Diferencies ente revisiones de «Guerra de Corea»

Contenido eliminado Contenido añadido
m +{{control d'autoridaes}}
Sin resumen de edición
Llinia 1:
[[Archivu:Koreanwarmontage.jpg|thumb|right|300px|Semeyes de la Guerra de Corea.]]
La '''Guerra de Corea''' foi una guerra ente [[Corea del SurNorte]], sofitada(col pola [[Organizaciónsofitu de les Naciones Xuníes]] (ONX), y [[Corea del Norte]], sofitada pola [[República Popular China|China]], con ayuda de material militar dey la [[Xunión Soviética]].) La guerra foi el resultáu de lay [[divisiónCorea dedel CoreaSur]] por(col un alcuerdusofitu de los victoriososles [[AliaosOrganización de lales SegundaNaciones GuerraXuníes|Naciones MundialXuníes]], tresy la conclusión de laprincipalmente d'[[GuerraEstaos delXuníos Pacíficu (1937-1945)d'América|GuerraEstaos del PacíficuXuníos]]). aLa laguerra fin de laentamó'l [[Segunda25 Guerrade Mundialxunu]]. Lade [[península1950]], decuando Corea]] permanecieradel [[OcupaciónNorte xaponesa deinvadió Corea|ocupada pordel Xapón]]Sur dendetres [[1910]]dellos hasta'lenfrentamientos finalna defrontera lay [[Segundauna Guerrainsurrección Mundial]]nel sur. TresLa laguerra [[Rindiciónfinó, de Xapón|rindición]]forma incondicionalnon del [[Imperiu del Xapón]]oficial, loscon [[USA|estauxunidenses]]un dixebraron la península pol [[Paralelu 38 norte|Paralelu 38]]armisticiu, el norte del cual quedó ocupáu por [[Exércitu27 Bermeyu|tropesde soviétiquesxunetu]] y el sur porde [[Fuerces Armaes de los Estaos Xuníos|tropes estauxunidenses1953]].
 
Tres de la rendición de [[Xapón]] al final de la [[Segunda Guerra Mundial]], el [[15 d'agostu]] de [[1945]], Corea foi dividida en dos zones d'ocupación, quedando establecida la llende ente elles nel paralelu 38ºN. Los soviéticos alministraben la metá septentrional, y Estaos Xuníos la meridional. En 1948, de resultes de les tensiones de la [[Guerra Fría]], les dos zones d'ocupación convirtiéronse n'esaos soberanos: el norte convirtiose nún estáu socialista totalitariu gobernáu por [[Kim Il-sung|Kim-Il-Sung]], y el sur nún estáu capitalista autoritariu dirixíu por [[Syngman Rhee]]. Los dos gobiernos reclamaron pa sigo la condición de únicu gobiernu llexítimu de Corea, y dengún aceptó la llende ente ellos como una frontera permanente.
El fracasu de la celebración d'eleiciones llibres en tola península en [[1948]] acentuó la división ente dambes partes, y el norte afitó un gobiernu [[Comunismu|comunista]]. El paralelu convirtióse inda más nuna frontera política ente dambes Corees. Anque les negociaciones pa la reunificación siguieron nos meses anteriores a la guerra, la tensión intensificóse con amarraces tresfronterices ya incursiones nel Paralelu 38. La xuba de tensión dexeneró nuna guerra abierta cuando [[Corea del Norte]] invadió [[Corea del Sur]] el [[25 de xunu]] de [[1950]], no que suponía'l primer conflictu armáu seriu de la [[Guerra fría]].
 
Soldaos norcoreanos del [[Exércitu Popular de Corea]] cruciaron la frontera el 25 de xunu de 1950, avanzando pel territoriu surcoreanu. El [[Conseyu de Seguridá de les Naciones Xuníes]] denunció esti movimientu como una invasión, y autorizó la formación del Comandu de les Naciones Xuníes en Corea y l'unviu de soldaos pa repeler la invasión. Estes decisiones foron tomaes ensin participación de la Xunión Soviética y la República Popular China, que sofitaben a Corea del Norte. Ventiún países aportaron soldaos pal exércitu de les Naciones Xuníes, magar que'l 90% de los soldaos aportolos Estaos Xuníos.
Les [[Naciones Xuníes]], y particularmente los [[Estaos Xuníos]], foron n'ayuda de Corea del Sur pa repeler la invasión, pero en namái dos meses el defensores foron emburriaos al ''Perímetru Pusan'', un área pequeña nel estremu sur de la [[península]], enantes de que detuvieren a los norcoreanos. Una rápida contraofensiva de les Naciones Xuníes devolvió a los norcoreanos más allá del Paralelu 38, casi hasta'l [[ríu Yalu]], y entós entró nel conflictu la [[República Popular China]] del llau del Norte. Los chinos llanzaron una ofensiva que forzó a les Naciones Xuníes a volver al otru llau del Paralelu 38, pa lo que la Xunión Soviética ayudó con material militar a los exércitos chinu y norcoreanu. En [[1953]] la guerra cesó con un [[armisticiu]] que restauró la frontera ente les Corees cerca del Paralelu 38 y creó la [[Zona desmilitarizada de Corea]], una franxa de 4 km d'anchor ente dambos países. Anguaño, siguen asocediendo rebrotes de llucha de xemes en cuando.
 
