Diferencies ente revisiones de «Guerra de Crimea»

Contenido eliminado Contenido añadido
m Bot: Ortografía habitual na wiki
m iguo testu: foi el primeru => foi'l primeru
Llinia 4:
L'Imperiu otomanu declaró-y la guerra a Rusia n'ochobre de [[1853]], y sufrió una gran derrota que-y dio a Rusia el control del [[Mar Prietu]]. La llave d'esi control yera la base naval rusa de [[Sebastopol]], na [[península de Crimea]]. Los aliaos decatáronse de que si capturaben esa ciudá fadríense col control del Mar Prietu y ganaríen la guerra. Francia y Gran Bretaña entraron en guerra en marzu de [[1854]], y llevaron al Mar Prietu les sos armaes, mayor la francesa y daqué menor la británica. El sitiu de Sebastopol, que duró un añu hasta la so rendición el [[9 de setiembre]] de [[1855]], costó bien de vides pelos dos bandos, tanto poles aiciones béliques como poles enfermedaes que se propagaron ente los sos exércitos. En cuantes Sebastopol cayó los países neutrales entamaron a xuntase a los aliaos, y Rusia, aisllada y con perspectives permales si siguía la guerra, pidió la paz en marzu de [[1856]]. Les disputes relixoses que sirvieron d'escusa pa la guerra arregláronse, y Rusia perdió'l derechu a tener barcos de guerra nel Mar Prietu y foi obligada a dá-yos gran autonomía a Moldavia y [[Valaquia]].
 
La guerra tuvo como escenariu principal a Crimea, con batalles menores n'[[Anatolia]], la rexón del Cáucasu, el [[Mar Bálticu]], el [[Mar Blancu]] y l'[[océanu Pacíficu]], y tuvo un impautu permanente visible anguaño. La guerra estimuló la nacencia de movimientos nacionalistes n'[[Ucraína]], [[Moldavia]], [[Bulgaria]], [[Rumanía]], Grecia, [[Turquía]], [[Azerbaixán]], [[Armenia]] y [[Xeorxa]]<ref>Gorizontov, Leonid E. (2012). ''The Crimean War as a Test of Russia's Imperial Durability''. Russian Studies in History 51 (1): 65–94.</ref>, y foi el'l primeru de los desencuentros ente Rusia y los países occidentales, que prollongáronse na [[Guerra Fría]] y vuelven a aparecer en [[2015]] cola secesión de Crimea d'Ucraína p'axuntase a Rusia, condenada polos países occidentales.
 
La guerra foi ún de los primeros conflictos n'usar teunoloxíes modernes como'l ferrocarril pal tresporte de soldaos o'l telégrafu pa les comunicaciones col frente de batalla, y ye una de les primeres nes qu'hebo periodistes que la documentaron con bien de cróniques y semeyes. Foi, tamién, símbolu de los desastres tácticos (la perfamosa ''Carga de la Brigada Llixera''), loxísticos y sanitarios, y abrió un debate n'Inglaterra sobro la necesidá d'afrontar estes cuestiones de forma profesional. Fízose perfamosa a este respectu [[Florence Nightingale]], pionera na aplicación de procedimientos modernos nel cuidáu de los firíos que lleven a considerala como la fundadora de la Enfermería moderna.