Diferencies ente revisiones de «Posmodernidá»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: l'industria => la industria
m iguo testu: del alma => de l'alma
Llinia 41:
Solo a fines de la década de [[1950]], a partir de los trabayos de los críticos lliterarios [[Harry Levin]], [[Irving Howe]], [[Ihab Hassan]], [[Leslie Fiedler]] y [[Frank Kermode]], el términu empezó a utilizase d'una manera sistemática pa designar la rotura de los escritores de posguerra coles traces emancipatorios y vanguardistas del modernismu, concebíu esti postreru como la esploración programática de la innovación, la experimentalidad, l'autonomía crítica y la separación de lo cotidiano. La concepción nun taba exenta de dificultaes, y dellos autores a los que Levin y Howe —dambos intelectuales «comprometíos» y d'izquierdes— criticaron, como [[Samuel Beckett]], fueron simultáneamente percibíos por otros teóricos de la cultura —ente ellos [[Theodor Adornu]], un modernista destacáu en derechu propiu— como la forma más refinada de modernismu. Sicasí, lo central d'esta noción —el posmodernismu como arrenuncia a la teleoloxía emancipatoria de les vanguardies— sigue siendo consideráu la traza más distintiva del posmodernismu.
 
La traza fundamental de la rotura nun tuvo na correición de la frialdá y los defectos arquiteutónicos de los edificios modernistes, sinón nel refugu absolutu de la posibilidá de producir una innovación verdaderamente radical. La exa del pensamientu modernu —tantu nes artes como nes ciencies— había estáu centráu na idea d'[[Evolución cultural|evolución]] o progresu, entendíu como la reconstrucción de tolos ámbitos de la vida a partir de la sustitución de la [[tradición]] o convención pol exame radical non solo del saber tresmitíu —como por casu la forma [[Sinfonía|sinfónica]] en música, la semeya de corte en pintura o la doctrina clásica delde l'[[alma]] n'antropoloxía filosófica— sinón tamién de les formes aceptaes d'entamar y producir esi saber —como la [[tonalidá (música)|tonalidá]], la [[perspeutiva]] o la primacía de la [[conciencia]]; la noción de discontinuidá adquiriera dignidá filosófica al traviés de la interpretación [[Marxismu|marxista]] y nietzscheana de la [[dialéutica]] de Hegel.
 
Nel sentíu cultural o de civilización podemos señalar que los enclinos posmodernas caracterizáronse pola dificultá de los sos planteamientos, yá que nun formen una corriente de pensamientu unificada. Solo podemos indicar unes carauterístiques comunes que son en realidá fonte d'oposición frente a la cultura moderna o indiquen ciertes crisis d'esta. Por casu la cultura moderna carauterizar pola so pretensión de [[progresu]], esto ye, supóníase que los distintos progresos nes diverses árees de la téunica y la cultura garantizaben un desenvolvimientu llinial marcáu siempres pola esperanza de que'l futuru sería meyor. Frente a ello, la posmodernidad plantega la rotura d'esa linealidad temporal marcada pola esperanza y el predominiu d'un tonu emocional señardosu o murniu. Igualmente, la modernidá plantegaba la firmeza del proyeutu de la [[Ilustración]] de la que s'alimentaron -en grau variable- toles corrientes polítiques modernes, dende'l [[lliberalismu]] hasta'l [[marxismu]], la nuesa definición actual de la [[Democracia lliberal|democracia]] y los [[derechos humanos]]. La Posmodernidad plantega posiciones que señalen qu'esi nucleu ilustráu yá nun ye funcional nun contestu multicultural; que la Ilustración, a pesar de les sos aportaciones, tuvo un calter [[etnocéntricu]] y [[autoritariu]]-[[patriarcal]] basáu na primacía de la cultura europea y que, por ello, o bien nun hai nada que rescatar de la Ilustración, o bien, anque ello fuera posible, yá nun sería deseable. Por ello, la filosofía posmoderna tuvo como unu de los sos principales apurras el desenvolvimientu del multiculturalismu y los feminismos de la diferencia.