A los dos meses d'entamada la guerra l'[[Exércitu de la República de Corea|Exércitu de Corea del Sur]] y les fuerces estauxunidenses tresportaes de forma urxente a Corea taben a piques de ser derrotaos, y retiráronse a una pequeña zona asitiada tres d'una llínia defensiva, conocida como Perímetru de Pusan. En setiembre de 1950 les tropes de la ONX llanzaron una contraofensiva anfibia en [[Incheon]], dexando aisllaos en territoriu surcoreanu a munchos soldaos norcoreanos; los que consiguieron escapar al embolsamientu y la captura foron forciaos a retroceder hacia'l norte. Les fuerces de la ONX invadieron Corea del Norte n'ochobre, avanzando rápidamente hacia'l [[ríu Yalu]], llende de China y Corea del Norte. En rempuesta al avance soldaos chinos del Exércitu Popular de Voluntarios cruciaron el Yalu y entraron en guerra. Este movimientu sospresivu de China forció una retirada de la coalición multinacional. Los soldaos chinos entraron en Corea del Sur pa finales d'avientu.
Coles dos Corees auspiciaes por potencies estranxeres, la Guerra de Corea foi una [[guerra subsidiaria]]. Dende'l puntu de vista de la [[ciencia militar]], combinó estratexes y táutiques de la [[Primera guerra mundial|Primera]] y la [[Segunda Guerra Mundial|Segunda guerres mundiales]]: empezó con una campaña móvil de rápidos ataques d'[[infantería]] siguíos por incursiones de [[Bombardéu aereu|bombardeos aéreos]], pero convirtióse nuna guerra estática de [[Guerra de trincheres|trincheres]] dende [[xunetu]] de [[1951]].
 
Nos siguientes meses [[Seúl]] foi capturada cuatro veces, y finalmente les tropes comunistes foron forciaes a retirase hasta'l paralelu 38, la frontera d'anantes de la guerra. El frente estabilizose, y los dos caberos años de guerra convirtiéronse nuna guerra de desgaste. L'escenariu principal foi l'aéreu: Corea del Norte sufrió les consecuencies d'una campaña de bombardeos masivos, y hebo combates aéreos, los primeros ente caces a reacción, ente aviones de los dos bandos, nos que participaron, de forma encubierta, pilotos militares soviéticos.
{{control d'autoridaes}}
 
La llucha finó'l 27 de xunetu de 1953, fecha de la robla del [[Alcuerdu d'Armisticiu de Corea]]. Esti documentu afitó la creación de la [[Zona Desmilitarizada de Corea]], una fastera deshabitada alredor del paralelu 38 que separta los dos países, y acordó les condiciones d'un intercambiu de prisioneros. Sicasí, nunca nun se firmó un tratáu de paz y, poro, les dos Corees siguen entá técnicamente en guerra. N'abril de [[2018]] los cabezaleros de los dos países aconceyaron na Zona Desmilitarizada y alcordaron trabayar nos términos d'un tratáu que ponga fin de forma formal a la guerra.
 
La guerra de Corea foi una de les que más destrucción causaron na época moderna, con trés millones de víctimes y una proporción de víctimas civiles del total mayor que la de la Segunda Guerra Mundial o la [[guerra de Vietnam]]. Provocó la destrucción de casi toes les principales ciudaes del país y dambos bandos masacraron a los contrarios: el gobiernu surcoreanu asesinó en masa a miles de sospechosos de comunismu, y el norcoreanu torturó y mató de fame a los sos prisioneros de guerra. Coles dos Corees auspiciaeslluchando col sofitu porde potencies estranxeres, la Guerra de Corea foi una [[guerra subsidiaria]]. Dende'l puntu de vista de la [[ciencia militar]], combinó estratexes y táutiques de la [[Primera guerra mundial|Primera]] y la [[Segunda Guerra Mundial|Segunda guerres mundiales]]: empezó con una campaña móvil de rápidos ataques d'[[infantería]] siguíos por incursiones de [[Bombardéu aereu|bombardeos aéreos]], pero convirtióse nuna guerra estática de [[Guerra de trincheres|trincheres]] dende [[xunetu]] de [[1951]].
 
{{Entamu}}{{control d'autoridaes}}
[[Categoría:Historia de Corea del Norte]]
[[Categoría:Historia de Corea del Sur]]