Diferencies ente revisiones de «Azteques»

Contenido eliminado Contenido añadido
m iguo testu: hestoria => historia
Limotecariu (alderique | contribuciones)
Sin resumen de edición
Llinia 14:
Los sitios más importantes na ruta de los mexicas, amás de Tula, son aquellos u ficieron la ceremonia'l fueu nuevu o fiesta de la Xiulmolpillia. Esta celebración facíase al cumplise un ciclu de 52 años y consistía en conformar ataos de 52 vares que s'amburaben na foguera sacra, indicando qu'un periodu de tiempu concluyera y morría de forma grandiosa.
 
El destín final de los mexicas siñólu l'alcuentru col signu sacru, l'[[aigla]] sobre'l nopal que crecía nun isllote en metanes de la cuenca lacustre, símbolu de la tierra prometida, amás d'asemeyáse col qu'abandonaron 200 años atrás. El círculo de la so hestoriahistoria zárrase y entama una nueva dómina, la de la sedentarización definitiva.
 
== Los gobernantes ==
Llinia 28:
* '''Chimalpopoca''' ([[1417]]-[[1427]]). "Escudu que fumea", fíu d'Huitzilíhuitl y ñetu d'Acamapichtli. Foi'l tercer emperador mexica. Sofitó a Tezozómoc, señor d'Azcapotzalco, cuando ésti s'apoderó de Texcoco y destronó a Nezahualcóyotl. Foi asesináu por Maxtla.
 
* '''Itzcóatl''' ([[1427]]-[[1440]]). "[[Xerpe]] de pedernal", fíu d'Acamapichtli, foi'l cuartu emperador azteca. Dedicóse a someter los poblaos del valle de Méxicu y avasalló Cuauhnáhuac (Cuernavaca). Formó una allianza con Tlacopan y Texcoco pa lluchar escontra Maxtla, al que derrotó y dio muerte. Tenochtitlan conviertese na potencia cimera dientro'l valle de Méxicu. Ordenó destruyir los anales y códices qu'esistíen pa que la hestoriahistoria de los tenochcas entamara dende'l so reináu.
 
* '''Moctezuma Ilhuicamina''' ([[1440]]-[[1469]]). "El flechador de cielu" foi un rei guerreru que llevó les llendes del so imperiu fasta'l [[golfu de Méxicu]] y pel sur hasta Oaxaca. Mandó construyir l'[[acueductu]] de Chapultepec.
Llinia 69:
* '''Códiz Cocatzin''': Códiz náhuatl, pintáu y escrito depués de la conquista, que refier los fechos asocedíos ente [[1439]] y [[1572]], especialmente la guerra ente tenochcas y tlatelolcas.
 
* '''Códiz Durán''': Conxuntu de lámines nes que se narra la hestoriahistoria de los mexicas, dende la so salida d'Aztlán hasta la cayída de Tenochtitlan.
 
* '''Códiz Magliabecchiano''': Códiz del que se conserva una copia en papel que s'alcuentra na Biblioteca Nacional Central de [[Florencia]]. Tien 92 páxines, foi fecho depués de la conquista nel valle de Méxicu y contién una descripción de les 18 fiestes del añu, datos históricos, ansí como observaciones y agregaos al llibru indíxena de los destinos o Tonalámatl.
 
* '''Matrícula de Tributos''': Tamién nomáu Códiz de Moctezuma, foi fechu sobre papel amate en Méxicu-Tenochtitlan, nel segundu cuartu del [[sieglu XVI]]. Afáyase na Biblioteca Nacional d'Antropoloxía ya HestoriaHistoria. El documentu ye una rellación de los pueblos tributarios de los mexicas y define tantu la ruta de los recoyedores d'impuestos como los productos y cantidaes de los mesmos.
 
* '''Códices Matritenses''': Códices fechos pol grupu de collaboradores indíxenes del fraire Bernardino de Sahagún. Contienen xeroglíficos, dibuxos y testos en náhuatl. Afáyense nes Biblioteques del Palaciu Real y l'Academia de la HestoriaHistoria, dambes en [[Madrid]].
 
* '''Códiz Mendocino''': Códiz nahua fechu na ciudá de Méxicu haza [[1541]]-[[1542]], por orde del virréi Antonio de Mendoza, compuestu de 72 fueyes de papel europeu. Ta dividíu en tres partes: la primera ye una historia cronolóxica del espardimientu territorial de los mexicas; la segunda, una descripción de vezos sociales y relixosos; y la tercera ye un documentu nel que se conseñen les carauterístiques del impuestu que los pueblos sometíos debíen pagar a los mexicas. Consérvase na Biblioteca Bodleiana de la Universidá d'[[Oxford]].
 
* '''Códiz Mexicanus''': Códiz nahua fechu haza fines del [[sieglu XVI]] en papel d'amate. Narra la hestoriahistoria de los mexicas dende la salida d'Aztlán hasta [[1593]]. Inclúi, amás, una rellación xenealóxica de les families mexicas y un calendariu astrolóxicu. Alcuentrase na Biblioteca Nacional de [[París]].
 
* '''Códiz Moctezuma''': Códiz fecho nel [[sieglu XVI]] en Mazatepec o Xochitepec, Morelos. Consiste en varios cachos de papel amate con descripciones históriques y les dates [[1493]] y [[1524]]. Ta escrito en náhuatl con caráuteres llatinos.
Llinia 87:
* '''Códiz Poinsett''': Códiz formáu por siete cachos d'amate desprendíos de la Matrícula de Tributos. Les fueyes d'esti códiz correspuenden a los fragmentos 7 a 13 de la coleición d'Alexander Humboldt, que traten de les provincies de Tlatelolco, Petlacalco, Tlatlauhquitepec, Tuchpa, Hueypuchtla, Atotonilco y Huaxtepec. Alcuentrense na Biblioteca del Muséu Nacional d'Antropoloxía ya Historia de Madrid.
 
* '''Códiz Ramírez''': Documentu pictográficu nahua fechu con téunica indíxena en fecha posterior a la conquista y descubiertu por José Fernando Ramírez en [[1856]]. Divídese en cuatro manuscritos que narren la hestoriahistoria de los mexicas, dende la so peregrinación al valle de Méxicu hasta la cayída de Tenochtitlan, y refieren dellos aspeutos de la relixón mexica. Esisten dos versiones manuscrites d'un mesmu testu, una consérvase na Biblioteca Nacional d'Antropoloxía ya Historia de Madrid y la otra na Biblioteca John Carter Brown, de [[Rhode Island]].
 
* '''Códiz Ríos''': Tamién nomáu Códiz Vaticano. Documentu pictográficu posthispánicu en 101 fueyes de papel europeu, fechu con téunica indíxena nel valle de Méxicu ente [[1566]] y [[1589]]. El documentu contién, como información de los pueblos recién descubiertos, el ciclu aldovinatoriu de 260 díes, tradiciones diverses, cómputos de los díes, meses y años, indicaciones sobre fiestes, traxes y ornios mexicanos y unos anales históricos hasta [[1563]]. Afáyase na Biblioteca Apostólica [[Vaticano|Vaticana]].