Diferencies ente revisiones de «Safu»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Llinia 1:
{{Persona}}
'''SafoSafu'''{{DALLA|sáficu, -a, -o|43509}} (en [[griegu antiguu]] ''Σαπφώ'' y n'[[Dialectu eoliu|eoliu]] ''Ψάπφω'') foi una poeta [[Grecia|griega]] posiblemente de [[Mitilene]], [[Lesbos]], nacida [[circa]] [[650]] e.C. y que morrió en [[580]] e.C. De la vida d'esta gran poeta namái nos queden unos pocos datos, casi toos ellos amestaos cola llenda. Pasó práuticamente tola so esistencia nesta islla de Lesbos, sacante los años que tuvo d'exiliase nes colonies heléniques de [[Sicilia]] pola mor del enfrentamientu familiar col [[tiranu]] Pítacu; yá que la hipótesis más fuerte caltién que la décima [[musa]], como la llamara Platón, yera de familia aristocratíca y casó con un home de bona familia col que tuvo una fía a la que dedicó dellos de los sos más formosos versos, Cleis.
 
Nel 593 e.C. Acompangada pola so familia refuxase en [[Sicilia]] y d'ehí nun torna hasta la desapaición de Pítacu, a la vuelta forma una escuela pa neñes que ye la que-y dio fama, amás de los sos versos, ente los sos coetáneos. Y na islla del [[Mar Exéu]] permaneció hasta la so muerte ocurrida cerca del 580 e.C.
Llinia 10:
La '''oda sáfica''', copiada intensamente nel [[helenicismu]], consiste en 3 [[endecasílabos]] y 1 [[adónicu]] final d'once sílabes.
 
La práutica totalidá de la obra de SafoSafu ta traducida al asturianu sol títulu "Poemes y fragmentos", nun llibru editáu pola [[Academia de la Llingua Asturiana]] y traducíu dende l'orixinal griegu por [[Xosé Gago]].
 
==SafoSafu y Atenes==
Anguaño sabemos que SafoSafu nun yera homosexual sinón que canciaba a la muyer na so plenitú y formosura, munchos d'estos cancios yeren dedicaciones a les sos alumnes na nueche de bodes, y otres poesíes dedíca-yles a la so fía Creis. (Falta referencia)
 
Pero que seya considerada homosexual, d'ehí la pallabra [[lesbiana]], débese a los poetas y filósofos atenienses de la dómina; debemos decatanos que L'[[Ática]] yera una rexón preminentemente machista u les muyeres teníen menos derechos, inclusive, que los esclavos, frente a Lesbos un estáu onde los ciudadanos nun sufríen diferencies de [[xéneru]]. Y poro los atenienses nun atalantaben -nin -yos prestaba- qu'una autora perconocida canciara la formosura de la muyer y non la del home. D'ehí la criación de la fama de SafoSafu, cuidemos que na dómina del amor más baxo pa un ateniense yera'l que se tienen dos muyeres, amás pa los áticos la muyer nun tenía ánima colo que l'amor espiritual yera un imposible. D'esti xeitu xustificaben la escura posición llegal y social de les atenienses.
 
Por embargu hai un exemplu perclaru de que non toa [[Atenes]] yera asina, [[Platón]] tenía en tal alta estima la produción poética y la conduta personal de la de Mitilene que decidió nomala “la décima [[musa]]” igualándola colos dioses, ensin dulda'l mayor de los arguyos pa un griegu de la dómina.
 
== Referencies ==
{{llistaref}}
 
{{control d'autoridaes}}
Línea 23 ⟶ 26:
[[Categoría:Wikipedia:Mantenimientu:Persones ensin plantía NF]]
[[Categoría:Wikipedia:Mantenimientu:Persones ensin plantía nym]]
[[Categoría:Wikipedia:Artículos ensin plantía llistaref]]
{{entamu}}