Diferencies ente revisiones de «Faru»

Contenido eliminado Contenido añadido
Sin resumen de edición
Sin resumen de edición
Llinia 14:
[[Imaxe:A coruna torre de hercules sunset edit.jpg|thumb|right|2009x|Torre d'Hércules]]
 
Más modernamente la construcción de faros espardiose per ende. Asina, Jia Dan, un escritor chinu de la dinastía Tang, mos cuenta nun llibru datáu alredor del añu [[800]] cómo los iraníes teníen llevantao, na entrada del [[golfu Pérsicu]], minaretes que facíen la función de faros. El so testimoniu foi confirmáu, un sieglu dempués, por dos escritores árabes: al-Mas'udi y al-Muqaddasi. Otramiente, la mezquita medieval de la ciudá china de [[Guanghzhou|Cantón]] tenía tamién un minarete que servía de faru; y tamién aidaba a los navegantes a movese pel ríu Quiantag la torre d'una pagoda llevantada en [[Hangzhou]] en [[1165]], la ''pagoda Liuhe''.
 
[[Imaxe:Lighthouse HookHead CtyWexford IRE.jpg|thumb|right|200px|Faru de la ensenada de Hook (condáu de Wexford, Irlanda)]]
Llinia 20:
N'[[Europa]], na [[Alta Edá Media]], munchos de los faros romanos dexaron d'usase. Namái caltenieron la so función dellos de los del [[mar Mediterráneu|Mediterráneu]] y la torre [[d'Hércules]], en [[La Coruña]] ([[España]]). Esti, construyíu nel [[sieglu II]], ye l'únicu d'aquella dómina que queda anguaño na [[Península Ibérica]]. Dellos sieglos dempués, col espardimientu otra vuelta de la navegación, entamaron a construyise pela Europa occidental y septentrional. Ún de los más vieyos del continente ye'l que ta na ensenada de Hook (condáu de Wexford, [[Irlanda]]), que foi construyíu alredor de [[1180]].
 
L'usu de los faros como aida pa la navegación foi espardiéndose per ende, y pal [[sieglu XVII]] entamen a establecese programes nacionales de construcción y mantenimientu de faros. En [[1609]] la Trinity House (organismu encargáu d'estos trabayos na [[Gran Bretaña]]) llevanta'l so primer faru, y un sieglu dempués, concretamente en [[1716]], se constrúi ún na islla de Little Brewster ([[MassachussetsMassachusetts]]). Ye'l nomáu ''Boston Light'', y ye'l primeru que se fizo n'[[América]].
 
N'[[España]] l'espoxigue de la rede de faros tuvo qu'esperar al [[sieglu XIX]]. Ha ser na época de la rexencia del xeneral [[Baldomero Espartero|Espartero]] ([[1840]]-[[1843|43]]) cuando se forme la ''Comisión de Faros''. Nes décades vinientes, a la solombra'l ''Plan de Alumbrado Marítimo de las Costas Españolas'' de [[1847]], que proyectó la construcción de 116, crece grandemente'l númberu de faros. Amás, van a quedar de magar entós al cargu del Serviciu de Señales Marítimes d'España. En [[Asturies]] nun había, primero d'esa fecha, dengún faru; va ser a resultes d'ellidel mentáu plan que se construyan la mayoría d'ellos.
 
== Estructura d'un faru ==
 
=== L'edificiu ===
Los faros tienen trés partes: base, torre y torruxón.
 
*El faru puede llantase directamente en suelu, o tar fecho enriba una base. Esta puede ser una muria defensiva, un pedestal o, lo que ye más corriente, un pegoyu macizu de formigón.
 
*La torre puede tener formes variaes. Asina, les de los más antiguos suelen ser troncocóniques y les de los más modernos, polo menos n'España, son cilíndriques p'amenorgar l'acción del aire sobre la estructura. Hailes tamién troncopiramidales, prismátiques de sección cuadrada... y otres que nun tienen, por tar construyíu'l torruxón enriba una vivienda o una torre d'ilesia, forma definida. Per dientro la torre tán les escaleres que lleven al torruxón.
 
*La parte superior, na que s'atopa la llinterna, ye'l torruxón. Nun tiempu foron de madera, y más tarde de [[fierro]]. La instrucción de faros española de [[1851]] diz que "''el armazón de la linterna en los faros de construcción moderna es de hierro, cubierto de bronce en todas sus superficies externas que están expuestas a la acción del aire del mar; sus juntas de bronce soldadas con estaño se ajustan además con tornillos de cobre. La cúpula de la misma linterna es también de cobre rojo laminado''". Sicasí, anguaño suele utilizase l'[[aluminiu]] pa facer estes estructures. Nel torruxón atopamos la llinterna, que ye l'armazón que protexe la óptica. Ta fecha de cristal, cubre con una cúpula y tien respiraderos de ventilación na base. Enriba d'ella puede llevar una veleta, y tamién un pararrayos. Arrodiando la estructura acristalada atopamos, de cutiu, un balconín protexíu con barandes de fierro o aluminiu.
 
Pegáu al faru atopamos, nos antiguos, la casa'l fareru. Nos más modernos, que tán totalmente automatizaos, yá nun suele habeles.