Diferencies ente revisiones de «Tácitu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Correiciones
m iguo testu: #\b(contempor)a(neos|nees|nea)\b#ui => $1á$2
Llinia 8:
 
=== Cronoloxía y orixe ===
La fecha de nacencia conxetúrase a partir de la información que da Pliniu en ''Cartes'', 7.20. Destaca ellí l'amistá escepcional que los xune y el paralelismu de les sos actividaes. Al empar informa de cómo él yera un mozacu cuando yá Tácitu esfrutaba de sonadía. D'ende la deducción de que son contemporaneoscontemporáneos, magar Tácitu tuvo de ser daqué mayor. A partir de la fecha de nacencia de Pliniu, nel añu 61 o 62, puede envalorase la fecha de nacencia de Tácitu en redol al añu 55. Tocantes a la fecha de muerte, suponse que si, como yera'l so propósitu, llegó na so vieyera a historiar l'imperiu de [[Marcu Ulpio Traxanu|Traxanu]] tuvo que morrer yá en tiempos d'[[Publio Elio Adriano|Adriano]], d'ende que la muerte asítiese en redol al añu 120.
 
Dacuando pretendióse que nació en ''[[Interamnum]]'', n'[[Avesida (Italia)|Avesida]] (güei [[Terni]]). La base d'esta hipótesis ye que [[Tácitu (emperador)|Marcu Claudiu Tácitu]], emperador efímeru que gobernó mientres unos meses ente los años 275 y 276, naciera ellí y pretendía ser descendiente del historiador. Otres hipótesis, basaes na procedencia de dalgunos d'el so íntimos facer orixinariu del norte de la [[provincia]] d'[[Italia]] o inclusive de la [[Galia Narbonense]]. Nada concluyente, d'últimes. Una anéudota que narra [[Gayu Pliniu Segundu|Pliniu]] (''Cartes'', 9.23) fai pensar que los sos oríxenes nun yeren itálicos, sinón provinciales.
Llinia 38:
:Al empiezu de la obra, en casa de Curiacio Maternu, poeta, apaecen aconceyaos con él otros dos personaxes: l'orador Marco Apro, y Vipstano Mesala, espertu en retórica. L'aición asítiase claramente (capítulu 17) nel añu 75. Esta fecha ye'l términu ''post quem'' pa la datación de la obra. Hai quien tienden a considerar a partir d'esti datu que'l ''Diálogu...'' ye obra de mocedá pocos años posterior. Sicasí, poles sos rellación estilístiques y de conteníu coles ''Institutiones oratoriae'' de Quintiliano y col [[Panexíricu del emperador Traxanu|''Panexíricu de Traxanu'']], nun falten quien opten por una datación más tardida nos primeros años del sieglu II.
 
:Maternu alderica con Apro sobre la primacía de la poesía sobre la oratoria. Depués el discutiniu céntrase puramente sobre la oratoria. Apro defende la modernidá y asegura que'l oradores del so tiempu nun tienen que faer concesiones al antiguu estilu de la oratoria republicana, pos los tiempos camudaron. Mesala, sicasí, cree nel valor imperecedero de Cicerón y los sos contemporaneoscontemporáneos. Según él, nel presente la oratoria ta en decadencia pola mor del abandonu del estudiu de los vieyos oradores na educación de los mozos.
 
:El diálogu acaba con una intervención de Maternu, el poeta, quien ataya la cuestión con un acertáu criteriu históricu: ye la diferencia de réxime políticu la que determina la decadencia de la oratoria. Na República, una dómina más solmenada, yera precisa la elocuencia pa faer carrera política y consiguir sofitos nes actividaes públiques. Desque Roma vive nuna llarga paz y estabilidad gracies al gobiernu de los emperadores, nun faen falta bonos oradores. Non puede asegurase qu'esti fora'l puntu de vista del propiu Tácitu, pero, si asina fora, taría espresáu al empar con una bona dosis d'ironía y de prudencia pa nun agafar al emperador. Lo que se diz ente llinies ye qu'ensin un réxime políticu llibre la oratoria pierde la so función.