Diferencies ente revisiones de «Arqueoloxía bíblica»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: veintiuno => ventiún
m de
Llinia 55:
 
* '''Antiguos''': Anque consideremos a l'arqueoloxía como una ciencia moderna, ye necesariu reconocer el fechu de que munchu autores a lo llargo de la hestoria dexaron documentos pervalibles que son güei un elementu de trabayu imprescindible. Ente munchos d'ellos los hestóricos más importantes son [[Flavio Josefo]], [[Oríxenes]], [[Eusebio de Cesarea]] y el [[Etheria|Diariu de Etheria]].<ref>Egeria o Aetheria, una muyer española que fixo un viaxe al Mediu Oriente ente'l 381 y 384. El so diariu de viaxes, que sospriende porque foi un viaxe aventuráu pa una muyer del so tiempu, ye güei una fonte d'estudiu ya investigación.</ref>
* '''Antes del [[Mandatu Británicu de Palestina|Mandatu Británicu]]''': Les primeres esploraciones arqueolóxiques empezaron nel [[sieglu XIX]] primero per parte d'europeos y dempués d'[[israelín]]es. Unu de los arqueólogos bíblicos d'esa dómina de sonadía, ente munchos otros, foi Edward Robinson quien afayó delles ciudaes antigües. En [[1865]], patrocináu pola [[Victoria I del Reinu Xuníu|Reina Victoria]], créase la ''Fundación pa la esploración de Palestina'' (''[[Palestine Exploration Fund]]'') y en [[1867]] llevar a cabu importantes trabayos alredor del [[Templu de Xerusalén]] per parte de [[Charles Warren]] y Charles Wilson,<ref>Nun confundir este Charles Wilson con Charles Thomson Rees Wilson, el físicu escocés.</ref> d'ende vien el célebre "''Arcu de Wilson''". En [[1870]] fúndase la Sociedá Americana pa la esploración de Palestina (''American Palestine Exploration Society''), mientres un mozu francés de tan solo 21 años, Charles Clermont-Ganneau, llegaba a Tierra Santa pa estudiar dos inscripciones notables: la [[CercuEstela de Mesa]] en Xordania y l'inscripción del Templu de Xerusalén. Para [[1890]] entraría n'escena otra personalidá, que pasaría a la hestoria como'l "''padre de l'arqueoloxía palestina''": Sir [[William Matthew Flinders Petrie]] quien, nun llugar llamáu Tell-el-Hesi, sentaría les bases de la esploración metodolóxica, dando gran importancia al analís de la cerámica como pista arqueolóxica. N'efeutu, los afayos d'oxetos o fragmentos sirvíen p'afitar una cronoloxía con bastante precisión, porque en cada momentu de la hestoria la cerámica foi ellaborada de forma distinta, y con carauterístiques propies. En [[1889]] los [[Orde de los Hermanos Predicadores|dominicos]] abriríen en Xerusalén un centru d'estudios que aportaría a del primer orde nel planu de l'arqueoloxía bíblica: ''l'École Biblique et Archéologique Française'',<ref>tr.es. ''Escuela Bíblica y Arqueolóxica Francesa''</ref> na cual destacaríense nos sos entamos personaxes como M-J. Lagrange y L. H. Vincent. [[Guillermu II d'Alemaña]] auspiciaría en [[1898]] la ''Deutsche Orient Geselschaft'' y asina munchos otros abrieron les puertes al desarrollu d'una disciplina naciente y entusiasta, anque nesti tiempu inicial les investigaciones taben dirixíes namái a demostrar la historicidad de los fechos bíblicos.
* '''Mientres el Mandatu Británicu de Palestina''' ([[1922]] - [[1948]]): La investigación y esploración de [[Tierra Santa]] aumentó considerablemente mientres esti tiempu y foi apoderáu en gran parte pola xenialidá de [[William Foxwell Albright]], C. S. Fischer, los [[xesuita|xesuites]], los [[dominicu|dominicos]] y munchos otros. Pero esta dómina de tanta meyora y actividá pa l'arqueoloxía bíblica veríase cerrada con broche d'oru: el descubrimientu de [[Qumrán]] en [[1947]] y que les sos escavaciones seríen dirixíes n'especial pol francés [[Roland de Vaux]].
* '''Dempués del Mandatu Británicu''': [[1948]] marca l'entamu d'una nueva dómina política y social para [[Tierra Santa]] cola fundación del [[Estáu d'Israel]] y collo entren n'escena los arqueólogos [[israelín]]es. Nuna primer fase les escavaciones fixéronse preferiblemente en territoriu del Estáu, pero dempués de la [[Guerra de los Seis Díes]] estes estendiéronse tamién a los [[Territorios Palestinos|territorios ocupaos]] de [[Xudea y Samaria]]. Destaca'l nome de la señora [[Kathleen Kenyon]], que dirixó les escavaciones de [[Xericó]] y el Ofel de [[Xerusalén]]. La señora Chrystall Bennet condució les escavaciones de [[Petra]] y la Ciudadela d'[[Amán]]. Destaquen los museos arqueolóxicos de los [[franciscanu|franciscanos]] y de los [[dominicu|dominicos]] de Xerusalén.
Llinia 127:
* Sellu de Gemariah ben Shaphan: Impresión en [[bulda]]:
** Atopada mientres les escavaciones de Yigal Shiloh en 1983, probablemente perteneciente a la persona mentada en [[Llibru de Jeremías|Jeremías]] 36, 10.
* Inscripción de la ''Casa de David'' na [[CercuEstela de Tel Dan]]:
** Consiste en tres fragmento: el primeru y más estensu foi afayáu en 1993 y dos fragmentos menores en 1994.
* Ostraca de Izbet Sartah: Dos fragmentos atopaos nuna escavación de 1976.
Llinia 174:
* Inscripción de [[Nazaret]]:
** Tabla de mármol con un Edictu del César proscribiendo la pena capital a los violadores de tumbes, datable del sieglu I e.C. La ''Frohner Collection'' asegura que la adquirió en Nazaret en [[1878]].
* [[CercuEstela de Merenptah]]:
** Contién la más antigua referencia exipcia alrodiu de los israelites na tierra de [[Canaán]].
* [[CercuEstela de Mesa]]:
** Inscripción moabita descubierta en Dhiban, [[Xordania]] en 1868 que menta a un rei israelita, Omri.
* Inscripción de Siloam: