Diferencies ente revisiones de «Ticianu»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: #\b(contempor)a(neos|nees|nea)\b#ui => $1á$2
m Alfonsu I d'Esti >> de Este
Llinia 28:
Mientres la so dilatada carrera, convertir nel más influyente de los pintores de la Escuela veneciana, y nel más gallardoniáu de la República Serenísima en tola so hestoria. Les muertes de [[Giorgione]] ([[1510]]) y [[Giovanni Bellini|Bellini]] ([[1516]]), y los tresllaos de [[Sebastiano del Piombo]] a [[Roma]] ([[1511]]) y de [[Lorenzo Lotto]] a [[Bérgamo]] ([[1513]]), dexaron a Tiziano ensin rivales na ciudá.
 
Mientres el periodu [[1516]]-[[1530]], que puede calificase como d'espansión, l'artista lliberar de los cánones herméticos aprendíos mientres la so mocedá y tomó un mayor númberu de temes. Sicasí, les sos semeyes fueron un elementu clave pa introduci-y nes cortes más prestixoses y conocer a los homes más poderosos del so tiempu. Dalgunos d'ellos, como'l señores de [[Mantua]], [[Ferrara]] o [[Urbino]], pequeños estaos italianos amenaciaos pola espansión de les potencies internacionales, atoparon nes semeyes de Tiziano una ocasión pa demostrar una imaxe de poder y de gloria, que quiciabes non se correspondía cola realidá. Yá en [[1518]], el pintor entró en contautu con [[Alfonsu I d'Estide Este]], duque de Ferrara. La serie de semeyes de la corte estense, güei espardíos per mediu mundu, constitúin una reveladora galería de personaxes, sentimientos y situaciones.
 
En [[1518]] completó, pal altar mayor de la [[Basílica de Santa María Gloriosa dei Frari]] en Venecia, [[L'Asunción de la Virxe (Tiziano)|la ''Asunción de la Virxe'']], qu'entá permanez ellí. Esta estraordinaria pieza del colorismo, realizada nuna gran escala cromática raramente usada n'Italia enantes, causó sensación na so dómina.
Llinia 37:
 
A esti periodu pertenez otra obra estraordinaria, ''El martiriu de San Pedro de Verona'' ([[1530]]), agospiáu na ilesia [[Orde dominica|dominica]] [[Basílica de San Juan y San Pablo (Venecia)|de San Zanipolo]] y destruyíu por un proyeutil austriacu en [[1867]]. Esta obra proto-[[Pintura barroca|barroca]] solo ye conocida por copies, como la de la [[École des Beaux-Arts]] de [[París]]. La escena representa una interesada asociación ente un plácidu paisaxe y un brutal y dinámicu asesinatu, descritu pol llamentu que xube polos carbayos. El cuadru describe al santu [[Orde dominica|dominicu]] escapando de la emboscada, y sobre esto, les respigantes cañes negres de la vexetación — «''[...] esto ye tou, pero quiciabes nunca esistió una traxedia tan dinámica, estelante y patética como ésta, inclusive nin pintada por [[Tintoretto]] o [[Eugène Delacroix|Delacroix]]''».<ref name="catencyclo">[http://www.newadvent.org/cathen/14742a.htm Catholic Encyclopedia]</ref>
[[Archivu:Bacanal de los andrios.jpg|thumbnail|left|300px|''[[La Bacanal]]'', ([[1518]]-[[1519|19]]): Formó parte de la triloxía de les ''Bacanales'' encargada por [[Alfonsu I d'Estide Este]] pal so castiellu de [[Ducáu de Ferrara|Ferrara]]. Nel pentagrama qu'apaez xunto a les rapaces puede lleese escritu en francés antiguu: «Quien bebe y nun vuelve beber, nun sabe lo que ye beber» ([[Muséu del Prado]]).]]
L'artista siguió simultáneamente cola so serie de pequeñes ''Madonnas'', qu'ensertaba n'escenes paisaxístiques a la manera de la pintura de xéneru poéticu-pastoral, bien de moda naquella dómina. La ''Virxe col Neñu, San Juanito y Santa Catalina'', conocida como la ''Virxe del Coneyu'', nel [[Muséu del Louvre]] ye'l prototipu d'esta clase de llenzos. Otru exemplu de pintura relixosa d'esti periodu ye'l ''Entierru de Cristu'', tamién nel Louvre. Ésta tamién foi la dómina de la so meyor pintura mitolóxica, tales como ''La Bacanal'' del [[Muséu del Prado]] o ''[[Baco y Ariadna]]'' de la [[National Gallery de Londres]], "[...] quiciabes les más brilloses producciones de cultura neo-pagana o de "Alejandrismo" del Renacimientu, munches vegaes asonsañaes pero nunca superaes, inclusive nin por el mesmu [[Peter Paul Rubens|Rubens]]."<ref name="catencyclo" /> Finalmente, va haber que destacar les semeyes de mediu cuerpu y bustos femeninos como l'inicial ''Flora'' de los [[Uffizi]] o la ''Muyer mirándose al espeyu'' del Louvre (na que s'intentó reconocer, ensin nengún rigor histórico, a Laura de Dianti o a la esposa de Tiziano).
 
Tres dellos años de convivencia con una dama llamada Cecilia Soldano, nel intre de los cualos yá tuviera dos fíos, Pomponiu y Horacio (fíu supuestamente favoritu del pintor), en [[1525]], decidieron contraer matrimoniu por cuenta de la mala salú d'ella y pa legitimar a estos fíos. Cecilia nun llegó a sobrevivir más de cinco años dende esta unión, mientres los cualos traxo al mundu a dos fíos (delles fontes indiquen que trés). Una d'elles, Lavinia, sería inmortalizada en dellos cuadros. Escontra [[1526]] entró en contautu col escritor [[Pietro Aretino]], col que-y xunió una estrecha rellación, que la so influencia ver aumentada n'años socesivos, según atestigüen les cróniques de la dómina. Tiziano inclusive unvió una semeya de Aretino a [[Federico II Gonzaga]], duque de Mantua. La rellación de Tiziano cola corte de [[Mantua]] empecipióse gracies a l'encamientu d'Alfonsu I d'Este a la so hermana [[Isabel d'Estide Este|Isabel]], a quien Tiziano retrató darréu.
 
El pintor quedó desapaecíu nuna gran aflicción n'agostu de [[1530]], a la muerte de la so esposa, que la so salú debilitárase entá más pola nacencia de Lavinia. Entós daquella, xunto a la so familia, Tiziano camudar de casa y traxo dende'l so pueblu natal hasta Venecia a la so hermana Orsa, por que se ocupara del so llar. La casa, malo de reconocer güei, taría asitiada cerca del Arsenal Grande, entós un suburbiu de moda nel estremu de la ciudá con vistes a la islla de [[Murano]].
Llinia 117:
Venecia como ciudá surde dempués de la cayida del [[Imperiu romanu]], polo qu'escarez de ruines y pasáu "clásicu". Asina que les fontes de los pintores venecianos siempres fueron los testos lliterarios y nellos inspiróse Tiziano pa los sos [[Mitoloxía|escenes mitolóxiques]]. La pintura de corte clásicu con escenes mitolóxiques o bucóliques son parte importante del conxuntu de la so obra y atópense presentes dende l'entamu de la so carrera.
 
Foi, ente los años [[1517]] y [[1522]], el momentu de les sos grandes obres mitolóxiques por encargu d'[[Alfonsu I d'Estide Este]] pa la decoración de la llamada ''Cámara d'alabastru'' del so castiellu de Ferrara. La serie de les ''Bacanales'' son trés: ''La ufrienda a Venus (Los amorcillos)'' y la ''Bacanal'', dambes nel Muséu del Prado y ''Baco y Ariadna'' na National Gallery de Londres. Les de Madrid tán inspiraes en [[Ovidiu]] y [[Cayo Valerio Catulo|Catulo]] y la de Londres en [[Filostrato]].
 
El so arte pagano, fuertemente [[Hedonismu|hedonista]], sirvir de los mitos clásicos pa faer la vida más atenta y allegre. Los sos [[Dánae]] son belles muyeres qu'aguarden nel llechu (''[[Danae (Tiziano, San Petersburgu)]]'') y los sos [[Diana (mitoloxía)|Dianes]] desnudos voluptuosos corriendo pola naturaleza. [[Venus (mitoloxía)|Venus]] apaez en delles ocasiones presidiendo les sos composiciones, primero como simple diosa del amor acompañada por [[Cupidu]], y depués la mayor parte de les vegaes acompañada por un [[Órganu (preséu musical)|organista]] y un perrín, restándo-y llirismu a la escena. Les dioses suelen ser pintaes xaciendo en luxosos interiores con un fondu abiertu onde s'acolumbra un cuidáu xardín.