Diferencies ente revisiones de «Pradejón»

Contenido eliminado Contenido añadido
BandiBot (alderique | contribuciones)
m Bot: Troquéu automáticu de testu (-Xesucristo +Xesucristu)
m iguo testu: los dos partes => les dos partes
Llinia 98:
 
==== La Guerra d'Independencia Española (1808-1814) ====
Tantu la construcción de la nueva ilesia como'l pagu de la independencia, '''empeñó a los pradejoneros''' d'una manera considerable, sumiéndolos nuna crisis subsistencial que se va saldar con 36 muertos en [[1804]]. Esta crisis va agravar col empiezu de la [[Guerra d'Independencia Española]] en [[1808]]. Nesti conflictu, Pradejón participó na defensa contra la invasión francesa, dedicándose a abastecer a les tropes españoles. Sicasí, la villa topábase '''ente dos fueos''', pos al empar qu'abastecía con cebera a les tropes españoles, tenía de faer lo mesmo colos 25.000 soldaos franceses acampaos al otru llau del [[ríu Ebro]]. Esto llevó a Pradejón a una nueva crisis subsistencial, obligando al alcalde a refugar l'ayuda a dambos bandos, ante lo cual, losles dos partes amenaciaron a la villa con una invasión militar.
 
[[Ficheru:Nota de un guerrillero en 1811..jpg|220px|thumb|Nota escrita por un guerrilleru al alcalde de Pradejón en 1811, pidiéndo-y cebera. "Un carneru y trenta panes, cuatro cántares de vinu y una fanega de cebada".]]
Llinia 194:
La conciencia de los trabayadores de ser víctimes de la esplotación traducir nuna actitú de rebeldía escontra los patronos y de desafección escontra les clases sociales más elevaes. Esta situación reflexar en sucesos como los de [[1932]], añu nel qu'un pradejonero, en siendo despidíu de les obres por un capataz, "garró-y poles solapes de l'americana diciéndo-y que si-y quitar de la obra, él quitar de la familia y nun volvería triar más la canal"; a felicidá amenacia sumóse la persecución del capataz por dellos compañeru del despidíu, qu'intentaron afrellalo con palos. Estes manifestaciones volviéronse más agresives col trunfu de la [[Segunda República Española#Bienio radical-cedista (1934-1936)|coalición de centru derecha]] en [[1933]], periodu nel que les dereches aplicar en desfaer les reformes republicanes y en desarticular les fuercies d'esquierda.
 
Como respuesta, la esquierda radicalizó les sos posiciones. En Pradejón aprobáronse '''midíes anticlericales''' empobinaes a atrabancar la presencia pública de la Ilesia católica. Asina, en payares de [[1933]] imponse un gravame sobre los entierros católicos y acútase el toque de campanes, marxinando d'esta miente a la opción católica y convirtiendo en privilexada a la protestante. En marzu de [[1934]], mientres la celebración de la Selmana Santa, dellos mozos boicotiaron la procesión cantando cantares impropios, lo que provocó un encaloráu discutiniu de la que l'alguacil, que llegara pa dixebrar a losles dos partes, va salir con una puñalada leve nel brazu derechu. Pa evitar enfrentamientos como esti, dellos [[Guardia d'Asaltu|Guardias d'Asaltu]] escoltaron la procesión de San Antonio en setiembre, pero al rematar esta detener a trés nuevos por cantar coples ofensives contra dichu cuerpu de seguridá. Esti nuevu fregáu va obligar al Gobernador Civil a nomar un '''delegáu gubernativu''' encargáu por caltener l'orde públicu en Pradejón.
 
Esi mesmu añu, la ''[[American Board of Commissioners for Foreign Missions|American Board]]'' dexó d'unviar dineru a les comunidaes evanxéliques españoles y, como n'otros llugares, el pastor '''Simón Vicente''' tuvo que treslladase a Calahorra pa vivir exerciendo la enseñanza, anque siguió viniendo a la villa pa dar misa. La so marcha supunxo'l zarru de les escueles evanxéliques, que los sos alumnos pasaron a les Escueles Nacionales o al parvulario de Doña Juana Gordón, empecipiándose asina'l retrocesu social del protestantismu en Pradejón.