], el 12 de febreru de 1820, colo que se confirma la independencia de la rexón.
 
=== Otros cargos políticos y alministrativos ===
Llinia 48:
* {{cita publicación
| autor = Restrepo, José Manuel
| títulu = Ensayo sobre la xeografía, producciones, industria y población de d'Antioquia
| añu = 1809
| publicación = Selmanariu del Nuevu Reinu de Granada |